Mesterséges intelligenciával felvértezett robotautók versenyeztek egymással

A 10. RobonAUT-on hét, a VIK mesterképzéses hallgatóiból álló csapat küzdött a győzelemért saját építésű, autonóm járművével.

„Az önműködő robotok térnyerése a közeljövő technológiai forradalmának fókusza: több területen általánossá válhat az emberi beavatkozást nem igénylő gépezetek megjelenése. A BME több éve tudatosan nyomon követi e tudományterület dinamikus fejlődését, az újítások a műegyetemi mérnökképzés gyakorlati ismereteibe is beépülnek” – hangsúlyozta a 2019. február 9-i jubileumi rendezvényen mondott köszöntőjében Jakab László, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) dékánja.

„A versenyen való eredményes szereplés kitűnő ajánlólevél a jövő intelligens autóinak fejlesztésével foglalkozó vállalatokhoz, miután a Műegyetem a robotika reménységeit képezi. A megmérettetésen való részvétel széles körű mérnöki ismereteket igényel: a munkához el kell mélyedni a mikrokontrollerek világában, az irányítástechnika, az elektronikus áramkörök, valamint a programozás rejtelmeiben. A nehézségeken túljutva azonban hatalmas élmény egy olyan berendezés tervezése és építése, amely engedelmesen hajtja végre a számára betanított feladatokat” – hívta fel a figyelmet Tevesz Gábor, a BME VIK oktatási dékánhelyettese, az Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék (AUT) egyetemi docense, az idei RobonAUT egyik főszervezője.

A BME VIK RobonAUT megrendezésének ötlete Tevesz Gábor egyetemi docens és doktoranduszokból álló csapatának egyik találkozóján vetődött fel 2009-ben. Az alapgondolatot az Eurobot nemzetközi robotikai verseny adta, de kapcsolódik a karon mesterképzésben tanulók „Robotirányítás rendszertechnikája” című tantárgyához is.

A műegyetemi kihívás lényege, hogy a versengő csapatoknak úgy kell átalakítaniuk egy játékautót, hogy az képes legyen emberi beavatkozás nélkül, a lehető legrövidebb idő alatt teljesíteni egy akadálypályát és egy gyorsasági versenyfutamot. Az út elrendezését nem, de az alkotóelemeit ismerik a résztvevők. A viadal alatt tilos bármilyen kommunikáció a robot és a külvilág között. A nézők az autókra szerelt kamera segítségével a nagyméretű kijelzőfalon és az interneten valós időben követhették az eseményeket a járművek szemszögéből is.

A csapatok junior (először versenyző) és senior („visszatérő” versenyző) kategóriában indulhatnak.

Az eddigi tíz megmérettetésen 143 csapat 406 mérnökhallgatója vett részt, összesen nagyságrendileg 80 ezer munkaórát szánva a feladatok teljesítésére.

„A hallgatói megmérettetés évről évre fejlődik, egyre jelentősebb szakmai esemény, amely valamennyi korosztály számára tartogat hasznos és élvezetes élményt. Az első rendezvényen még lánctalpas kis járművekkel álltak rajthoz a hallgatók, ma pedig már egyre bonyolultabb, mesterséges intelligenciával felvértezett modellautók róják a pályát” – osztotta meg a jubileumi RobonAUT-ról Kiss Domokos a BME VIK AUT tanársegédje, a verseny koordinátora.

A RobonAUT versennyel az egyetem célja a hallgatók gyakorlati ismereteinek bővítése és a kapcsolatteremtés a vállalati szektor képviselőivel. „A viadalon évről évre olyan eredmények születnek, amelyek a jövő autonóm járműgyártási folyamataiban is megjelenhetnek. Fontosnak tartjuk a hallgatók gyakorlati képzését, innovációra ösztönzését, amelyre a RobonAUT kiváló lehetőséget nyújt” – hangsúlyozta a rendezvényről Petényi István, az evosoft Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, a RobonAUT-ot több éve főszponzorként támogató informatikai vállalat vezetője.

A jövő mérnökgenerációjának tagjai idén is a szakmai zsűri és a közönség előtt mutathatták be fejlesztéseiket a Q épület aulájában. A 3 fős villamosmérnök vagy mechatronikai mérnök mesterszakos hallgatókból álló csapatoknak meghirdetett viadalon az autonóm robotjárművek olyan gyorsasági és ügyességi pályán mérkőztek meg egymással, amelyek elemeit ugyan megismerhették a versenyzők, ám az akadályok pontos elrendezése az esemény napjáig rejtély maradt. Az ügyességi feladat egy ismeretlen útvonal feltérképezése volt, míg a gyorsasági szakaszon ebben az évben először előzni is lehetett a minél jobb időeredmény elérésére.

A 3 millió forint összdíjazású versenyt junior kategóriában az Override (a csapat tagjai: Megyeri Balázs, Pozsár József, Szücs József), míg az összesített megmérettetést a Faketelen Taxi (a csapat tagjai: Gugolya Zsanett, Láncz Gergő, Sárközy Balázs) társulata nyerte. Utóbbiak nyereménye, hogy a Kyoto Robotics Corporation felajánlásának köszönhetően két hetet tölthetnek el Japánban a nyári szünetben.

 

A rendezvény főtámogatója a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar és Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék (AUT) mellett az evosoft Hungary Kft.

Kiemelt támogatók: Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Kyoto Robotics Corporation, Lightware Kft., Silicon Laboratories Hungary Kft., KUKA Hungária Kft., Balluff Elektronika Kft., ST Microelectronics SA, Altium Ltd. képviselőjeként a Computer Controls Hungary Kft. További támogatók: Robotépítők Magyarországi Egyesülete, MyActionCam Bt., Lomex Kft., Modell & Hobby Kft., Allegro MicroSystems LLC.

A szervezésben a Pro Progressio Alapítvány volt a tanszék partnere.

Az ötödéves mesterszakos villamosmérnök hallgatók tavaly nyáron alapították az Override csapatot. „A félév elején megterveztük a nyomtatott áramköröket és az autó szoftverének felépítését, a tervezés során igyekeztünk ehhez tartani magunkat. A szemeszter végén sok problémával kellett szembenéznünk, ám a határidők szorítása ellenére megküzdöttünk az akadályokkal” – idézték fel a felkészülés időszakát a junior kategória győztesei, akik elsőéves egyetemistaként még a közönség soraiban foglaltak helyet a RobonAUT-on, de már ekkor eldöntötték, hogy egyszer versenyzőként állnak starthoz. Megoldásuk egy stabil és átgondolt rendszer lett, amely végül megbízhatóan működött éles helyzetben a viadal napján. „A sokszor éjszakába nyúló kitartó munkának köszönhető, hogy elindulhattunk a megmérettetésen. Sokat köszönhetünk a rivális csapatoknak is, akik egy-egy tanáccsal és alkatrésszel segítettek át minket a mélypontokon” – jegyezték meg a diákok.

A Faketelen Taxi tagjai műszaki menedzser, villamosmérnök és PhD-hallgatók. Láncz Gergő és Sárközy Balázs a tavalyi versenyen álltak először rajthoz, ekkor hibátlan ügyességi futammal junior 2. helyezést értek el, és idén már a korábbi tapasztalataikat használták fel az új autó megépítésekor. Gergő végezte a szoftveres fejlesztéseket és részben a mechanika átdolgozását, Balázs tervezte az elektronikát, míg Zsanett a szervezési feladatokban és a teszteken vett részt. „Már októberben elkezdtük a mechanikai átalakításokat, illetve a hardvertervezést, és már a jármű decemberi próbaüzemein látszott, hogy az újításaink jól működnek” – emlékeztek vissza a fiatal mérnökök az előkészület kezdetére. Az új autó a tavalyinál sokkal könnyebb, a tömegközéppontja a tengelyek alatt helyezkedik el, ami a stabil és gyors közlekedést tette lehetővé. A kanyarokban óriási előnyt jelentett, hogy kormányozhatóvá tették a hátsó kerekeket is és további előrelépés volt, hogy a gépezet alól szabályozottan kiszívták a levegőt (ezt a Forma1-ben betiltották), így a tömeg növelése nélkül nagy leszorító hatást értek el. A fiatalok átdolgozták az elektronikai rendszert is: 6 mikrokontroller felelt a gépezet irányításáért, a hetedik WiFi-s modul a diagnosztikáért. Mindezzel a csapat maximális pontot ért el az ügyességi terepen. „A futamokat feszült izgalommal kísértük figyelemmel, ugyanis hajnalban tönkrement a járművünk motorja. Sikerült cserélnünk az alkatrészt, ám a gyorsasági pálya tesztelésére már nem maradt időnk. Végül jól szerepeltünk: már az első körben rekordot döntöttünk, amelyet túlszárnyaltunk a további két megtett körben. Az autó ugyan megcsúszott ezeken a futamokon, ám ha maradt volna időnk a tesztelésre, további 1-2 másodpercet javíthatunk az időnkön ” – osztották meg a kulisszatitkokat a nyertesek, akik remélik, hogy nem utolsó alkalommal indultak a RobonAUT-on. (A győztes csapat autójának remekelése ezen a linken tekinthető meg – szerk.)

A BME VIK RobonAUT 2019 csapateredményeinek részletei elérhetők a verseny honlapján.

TZS-GI
Fotó: SPOT