Bowlingozó robot: látja a bábukat és meg is tudja célozni azokat

Műegyetemi mechatronikai mérnökhallgatók nyerték a World Robot Olympiad robotépítő verseny debreceni regionális döntőjét.

A BME GPK hallgatói állhattak a dobogó legfelső fokára, és képviselik az európai régiót az indiai világdöntőn New Delhiben 2016 novemberében. A World Robot Olympiad (WRO) robotépítő verseny „advanced”, azaz felsőoktatási hallgatóknak kiírt versenyén hét felsőoktatási intézmény 23 csapata, köztük tíz műegyetemi társaság indult. Négy BME-s csapat jutott a legjobb nyolc közé, és a regionális döntőben végül az első négy helyet szerezték meg a műegyetemi diákok.


A World Robot Olympiad (WRO) egy nemzetközi oktatási program, amelynek célja, hogy megkönnyítse a fiatalok hozzáférését a természettudományos tárgyakhoz, és motiválja őket a mérnöki vagy az informatikai pálya választására.
Az első versenyt – még kísérleti jelleggel – 2000-ben tartották Szöulban koreai, kínai, japán és szingapúri résztvevőkkel. A négy alapító ország 2003-ban hozta létre a WRO Bizottságot a LEGO Educationnel összefogva. Egy évvel később a versenyző országok köre is bővült: a 2004-es szöuli döntőn már 12 ország tehetségei mérték össze tudásukat. 2015-ben már 50 ország kb. 20 ezer csapattal nevezett. A nemzetközi döntőt és a feladatok kialakítását minden évben új ország veszi át.
Az egyetemistáknak kiírt megmérettetéssel egy időben és helyen, Debrecenben ötödik alkalommal rendezték meg középiskolásoknak a VISUAL Thinking-LabVIEW programozó verseny hazai döntőjét, amelyen okos otthonok termodinamikai tervezése és irányítása volt a feladat. 130 középiskolás csapat közel 400 diákja nevezett a versenyre, a döntőbe végül 13 társaság jutott be.

„Szerteágazó tudás és hónapokon át tartó szívós munka kellett a tanítványaink győzelméhez. Különösen azért vagyok büszke erre a ’csikócsapatra’, mert a mezőny legfiatalabb indulóiként olyan tudásra tettek szert a felkészülés idején, amelyet a tantervük szerint csak későbbi kurzusok meghallgatásakor kellet volna elsajátítaniuk. Hónapokon keresztül a laborban éjszakáztak, és nem létezett számukra más, csak ez a verseny. A szüntelen lelkesedésnek meg is lett az eredménye” – méltatta a verseny győzteseit a BME Gépészmérnöki Kar Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék (MOGI) tanszékvezetője. Korondi Péter büszke arra, hogy tanszékéről öt csapat indult a megmérettetésen, és szerezte meg az első, második és negyedik helyet.

Az advanced, azaz, a 17-25 éveseknek meghirdetett korcsoport versenyét először rendezték meg Magyarországon. A versenyzők LabView nyelven programoztak, és előre meghatározott alkatrészekből olyan robotot kellett létrehozniuk, amely egy kisméretű bowling pályán „látja” a célt, és megcélozza a bábukat. Ezen túl a csapatoknak alkotóelemeire kellett szedniük robotjaikat, majd a bírók ellenőrizték, hogy a játékosok beépítettek-e tiltott alkatrészeket az eszközökbe. A versenyen több építési, átépítési és „robotmenet-szakasz”, azaz, az akadálypálya és a kapcsolódó feladatok teljesítése váltotta egymást. Az építési szakasz előtt tudattak a versenyzőkkel egy „meglepetésszabályt”: a versenyzők által a pályán már elhelyezett robotot a szervezők elforgatták, így a szerkezetnek az indulás előtt meg kellett győződnie az indulás helyes irányáról. A verseny egy valódi sportesemény izgalmát nyújtotta.

„A LabView tudást az ipar is széles körben alkalmazza valós ipari problémák megoldására, így a versenyen megszerzett tapasztalatokat a hallgatók majd mérnökként is hasznosíthatják” – emelte ki Korondi Péter, majd hozzátette, hogy a LabView ismerete a MOGI Tanszék egyik fontos kompetenciája – megjelenik az oktatásban és az ipari megbízásokban is. A MOGI tanszék LabView Akadémia címmel is büszkélkedhet.

A versenyen a robotprogramozási tudáson túl a fiataloknak egyéb ismeretekre, például szabályozástechnikára, kép- és jelfeldolgozásra, szenzor- és aktuátor-technikára, azaz érzékelést és beavatkozást elvégző eszközökre is szükségük volt.

„A műegyetemi csapatok mindegyikében tehetséges fiatalok dolgoztak, sokat készültek, és bármelyikük méltó lehetett volna a legjobbaknak járó trófeára” – értékelte a hallgatók teljesítményét Korondi Péter, hozzátéve, hogy egy ilyen technikai versenyen a siker apróságokon, sőt, sokszor a szerencsén is múlik. „Az egyik csapatunk robotján megszakadt egy vezeték, ám a hibát nem sikerült a versenyszabályzatban előírt 90 másodpercen belül cserélni, így ez a BME-s társaság lemaradt a döntőről. Ezekből az elszánt és jó képességű hallgatókból igyekszünk kiválogatni a jövő doktoranduszait, a jövő műegyetemi oktatóit, és már hallgatókként igyekszünk bevonni őket a tanszéki munkákba” – hangsúlyozta a MOGI tanszékvezetője.

A győztes csapat tagjai:

Lengyel Richárd, Kiss Ádám és Sléber Botond (mechatronikai mérnökhallgatók)

csapat coach: Wesely Norbert

Felkészítő oktató: Czmerk András adjunktus, GPK MOGI

A másodi helyezett Tres Modest Imperator csapat tagjai:

Juhász Gergely László, Hunyady Gergely, Gönczöl Péter (mechatronikai mérnökhallgatók)

Felkészítő oktatók: Manhertz Gábor tanársegéd,  Raj Levente tanszéki mérnök, GPK MOGI

A harmadik helyezett SupermyRIO csapat tagjai:

Inhoff Gergő (villamosmérnök hallgató), Koleszár Dávid (villamosmérnök hallgató), Szabó Bence Károly (informatikus hallgató)

Csapat coach, egyben felkészítő oktató : Kovács Gábor tanársegéd, VIK IIT

A negyedik helyezett SR csapat tagjai:

Horváth Dániel, Uzseka Daniel, Borosnyay Bálint (mechatronikai mérnökhallgatók)

Felkészítő oktatók: Manhertz Gábor tanársegéd,  Raj Levente tanszéki mérnök, GPK MOGI

TZS - TJ

Fotók forrása: WRO Hungary Facebook