„Annyira összekovácsolódtunk, hogy biztosan folytatjuk a közös versenyzést”

Erős mezőnyben állták a sarat a GPK hallgatói a kontinens legnagyobb, mérnököknek szóló csapatverseny döntőjében, Olaszországban.

„Több éves tapasztalattal rendelkező mérnököknek is komoly fejtörést okoztak volna az európai finálé feladatai. Sok olyan problémával találkoztunk, amelyeknél szélesebb ismeretanyagra volt szükség, miközben a helyes megoldást úgy kellett előadni, hogy az kiemelkedjen a tömegből: az egyedi javaslatok ugyanis még inkább felkeltik a zsűri figyelmét. A nehéz percekben egymásra támaszkodtunk, egy-egy csapattársunk lelkesedéséből pedig erőt merítettünk – idézték fel a European BEST Engineering Competition (EBEC) mérnökhallgatói próbatétel torinói rendezvényének élményeit a BME Gépészmérnöki Kar (GPK) mechatronikai mérnök BSc-szakos hallgatókból álló Tornádó nevű formáció tagjai, akik a közép-európai régió képviselőjeként vettek részt a programon. Elmondták: az eseményen idegen nyelven, legjobb tudásuk szerint prezentáltak. Mint fogalmaztak: „próbáltunk megfelelni a magas követelményeknek, elvégre azért mentünk, hogy tapasztalatot szerezzünk és összemérjük képességeinket. A bonyodalmak ellenére végig jó hangulat uralkodott a vetélkedőn, jó kapcsolat alakult ki a versenytársakkal és a feladványokat biztosító vállalatokkal is”. (A budapesti döntőről és az ott végrehajtott versenyfeladatokról a bme.hu egy korábbi írásában tudósított – szerk.)

A European BEST Engineering Competition (EBEC) megmérettetés Európa egyik legnagyobb mérnökversenye, amelyen minden évben több mint 3000 hallgató vesz részt (idén Európa 32 országának 88 rangos egyeteméről neveztek). 83 helyi fordulót és 15 nemzeti és regionális versenyt rendeznek, ahonnan kategóriánként a legjobb 15 csapat jutott a fináléba. A kiírók célja volt, hogy az indulók próbára tegyék a felsőoktatási intézményükben megszerzett tudásukat és nemzetközi környezetben fejleszthessék magukat a több szakterületet érintő feladatok megoldása során. Helyi fordulókat 2002 óta szerveznek, az idei európai döntő a jubileumi, tizedik bajnokság volt.

A háromfordulós versenyeken 4 fős csapatok mérkőztek meg egymással 4 versenynapon át 2 kategóriában: a Case Study-ban a csapatokra egy, a való életből vett műszaki vagy management jellegű összetett probléma megoldása várt, amelyről angol nyelvű prezentációban kellett ismertetniük a zsűri számára. A Team Design kategóriában adott alkatrészekből és alapanyagokból készíthettek egy szerkezetet a kiadott feladat elvégzésére, majd ennek működését a gyakorlatban szemléltették. Minden egyes versenynap végén kihirdették a győzteseket, és az összesítettben legjobbat nyújtó csapat a „BEST Engineers of Europe” címet nyerte el. A helyezések az EBEC honlapján megtekinthetők.

Az egyetemi éveik kezdetén barátságot kötött hallgatók a hazai döntőben jól együttműködő formációban utaztak az észak-olasz városba, a csapat tagjai: Káldy Soma, Kohlmann Dániel, Kovács Éva Dóra és Széles Katalin. Részvételüket és szakmai felkészülésüket a GPK Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék (MOGI) és mentoruk, Kiss Rita egyetemi tanár, megbízott tanszékvezető, a Biomechanikai Kooperációs Kutatóközpont igazgatója támogatta.

A hazai fordulóhoz hasonlóan a torinói európai döntőn is a Case Study és a Team Design kategóriában indult 15-15 csapat, a Tornádó az előbbiben vett részt. A 7 napos rendezvény 4 versenynapján a fiatalok korszerű elektromos járműtöltő-hálózatot terveztek az ABB számára, majd az Avio Aero cég hibrid repülőjének lehetséges felépítését és annak üzleti tervét készítették el. A továbbiakban az FCA önvezető autójának továbbfejlesztésén is dolgoztak, végül zárásként a legforgalmasabb torinói utca forgalmát optimalizálták a lehető legkevesebb megálláshoz és induláshoz az Eaton megbízásából.

A magyar formáció a második napon az Avio Aero hibrid repülőjével kapcsolatos javaslata a mezőny második legjobb megoldásának bizonyult. „Mindannyiunknak ez volt az első nemzetközi megmérettetése, ellenben a többi csapat már pár éves rutinnal és mesterszakos tagjai révén szélesebb körű tudással rendelkezett, így különösen büszkék vagyunk erre a versenynapi ezüstéremre” – nyilatkozta a csapat nevében Káldy Soma, hozzátéve, hogy hallgatótársaik kiváló megoldási alternatívákkal álltak elő a versenyen, amelyből a magyar fiatalok is sokat tanultak. Elmondta még: a feladványok szokatlanul nehezek voltak, az egyik értelmezése pl. több órába telt.

„A budapesti középdöntőben alkalmazott szakmai tudásra, alapvető mérnöki ismeretekre, kreativitásra, találékonyságra és néha a józan mérnöki meglátásra volt szükség a megoldáshoz vezető úton, ám minden eddiginél hangsúlyosabb szerepet kapott a csapatmunka: az idő rövidsége és a feladatok összetettsége miatt koncentrálnunk kellett a tennivalók ésszerű megosztására, és egymás véleményére, ötleteire” – árult el kulisszatitkokat Káldy Soma.

„Próbára tettük magunkat és a képességeinket, feszegettük a határainkat, ami egy mérnököt mindenképpen előbbre visz a munkájában. A megmérettetésen olyan gyakorlati ismeretekre tettünk szert, amelyeket későbbi tanulmányaink során is hasznosíthatunk, ráadásul megismertük a versenyfeladatokat kiíró vállalatokat, így pontosabb képet kaptunk arról, milyen tudást, tapasztalatot várnak el az alkalmazott szakembereiktől. Csapatunk nagyon jól összeszokott társasággá érett a fordulók folyamán, szeretnénk tovább folytatni a közös munkát és elképzelhetőnek tartjuk, hogy új versenyekre is nevezünk majd” – zárta a bme.hu-nak adott interjút a Tornádó csapat.

TZS-GI
Fotó: European BEST Engineering Competition