21 éve segíti a tehetséggondozást a Medve Matek

Csaknem 50 iskola 280 diákja vett részt az élményalapú matematika tanulását célzó műegyetemi programokon.

„A matematikáról közérthetően, érdekesen, gyereknek és szülőknek egyaránt: ez a rendezvényünk lényege” – hangsúlyozta a 2020. február 29-én tartott Medve Matek Élménynapról Lángné Lázi Márta, a BME Természettudományi Kar (TTK) Matematika Intézet Analízis Tanszékének egyetemi docense, az esemény intézményi főszervezője. Hozzátette, a TTK régóta együttműködik a Matematika Összeköt Egyesülettel, ezúttal a helyszínt és önkéntes segítőket biztosított a programokhoz.

A tehetséggondozást évtizedek óta szívügyének tartó oktató elmondta, az első Gyerekegyetem tábor után a szülők közül sokan megkérdezték: mikor szerveznek olyan programot, amire ők is jöhetnek, mivel a gyerekek rengeteget mesélnek az élményeikről otthon. Ez inspirálta a Gyerekegyetem Plusz rendezvények életre hívását. Akár az egész család számára kínál szórakoztató programot a Medve Matek Élménynap is. . „A programok sikere nem véletlen: a diákok egy teljesen más szemlélettel, hozzáállással találkozhatnak itt az oktatás során, amelyek révén egészen nehéz, elvont matematikai – vagy más természettudományi – kérdésekkel ismerkedhetnek meg. A mumusnak tekintett tantárgyakról pedig azt mutatjuk meg, miképpen kapcsolódnak a mindennapi életünkhöz” – hangsúlyozta a főszervező, hozzátéve, fontos annak az elősegítése is, hogy a gyerekek az iskolai évek során tanuljanak meg logikusan gondolkodni, érvelni, másokat meghallgatni és megérteni, mondandójukat érthetően megfogalmazni: mindennek a matematika is az alapját képezi.

A Medve Matek Élménynap a Medve Matek rendezvénysorozat és A Matematika Összeköt Egyesület nyílt napja, ahol bárki részletes tájékoztatást kaphat a szervezet, valódi közösségi élményt nyújtó ingyenes programjairól, valamint ki is próbálhatja annak egyes elemeit. A nagysikerű találkozókra évente több mint tízezren jönnek el.

Az élménynap egyben a modern tehetséggondozás iránt érdeklődő, ilyen munkát folytató matematikatanárok és tanárszakos hallgatók eszmecseréjének színtere is, amelyből a szervezők reményei szerint minden résztvevő profitálni tud.

Az idén a BME E és H épülete adott helyet a rendezvénynek, amelyre sok kisdiák első alkalommal érkezett. 132 hatodikos, vagy fiatalabb tanuló, 85 hetedikes és nyolcadikos, valamint 63 gimnazista diák és 57 tanár volt a BME vendége. Összesen 48 településről jöttek tanulók: többségük Budapestről és az agglomerációból, de szombathelyi, pécsi és nyíregyházi résztvevő is volt.

Az Élménynapnak ebben az évben is fontos eleme, hogy a tanári kerekasztal során a szakemberek nyugodt, kollegiális körülmények között vitathatták meg a szakmai kérdéseket. A nyitóelőadást Holló Szabó Ferenc, az ELTE TTK Matematikai Intézet munkatársa, a Magyar Matematikai Múzeum (MaMa) alapító vezetője, Ericsson-díjas ismeretterjesztő tartotta.

Idén sem hiányozhattak a programból a kiscsoportos foglalkozások: egyebek mellett az origamival, kódoló játékkal és fraktálelméleti kérdésekkel ismerkedhettek meg az érdeklődők.

A rendezvényen határterületi témák is szóba kerültek, mint hogy miért nem vagyunk racionálisak, valamint a matematika és a filmek kapcsolata.

Az élménynapon a szervezők és az önkéntesek minden műegyetemi karról képviseltetették magukat. „A történetünk tipikus: középiskolás diákokként ismerkedtünk meg a medve matektáborral, ahol nagyon jó társaságot találtunk. Itt ragadtunk, és mára egyetemista segítőként veszünk részt a programokon” – válaszolta a bme.hu kérdésére Almási Nóra harmadéves BSc mérnök-informatikus hallgató.

„Én középiskolásként, a tizedik osztály elvégzése után mentem először a táborba” – árulta el Fülöp Anna végzős MSc-s gyógyszervegyész hallgató, aki ezúttal szervezőként érezheti, hogy a gyerekek adják vissza azt a hálát és örömöt, amit ő is érzett annak idején.

A két önkéntes origami foglalkozást tartott főként az 5-12. évfolyamos diákok számára.

„Remek a társaság, fiatalos a közösség, emellett szakmailag is hasznosak a programok. Nagyon sok barátunk jött segíteni a szabadtéri versenyekre: sokan kérdezik, hogy mikor lesz a következő évközi verseny. Nem kell szükségképpen a nyári táborokban részt venni: ha egy-egy napra eljön valaki, akkor is nagyon sokat segíthet, és sok mindent sajátíthat el” – ajánlották a lányok a programot hallgatótársaik figyelmébe is.

HA-GI
Fotó: Takács Ildikó