„Egy verseny, ahol a saját határaidon léphetsz túl”

Szakmai tapasztalatot és alapos pályaismeretet szereztek a Shell Eco-marathon verseny idei angliai döntőjében a Műegyetem mérnökhallgatói.

Izgalmas energetikai ötletekkel, az elektromos járművük kerekébe épített motorral és egy Európában egyedülálló, egyedi tervezésű dízelmotorral készültek a BME-s diákok a kontinens legnagyobb üzemanyag-hatékonysági versenyére. A brit helyszínen azonban egy váratlan mechanikai hiba, illetve az összeszerelésre rendelkezésre álló idő rövidsége okozott nehézséget a hallgatóknak, így az idei megmérettetésen végül egyik műegyetemi csapat sem állhatott starthoz. A viszontagságok ellenére a legjobbat próbálták kihozni a helyzetből: alaposan felmérték a pályát, amelyen jövőre reményeik szerint rajthoz állhatnak, és megismerték vetélytársaikat is. Mind a Paradicsom csapat, mind a GSZK Shark Team tagjai olyan ismeretekre tettek szert, amelyeket új fejlesztéseikhez is felhasználhatnak.

Shell Eco-marathon verseny
Évente háromszor, három helyszínen, Amerikában, Ázsiában és Európában rendezik az üzemanyag-hatékonysági versenyt, amelyen a rajthoz álló csapatoknak a lehető leghosszabb utat kell megtenniük egyetlen liter üzemanyaggal, vagy 1 kWh energiával. A saját fejlesztésű járművek versenye egyúttal a mérnökhallgatók és technikusaik ötletbörzéje. Másik célja, hogy felhívja a társadalom figyelmét a környezettudatos közlekedés fontosságára és a környezettudatosság integrálására a járműiparba. A GSZK Shark Team a „prototípus”, míg a Paradicsom csapat a „városi koncepció” (urban) kategóriában indult, és hét üzemanyagtípus (benzin, dízel, etanol, GTL, azaz földgáz-származék, CNG, azaz sűrített földgáz, hidrogénes üzemanyagcella és akkumulátor/elektromos áram) felhasználása közül választhattak járművük üzemeltetéséhez.
A Paradicsom csapat elektromos autót, a GSZK Shark Team dízellel működő járművet tervezett. A versenyre 29 ország, több mint 200 hallgatói csapata nevezett.

„A felkészülés egy éve alatt innovatív és részben ismeretlen energiahatékonysági technológiákat próbálhattunk ki, és már hallgatóként olyan gyakorlati és projekttapasztalatokat szereztünk, amelyeket a következő tervezési fázisban, majd később akár kutató- és fejlesztőmérnökként is alkalmazhatunk” – sorolta a szakmai munka előnyeit Horicsányi Krisztina, a műegyetemi Paradicsom csapat vezetője. A társaság korábban négy alkalommal is épített egyedi tervezésű versenyautót hazai és nemzetközi megmérettetésekre, az idei lett volna az első Shell Eco-marathonjuk. Saját mechanikai és elektronikai tervezésű alternatív járművük kerekébe építették be az elektromos motort. A motor és a küllő nélküli kerekek kombinációja adja a jármű különlegességét Az autó röviddel az utazás előtt mondott csütörtököt, a kerék fél fordulat után megakadt. „Sajnos már nem jutott időnk a hiba kijavítására, a verseny helyszínén kellett improvizálnunk. Először elektronikai zavarra gyanakodtunk, ám kiderült, hogy valószínűleg mechanikai probléma lépett fel, amelyet a rajt előtt már nem tudtunk orvosolni, így le kellett mondanunk a versenyről” – összegezte Krisztina.

Paradicsom csapat

Más okból nem állhatott rajthoz a GSZK Shark Team sem: „az építés utolsó fázisában szembesültünk egy olyan hibával, amelyen nem jutottunk túl” – osztotta meg Hárshegyi Zsolt, a csapat konstruktőre és Németh Ádám gazdasági felelős. Nagy fába vágták a fejszéjüket, hiszen egy Európában egyedülálló, egyedi tervezésű és csökkentett tömegű dízelmotor megalkotását tűzték célul, amelyet kíváncsian vár a versenyt szervező Shell vállalat is. A GSZK Shark Team idén második alkalommal szeretett volna elindulni a megmérettetésen egy új karosszériával és futóművel rendelkező járművel, ám az építést idő hiányában nem tudták befejezni. A technikai nehézségeken túl a csapat összetételének nagymértékű változásával is küszködtek: „a rutinnal és versenytapasztalattal már rendelkező hallgatók többsége diplomázott, így távozott a csapatból, a közelmúltban csatlakozott tagoknak pedig még túlságosan új volt ez a versenyhelyzet” – jegyezte meg Hárshegyi Zsolt.

GSZK Shark Team

A Paradicsom csapat tagjai is cserélődtek. „Nagy reményeket fűzünk a lelkes újoncainkhoz, hiszen az elhivatottság máris fél siker” – fogalmazott Horicsányi Krisztina csapatkapitány. „Megbízható és elkötelezett fiatalokra van szükségünk, akik nyitottak arra, hogy megismerjék, hogyan működik a műszaki, természettudományos világunk. Csábító az is, hogy tervezés közben olyan jövőt formáló megoldások megvalósításán dolgozunk, amelyek az emberek hétköznapjait és egy élhetőbb, zöldebb világ megteremtését segítik.”

Egyik műegyetemi csapat sem fogta fel kudarcként, hogy járművük végül nem állhatott rajthoz. Jövőre várhatóan ugyanezen a helyen rendezik a versenyt, amelyre a BME-s diákok már alapos pályaismeret birtokában készülhetnek. „Ezek az információk jó ütőkártyák lehetnek, ugyanis a londoni terep idén megtizedelte a versenyzőket” – ecsetelték. „Egy forgalom elől elzárt útszakaszt jelöltek ki versenypályaként, amelyen a járművek közlekedését egy közel 9 méter szintkülönbségű emelkedő, csatornafedelek, rámpa és fekvőrendőrök nehezítették, azaz, olyan akadályok, amelyeken az autók könnyen fennakadhatnak.” A „prototípus” kategóriában indulóknak különös nehézséget jelenthet az angliai esős időjárás, ugyanis ezeken a versenyautókon nincs ablaktörlő, így könnyen bepárásodhat a szélvédő, ráadásul a gumiabroncsok számára sem ideális a vizes környezet. „Zivatar idejére akár el is halaszthatják a futamot biztonsági okokra hivatkozva” – hívta fel a figyelmet Németh Ádám.

Lena, a GSZK Shark Team tervezett járművének modellje

A versenyen egyedi járműépítési megoldásokat is láttak a magyar versenyzők. Egy szingapúri csapat egy teljes mértékben 3D nyomtatással készült autót mutatott be, egy francia társaság pedig egy gyantával bevont selyemszálas autóval versenyzett, amelynek súlya mindössze egy görögdinnyényi. Egy angol team összecsukható, fából készült autóval állt starthoz. Juhász Péter, a szervező Shell magyarországi értékesítési vezetője szerint a legjobb ötleteket a jövőben akár az autógyártáshoz is felhasználják.

A műegyetemi csapatok képviselői egyetértettek abban, hogy megéri versenyezni a sok energia és éjszakázás ellenére. A fiatalok arról számoltak be, hogy az újdonság felfedezésének lehetősége és a versenyautók iránti szenvedélyük hajtja őket a felkészülések idején. „A járművek egyedisége, egy-egy saját tervezésű alkatrész legyártatása, beépítése és tesztelése óriási élmény és felelősség, és olyan tudás birtokába juthatunk, amely rengeteget segíthet nekünk pályakezdőként.”

A Shell Eco-marathon verseny előtti magyarországi sajtótájékoztató helyszíne a Műegyetem volt

A járművek tervezéséhez és építéséhez főként gépészmérnöki, informatikai és villamosmérnöki ismereteknek vehetik hasznát a diákok, ám a feladatok összetettsége miatt projektmenedzsmenti tapasztalatra, pénzügyi, gazdasági, marketing és kommunikációs jártasságra is szükség van. „Jövőre erősíteni szeretnénk a szakmai és a projektmenedzsmenti oldalt” – jegyezték meg a csapatok képviselői egybehangzóan. A marketingnek és a kommunikációnak nagy jelentősége van a verseny anyagi és tárgyi feltételeit biztosító szponzori kapcsolatok kiépítésénél. „Támogatók nélkül el sem tudnánk indulni a versenyen” – hívta fel a figyelmet Horicsányi Krisztina. „A tervezés, a gyártás és a járműépítés költségeinek jelentős részét támogatók bevonásával kell előteremtenünk. A szponzorok többsége pénz helyett mérnöki munkaórával, szakmai tanácsokkal vagy alkatrészek biztosításával segít minket” – tette hozzá. A versenyzők tapasztalták, hogy a hazai vállalatok jelentős része szívesebben támogatja azokat a hallgatói projekteket, amelyekben a diákok már be tudnak számolni valamilyen eredményről, azaz, egy-egy korábbi fejlesztésüket szeretnék folytatni vagy átdolgozni, kérve a partneri segítséget.

A Paradicsom csapat járműve

A hibák kijavítása és a fejlesztés tökéletesítése mellett elkötelezett versenyzők konkrét elképzelésekkel vágnak neki a következő időszaknak. A Paradicsom csapat a mechanikai problémákat szeretné elhárítani, a GSZK Shark Team pedig a következő hónapokban fejezi be egyedi tervezésű dízelmotora beépítését, és a jármű tesztelését. Az őszi szemesztertől mindkét együttes új tagokat toboroz, nagyon számítanak a marketing és a gazdasági szakokon tanuló hallgatótársak jelentkezésére is.

TZS - TJ

Fotó: Takács Ildikó, Paradicsom csapat, GSZK Shark Team

Kiskép forrása: www.infieonsupermileage.com