Verseny és interaktív gyakorlás az egyetem küszöbén

Az idén is az ország minden részéről érkeztek diákok a népszerű BME Alfa Matematikaverseny döntőjére.

A BME Természettudományi Kar (TTK) Matematika Intézet öt éve szervez Matematikaversenyt középiskolások számára, a BME Alfa interaktív gyakorlófelületen. A forma, a versenyszabályok fokozatosan alakultak ki, a megszerzett tapasztalatok, de leginkább a versenyzők és a tanáraik visszajelzései alapján. A cél az volt, hogy sok, akár Budapesttől távol élő diák kapjon kedvet, lehetőséget a matematikával történő rendszeres, saját időbeosztás szerint történő foglalkozásra, gyakorlására. A kellően kitartóak számára pedig a sikerélmény se maradjon el.

A feladatok színvonala, tematikája alkalmazkodik a közép és emelt szintű érettségi elvárásaihoz. A nehézséget nem önmagukban a teljesítésük jelenti, hanem az, hogy a megoldásukkal a szigorúan megszabott időkereten belül végezzenek.

A program az érettségire való felkészülés mellett azért is hasznos, mert megmutatja a Műegyetemen is elvárt matematikai tudásanyagot a természettudományi, vagy akár a műszaki, gazdasági területen továbbtanulásukat tervezőknek; ennek egyébként első egyetemi felmérését az ún. nulladik zh jelenti – mondta a bme.hu kérdésére Lángné Lázi Márta, a TTK Matematika Intézet egyetemi docense, a verseny főszervezője. Hozzátette, a számos tehetséggondozó műegyetemi eseményen túl nagyon fontos, hogy azoknak a diákoknak is gyakorlási és orientációs lehetőséget nyújtsanak, akik nem rendelkeznek olyan szilárd jövőképpel, mint a reálterületeket már eltökélten választók, de kacérkodnak a mérnöki vagy természettudományos pályával.

A megmérettetést évente 200-350 tanuló kezdi meg. A döntőbe, ahol már személyesen meg kell jelenni, az online fordulókban elért eredmények alapján kapnak meghívót a jelentkezők.

„Érdekes, egyúttal hasznos volt a megmérettetés” – vélekedtek a BME Alfa interaktív gyakorlófelületen januárban meghirdetett pontgyűjtő matematikaversenyre érkező diákok és felkészítő tanáraik. A pontverseny ún. levelező szakaszában január 14. és április 9. között a kéthetente kitűzött, online elérhető feladatsorokat összesen hat fordulóban, az adott határidőig kellett megoldani két csoportban, a 9-10. és a 11-12. évfolyamos tanulóknak. A 11- 12. osztályosok már két különböző nehézségi fokú kategória közül is választhattak. Az online munka után következett a döntő, amely szintén az elektronikus gyakorlófelületen zajlott. Ezúttal kategóriánként 10-10 feladattal kellett 90 perc alatt megbirkózni.

A feladatsorok összeállítását – az első 6 fordulóhoz hasonlóan – Kiss Sándor, Nagy Ilona, Molnár Zoltán és Péterné Kovács Anikó, a Matematika Intézet oktatói, munkatársai végezték.

A vetélkedő a hagyományokhoz híven nyitott volt, azaz bárki, bármelyik kategóriában kipróbálhatta magát, de a szervezők csak a középiskolás versenyzőket díjazták. A döntőbe az első 6 fordulóban elért eredmények alapján 25 fő kapott meghívást, közülük 20-an érkeztek meg fináléra – amely egyben a díjkiosztó ünnepség is – az ország különböző pontjairól. (Kiskunhalas, Székesfehérvár, Kisvárda, Győr, Debrecen, Jászberény, Nagykanizsa, Miskolc, Szombathely, Budapest). A diákokat, tanárok, szülők, iskolatársak is szép számban elkísérték. A megmérettetés alatt ők vagy a Fizika Mindenkié 5.0 rendezvény programjait tekintették meg, vagy részt vettek a Molnár Zoltán által vezetett kerekasztal-beszélgetésen, amelyen az érdeklődőkkel a matematikatanítás gyakorlatának legújabb vonatkozásait, néhány példán keresztül a tárgypedagógiához kapcsolódó magyar folyóiratokat (különös tekintettel az új Érintő c. online portálra) tekintették át, és vetették össze az idegen nyelvű módszertani lapokkal. Megállapították, hogy nagyon nagy szükség lenne olyan periodikára vagy közös gondolkodásra is, ami kifejezetten nem tehetséggondozással foglalkozik. Tágítva a kört, eszmecsere zajlott az általános pedagógia új módszertanairól, az érdeklődésalapú tanulásról, az irányítatlan csoportmunkáról, a diákok által megtervezett tanulási stratégiákról, a nyitott és demokratikus tanulási közegekről és folyamatokról; ezeket pedig összevetették a mindennapi gyakorlattal.

Az elégedettségi kérdőívek, visszajelzések szerint a megmérettetésen résztvevők jelentős hányada komolyan érdeklődik a BME valamelyik kara iránt, többekkel rendszeresen találkozni lehet más egyetemi rendezvényeken is. A korábbi évek versenyzői közül sokan ma már a Műegyetem hallgatói közé tartoznak

A BME Alfa interaktív gyakorlófelület fejlesztése TTK kezdeményezésre indult el, de működtetése a mai napig is a karok összefogásával, támogatásával történik. A holnapfejlesztést, üzemeltetést Rácz Éva (fizikus) és Ruppert László (matematikus) a kar korábbi hallgatói végzik. Az Alfa-csapat szerint a weboldal még számos nagyszerű lehetőséget tartogat a Műegyetem és közoktatás szereplői közötti kapcsolatok folyamatos bővítésére.

A tavaszi versenyek lebonyolításával párhuzamosan már zajlik a TTK Science Camp elnevezésű nyári természettudományos táborának szervezése is. Ide elsősorban olyan 10-11. osztályos diákokat várnak, akikhez közel állnak a természettudományos tárgyak és 2019-ben még nem fejezik be a középiskolát. A bentlakásos, ingyenes, teljes ellátást biztosító program 2019. július 7-13. között zajlik majd. A jelentkezéseket május 26-ig várják. (A tavalyi táborról a bme.hu is beszámolt - szerk.)

A felhívás a tábor honlapján található meg, a kapcsolattartó: Lángné Lázi Márta (lazi@math.bme.hu). Kedvcsinálóként készült a tavalyi rendezvényről egy videó, amely már megtekinthető.

HA-GI
Fotó: Philip János