„Nemcsak a versenyautó határait kell megismernünk, hanem a saját csapatunkéit is”

A BME Formula Racing Team bemutatta idei versenygépe terveit. A  FREC-004 vezetőszárnyakat és új akkumulátorházat kap. A tervezők a köridő rövidülését várják.

Lendület, lelkesedés és imponáló professzionalizmus jellemezte a Design Freeze 2014 rendezvényt, amelyen a BME Formula Racing Team versenyautó-építő diákcsapat az idei év versenyautójának terveit mutatta be a nagyközönség előtt. Több rövid prezentációt láthattak az érdeklődők, amelyben a konstrukció részegységeinek tervezését végző csoportok vezetői rajzolták fel elképzeléseiket.

A prezentációt a következő csoportvezetők tartották: Katona Gellért (csapatmenedzser), Czikó Ádám (elektromos főmérnök), Boriszov Dániel (HV-gépészet csoport), Makai Zoltán (aerodinamikai csoport), Iváncsics Sándor (elektromos motor csoport), Várszegi János (kábelkorbács csoport) és Bruncsics Benjámin (kompozit csoport).

2007 óta nyolc versenyautó épült, a mostani bemutatón a kilencedik példány tervét mutatták be. A több éves projekt sikerét jól mutatja, hogy összesen mintegy 350, azóta már végzett mérnök mondhatja el magáról, hogy kisebb-nagyobb megbízással dolgozott a csapatban. Ők szakmérnöki gyakorlatot szereztek az FRT-ben, miközben jelentősen fejlődött önálló problémamegoldó képességük, csapatmunka iránti fogékonyságuk, a határidők betartása iránti érzékenységük is. Túlnyomó többségük később a csapat valamelyik támogatójánál helyezkedett el, és ez a tendencia ma is folytatódik.

A 2014. évi sikeres versenyzés első lépcsőfoka volt a Design Freeze, ami a tervezés szakaszát zárja le. 146 aktív hallgató összesen 10 937 munkaórát töltött az autó tervezésével. Megfeszített munkára van és lesz is szükség, hiszen a csapat célja, hogy felülmúlja a tavalyi sikereket. Tavaly, már a győri versenyen elért remek eredményeikkel bizonyították, hogy e lelkesítő és önfejlesztő „hobbi” űzőinek elitjéhez tartoznak. A design kategóriát megnyerték, a statikus versenyszámok összetettjében és az elektromos autók versenyében második helyezést értek el. E mellett a dinamikus versenyszámokban a leginkább energiahatékony jármű címet nyerte el a BME FRT autója. (A bme.hu rövid tudósítása itt olvasható a versenyről.)

A tavalyi évben fontos stratégiai döntést hoztak a csapat tagjai, amikor nem egy teljesen új autó építését tűzték célul, hanem azt, hogy egy már meglévő gépezet tesztelésére és fejlesztésére összpontosítanak. Az elmúlt év újítása a teljesen új, elektromos hajtásrendszerű autó és a karbon kompozit monocoque váz (erről itt olvasható a bme.hu beszámolója). A két éves távlatra hozott döntés második megvalósítási szakasza idén következik. Az egyik legfontosabb feladat jobb eredmények elérése a dinamikus versenyszámokban, amihez – többek között – erősíteni kell a jármű szerelhetőségét és megbízhatóságát. A tavalyi tesztidőszakban kiderült például, hogy kritikus részegység volt az akkumulátor, amely a versenyeken ugyan nem, de a teszteken alkalmanként túlmelegedett. Idén teljesen új akkumulátorházat kap a jármű, amely ugyan nagyobb méretű lesz, de az elektronikai kiegészítő berendezéseket is képes lesz integrálni.

Igazán látványos átalakításnak vetik alá a jármű külsejét. Egy tavaly megkezdett projekt keretében a FREC-004 vezetőszárnyakkal versenyezhet, ezek leszorító erőt képesek kifejteni, így nagyobb kanyarodási sebesség, rövidebb féktáv és kigyorsítás érhető el, ezáltal a jármű a dinamikus versenyszámokban jobban szerepelhet. Ez utóbbiak teszik ki a verseny összpontszámának mintegy kétharmadát. A szárnyakkal akár 5-10 százalékkal csökkenhet a köridő. Érdekesség, hogy 130 km/h sebességnél a leszorító erő képes lenne a „plafonon tartani” a szerkezetet. Az egyik új gépészcsoportnak, az aerodinamikai csoportnak jutott a szárnyak tervezése és validálása, valamint a szélcsatornás mérések igen fontos feladata. A vezetőszárnyak 32 különböző geometriájú részegységből állnak, ezek mindegyikének legyártásához egyedi szerszám szükséges. Ebben a munkában a kompozitokkal foglalkozó csoportra is sok munka hárul. Tagjai egyes, tavaly már használt alkatrészek újratervezését, a rétegrendek optimálását végezték máris el, valamint új féltengelyt, burkolódobozokat is terveztek.

A járműre és a csapatra kemény próbatétel vár az elkövetkező hónapokban: a gyártás és összeszerelés, majd a tesztelés. Remélik azonban, hogy a 2014-es év hasonló sikereket hoz, mint a tavalyi. Katona Gellért csapatmenedzser Varga Zoltánt, a csapat HR csoportjának vezetőjét idézve a győzelem zálogáról így fogalmazott: „Ahhoz, hogy a legjobbak legyünk, nemcsak a versenyautó határait kell megismernünk, hanem a saját csapatunkéit is."

A BME FRT munkájáról további információk itt találhatók, januári hírlevelük pedig itt olvasható.

-HA-

Fotó: Pintér Erik és BME FRT