Hazánkban egyedülálló jármű-szimulátorrendszer a Műegyetemen

A BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar az Audi Hungária Motor Kft. által a kar rendelkezésére bocsátott TT Coupe bázisán hozott létre egy fejlesztést.

Az oktatási és kutatási célokra egyaránt alkalmas rendszert Kulcsár Béla dékán és Rozman Richárd, az AUDI személyügyi igazgatója avatta fel. Mindez a BME „Jármű, közlekedés és logisztika” kutatóegyetemi program keretében valósult meg. A szimulátort az egyetemi oktatásban minden járműmérnök hallgató használni fogja, lehetővé téve számukra a korszerű járművek működésének alapos megismerését, növelve a jövő mérnökgenerációjának szakmai tudását és hozzáértését. Ezen túl a berendezés olyan új járműkutatások lehetőségét vetíti előre, amelyek további jelentős tudományos eredményeket indukálnak.

A rendszer különlegessége, hogy a szimulátor vezetőfülkéjét egy valódi autó bázisán alakították ki úgy, hogy egyetlen kapcsolóval átváltható a szimulátor üzemmód és a teljes értékű közúti jármű. Kihívást jelentett az autó normál üzemképességének megtartása, hiszen a szimulátor-funkciókat úgy kellett megvalósítani, hogy azok ne befolyásolják a normál használhatóságot, az önálló mozgásképességet.

Az átadás alkalmából Szalay Zsolt adjunktus ismertette a Gépjárművek Tanszéknek a vezetés automatizálására irányuló kutatásait, amelyek az autóipar elkövetkező egy-két évtizedében meghatározók lesznek. A tanszék ennek kapcsán részt vett a Have It projektben is, amelynek célja az ilyen rendszerek fejlesztése. A 28 millió eurós programban a BME-n kívül 16 cég és egyetem vett részt, köztük a Volkswagen, a Volvo Trucks vagy a Continental.

Jelenleg különböző fokú, részleges automatizálási megoldásokon dolgoznak, amelyek egy része már ma is elérhető, ilyenek a sávtartó, követésitávolság-tartó rendszerek. A lényege az, hogy a figyelem lankadása, illetve a túl nagy terhelés miatti lassabb információfeldolgozás (pl.egy úteltereléssel, szűk sávokkal nehezített útfelújítás forgalmi szituációja) milyen következményekkel jár a vezetési képességre, ill. ezt hogyan tudják automatizálással segíteni. Az Audi TT is a hasonló kutatások részese lesz.

A szimulátor oktatófilmje itt megtekinthető.