A BME-s fejlesztések három kategóriában is győztek a pneumobilok versenyén

A mérnökhallgatók által tervezett, sűrített levegővel hajtott járművek nemzetközi megmérettetésén idén rendhagyó módon, virtuálisan értékelt a zsűri.

„A járványügyi veszélyhelyzet megváltoztatta a körülményeket, ezért a rendezvény háromnapos élő szakasza, ahol a pneumobilok energiahatékonyságát, irányíthatóságát és gyorsaságát tesztelhetik, elmaradt. Ehelyett a szakmai bírálók a csapatok által már korábban online beküldött technikai adatokról szóló dokumentumokat, CAD modelleket és műszaki rajzokat vetették össze, majd hoztak döntést a helyezésekről. Nagy eredménynek tartjuk, hogy a „Leginnovatívabb jármű” valamint a „Legjobb műszaki dokumentáció” kategóriákban is az első helyezést érte el a BME Műszakik AiR-115 nevű csapatunk” – árulta el a bme.hu-nak Bolgár Milán csapatvezető, aki a közelmúltban szerezte meg MSc diplomáját, és aki társaival a korábbi versenyeken is rendkívül eredményesen szerepelt. A 2017-ben meghirdetett rendezvényen indultak először, ahol már kiemelkedően teljesítettek, tavaly pedig a legjobb pneumobil címet nyerték el. (Sikereikről a bme.hu is beszámolt – szerk.)

Az Emerson-csoport által rendezett XIII. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyre idén 9 ország (Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia és Törökország) 26 különböző felsőoktatási intézményének 48 csapata nevezett be. A 2008 óta szervezett megmérettetés alapítói egy olyan műszaki rendezvényt hívtak életre, ahol a leendő mérnököknek lehetőségük nyílik bepillantani a pneumatika rejtelmeibe.

Az idei program előkészületei már 2019 októberében elkezdődtek: a versenyzőknek a múlt év végéig kellett benyújtaniuk terv- és projektdokumentációikat.

A jelenlegi nemzetközi járványhelyzetre és az érintettek iránt érzett aggodalomra tekintettel azonban az esemény idén módosított forgatókönyv szerint zajlott, amely ezúttal is lehetővé tette, hogy a részt vevő hallgatók – az egészségügyi biztonsági intézkedések megtartásával –összemérjék tudásukat. Bár a klasszikusnak mondható versenyzés elmaradt, a zsűri az eddig befektetett energiát továbbra is értékelte a beküldött pályamunkák alapján, majd online ünnepség keretében hirdettek nyerteseket több kategóriában:

Legjobb műszaki dokumentáció

1. BME Műszakik AiR-115 (BME)
1. Technics 5 (Estonian University of Life Sciences, Észtország)
2. Pepp-Air Szeged (Szegedi Tudományegyetem, Magyarország)

Leginnovatívabb jármű
BME Műszakik AiR-115 (BME)

Legszebb karosszéria
Technics 5 (Estonian University of Life Sciences, Észtország)

Legjobb vezérlő rendszer
BME Löködönc Green Thunder (BME)

Bolgár Milán kiemelte: bár tavaly a fődíj mellett több különböző kategóriában is nyertek, a mostani konstrukcióval szintén voltak fejlesztési célkitűzéseik, például az elektronika terén a vezérlésben, mechanikai szempontból pedig a további tömegcsökkentés, miközben hosszú távú projektjük, egy sűrített levegős töltőállomás tervei véglegessé váltak. Hozzátette, mivel a csapatban sok a végzős hallgató, a következő generáció kinevelésébe is fektettek energiát: elkezdték gyűjteni az ötleteket, koncepciókat a jövőre nézve. „Egy újragondolt jármű megvalósításán dolgozunk, online folytatva a munkát, sok konferenciabeszélgetéssel” – osztotta meg a műegyetemista, hozzátéve, a karanténhelyzet miatt a 2021. évi nevezés menete átalakult: az idei tervekkel is lehet kvalifikálni a következőre.

A BME Műszakik nagy múltú, 12 éve sikeresen működő formáció, ezért a verseny szervezői felkérték őket, hogy szemléltessék munkájukat, adjanak tippet, trükköt, osszák meg tapasztalataikat, a know-how-t a többiekkel. A csapat felkészítő tanára, Farkas Zsolt, a BME Gépészmérnöki Kar (GPK) Gép- és Terméktervezés Tanszékének adjunktusa, valamint Bolgár Milán csapatvezető tartottak online prezentációt a nemzetközi mezőnynek. „Nem annyira a műszaki tartalomra, mint inkább a csapatstruktúrára, valamint a szervezés, a menedzsment, a finanszírozás kérdéseire fektettem a hangsúlyt. Sok csapat problémája, hogy honnan szerez anyagi és eszközbeli forrásokat: ennek általunk alkalmazott néhány bevált módszerét mutattam be. Arra számítunk, hogy jövőre lesz igazi megmérettetés, és élőben látjuk megvalósulni a terveket. Nagyon kíváncsiak vagyunk vetélytársaink pneumobiljaira is: így már lényegében két év fejlesztésének gyümölcsét valósulhat meg a jövő évi rendezvényen” – összegezte Bolgár Milán.

„Megtörtént a csapatnál a generációváltás, újfajta lendületben vagyunk, a félév elején nőtt a létszámunk. Ugyan a járványügyi veszélyhelyzet miatt idén kiesett egy verseny, de azok az ötletek, amelyek megvalósítására nem volt idő és ezért le kellett mondani róluk, a következő megmérettetésre megvalósulhatnak” – emelte ki a bme.hu kérdésére Toldi Ákos gépészhallgató, a legjobb vezérlő rendszer díját megnyerő Löködönc Green Thunder csapatkapitánya. A 2015-ben alakult a csoport eddig öt versenyen vett részt, jelenleg 3 pneumobiljuk van, ezek egyike a Green Thunder. A versenyen összesen három műegyetemi csapat indulhat, így a BME-n közösen felkészülő Löködönc két csapata egymás ellen is küzdött.

A formációnak régóta a vezérlés az erőssége. A tavalyelőtti versenyen a hosszú távú futamot nyerték meg a legrégebbi autójukkal, tavaly pedig ugyanebben a kategóriában a 3. helyen végeztek. „A korábbi járműveink más jellegű vezérlőrendszereket használtak (Arduino, NI cRio). Idén a legújabb vezérlőrendszerünk egy, az EMERSON által biztosított modern PLC-s rendszer (PLC = programmable logic controller, vezérlő logikákat megvalósító ipari 'számítógép') így lesz három, különböző szisztémán alapuló pneumobilunk” – ecsetelte a csapatkapitány. A fiatalok szoros együttműködésben, az oktatók – főként a felkészítést vezető Czmerk András, a Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika (MOGI) Tanszék adjunktusa – vezetésével állították össze a pályázatukat. A műegyetemi csapatok munkáját ezúttal is Szabó Tibor, a MOGI mestertanára segítette.

A Green Thunder autójának vezérlése egy modern PLC-s rendszeren alapszik, amelynek fő részei egy központi egység (CPU), egy hálózaton kommunikáló ki-bemeneti modul és egy kijelző (Human-Machine Interface). Utóbbi segítségével a pilóta azonnal értesül járművének különböző adatairól. Szerencsés körülményként adódott, hogy a csapat létszáma bővült, így megoldották a kódok szerkeszthetőségét távmunkában. A rendszer különlegessége, hogy a pneumobillal majd valós idejű kommunikációt folytathatnak a boxutcából, így utasításokat tudnak adni a vezetőnek, kell-e a futamban módosítani valamelyik beállítást. Az eszközöket február elején kapták meg, de a járvány miatt a tesztelés későbbre tolódik.

„Amint lehet, szeretnénk visszamenni az egyetemre, hogy folytassuk a munkát. Szerencsére még a járványügyi krízis előtt sikerült kimenteni minden eszközt a campusról, csapattársaink haladhattak a fejlesztésekkel, de most eljutottunk odáig, hogy szükséges lenne az autóval dolgoznunk. Reméljük, a jövő évi versenyen a valóságban is remekül működnek majd az újításaink” – foglalta össze Toldi Ákos csapatvezető.

HA-GI
Fotó: BME Műszakik AiR-115