Elektromos kerékpár segítheti a gyorsabb és kényelmesebb munkába járást a BME-n

Fenntarthatósági napot szervezett a KJK a MOVECIT projekt keretében, amelynek fókuszába a környezetbarát közlekedést helyezték.

„Tapasztalatunk szerint újfajta járművek kipróbálásával lehet a leghatékonyabban ösztönözni az embereket közlekedési szokásaik megváltoztatására” – válaszolt a bme.hu kérdésére Esztergár-Kiss Domokos, a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (KJK) Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék (KUKG) tudományos munkatársa, a MOVECIT projekt nemzetközi koordinátora, a KJK által elsőként rendezett Fenntarthatósági nap főszervezője.

A MOVECIT projekt célja, hogy a növekvő mértékű egyéni és motorizált közlekedési módok használata ellenére a munkahelyi közlekedést fenntarthatóvá tegye a közép-európai régióban.

A legfontosabb várható eredmények között szerepel a fenntartható közlekedési módok iránt elkötelezett munkavállalók, önkormányzati alkalmazottak számának növelése, a széndioxid kibocsátás csökkentése a munkahelyre történő ingázás során, illetve a munkahelyi ún. mobilitási tervek kidolgozásához és megvalósításához szükséges ismeretek bővítése. Ennek érdekében a program során a szakemberek 13 munkahelyi mobilitási tervet dolgoznak ki önkormányzatok és intézmények számára, amelyekhez konkrét innovatív intézkedések bevezetése is kapcsolódik. Ezek segítségével a résztvevőknek lehetőségük nyílik arra, hogy pozitívan befolyásolják dolgozóik közlekedési szokásait a munkába járás és az üzleti utazások alatt.

A 2016 júniusában indult és 2019 májusában lezáruló projektben hét közép-európai ország – Ausztria, Csehország, Németország, Magyarország, Olaszország, Szlovákia és Szlovénia – tíz különféle intézménye működik együtt, akik hét pilot programot is szerveznek. Ilyen például a személyre szabott utazási tervek készítése, innovatív elemekkel felszerelt kerékpár tárolók létrehozása, vagy a Fenntarthatósági nap is.

Az első egyetemi Fenntarthatósági napot a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar – a MOVECIT projektben résztvevő kollégák segítségével – az St épület aulájába szervezte a fenntartható munkahelyi ingázás népszerűsítése érdekében. A program iránt érdeklődők a helyszínen megismerhették a kifejezetten a kar dolgozói számára készített munkahelyi mobilitási tervet, továbbá a legjobb kerékpáros és gyalogos útvonalakat. A kötetlen beszélgetés része volt az érkezők számára biztosított „bringásreggeli”, akik pedig kerékpárral jöttek, külön ajándékot kaptak.

„A projekt során három magyarországi helyszínen végeztünk felméréseket, hogy feltérképezzük a munkahelyek elérésének közlekedési problémáit: Békéscsabán kisvárosi környezetben, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) belvárosi telephelyén, valamint a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar egyetemi campusán. Mindhárom területre elkészültek a munkahelyi mobilitási tervek, amelyek a munkába járást könnyítő intézkedési javaslatokat tartalmaznak, úgy mint figyelemfelkeltő kampányok szervezése, kerékpáros zuhanyzók kialakítása, céges kerékpárok beszerzése, elektromos töltőpontok telepítése és transzferjáratok szervezése” – ecsetelte Esztergár-Kiss Domokos.

„Fontos, hogy a mobilitási tervet nem magunktól találtuk ki: kíváncsiak voltunk a kollégák elképzeléseire, ezért létrejött egy ún. mobility team, amely a gazdasági és humánerőforrással kapcsolatos tényezőket, valamint az egyetem üzemeltetési szempontjait is figyelembe vette” – hangsúlyozta a fiatal oktató. A 8 fős csapat  (tagjai a gazdasági dékánhelyettes, három tanszék vezetője, kollégák több tanszék képviseletében, PhD hallgatók, illetve az üzemeltetési osztály munkatársa) rendszeres megbeszéléseket tartott  a munkahelyi mobilitási terv lépéseinek és tervezett intézkedések egyeztetésére.

A Fenntarthatósági napon az érdeklődő kollégák szavazhattak arról, hogy mely intézkedések valósuljanak meg, mint például kerékpár tárolási lehetőségek bővítése, öltözőfejlesztés, tanszéki bérlet bevezetése, illetve a parkolás szabályozása.

Emellett az ún. pedelec rendszerű elektromos kerékpár lehetőségeivel is megismertették az érdeklődőket. A járművet hajtani kell, de az elektromos rásegítés az ember erejét megtöbbszörözi, a kipróbálható modell esetében például 250%-al. Az akkumulátor feltöltési ideje 4-5 óra, a hatótávolsága pedig az állítható sebességfokozatoktól függ, de akár 90 km is lehet. Esztergár-Kiss Domokos a bicikli előnyének konkrét példájaként említette, hogy a tanszék vezetője, Tóth János egyetemi docens messziről, húsz kilométer távolságból jár be elektromos kerékpáron. „A bemutatott pedelecet városi ruhában, akár öltönyben is lehet használni, hiszen e járművek kedvező tulajdonsága, hogy könnyű hajtani, és nem izzad le a kerékpáros” – hívta fel a figyelmet a kutató.

„Kifejezett célunk, hogy ne egy egyszeri nagy kampánnyal, hanem apró lépésekkel ösztönözzük kollégáinkat – és a szélesebb közönséget – arra, hogy ha dolgozni indulnak, ne kizárólag az autót használják” – hangsúlyozta a bme.hu kérdésére Mándoki Péter egyetemi docens, a KJK gazdasági dékánhelyettese.

Első kisebb megmozdulásként a kar vállalkozó kedvű munkatársai részt vettek a „Bringázz a munkába!” kampányban, és sokan gyűjtötték a kerékpáros kilométereket, összesen majdnem 2000 km-t egy hónap alatt. Az oktató felhívta a figyelmet a motiváció fontosságára: „a cél, hogy fenntartható legyen a közlekedés egy nagyvárosban. A sok dugó miatt gyakran katasztrofális a forgalom Budapesten, ráadásul a régen kiépült városi terekben nem lehet több parkolóhelyet létrehozni. Mindenki számára hasznos lenne, ha legalább időnként elővennék a kerékpárt a munkába járók”.

HA - GI

Fotó: Esztergár-Kiss Domokos, Philip János