Idén is taroltak a műegyetemi pneumobilok

A Kakukktojás csapat sűrített levegős járműve nyerte ismét a legjobbnak járó díjat a Pneumobilok 2014-es versenyén. A közönségdíjat a szintén BME-s Műszakik vihették haza.

Címvédőként érkezett az egri Érsekkertbe az immár hetedik alkalommal megrendezett pneumobilok nemzetközi versenyére a BME Gépészmérnöki Kar Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika (MOGI) Tanszékének támogatásával épült Kakukktojás csapat járműve. A tavalyi versenyen elért eredményeiknek köszönhetően ugyanis egy évig viselték „a Rexroth legjobb pneumobilja” címet (2013-ban a gyorsulási és ügyességi versenyszámokban az első, a távolsági kategóriában a második helyet szerezték meg, amelyről a bme.hu szintén beszámolt – a szerk).

Idén hat ország 24 egyeteméről érkező közel félszáz (43) csapattal szemben kellett megvédeniük címüket. A járművek motorjául szolgáló sűrített levegővel működő munkahengereket, továbbá a működtetésükhöz szükséges kiegészítő elemeket továbbra is a versenyt a korábbi években is támogató Bosch Rexroth – ettől az évtől Aventics néven működő vállalat – bocsátotta a versenyzők rendelkezésére. A versenyen a járművek egy-egy palack nagynyomású sűrített levegőt felhasználva mutathatták meg járműveik képességét ügyességi, gyorsulási és távolsági kategóriákban.

Műszakik hátulról

A Kakukktojás csapat járművében a motor működéséért felelős mikrovezérlőn futó program komoly optimalizáláson esett át, továbbá a megbízhatóság növelésére is számos módosítást tettünk – tájékoztatta a bme.hu-t Czmerk András tanársegéd, a csapat egyik felkészítő tanára (a másik felkészítő tanár Szabó Tibor, a MOGI Tanszék mestertanára volt). A külsején a tavalyi évhez képest lényegi változtatás nem történt – tette hozzá a fiatal oktató.

Ezzel együtt az idei verseny kimenetele nem volt megjósolható, hiszen a versenyre a többi csapat is komoly fejlesztéseket hajtott végre, ki-ki a saját járművén – derült ki a műegyetemi csapatok beszámolójából. A végeredmény kiszámíthatatlanságához hozzájárult a zordra tervezett időjárás is, hiszen a korábbi évekkel ellentétben az idei versenyen a járműveknek esős körülmények között kellett küzdeniük.

Esőben száguldó Kakukktojás

A felkészítők szerint a Farkas Zsolt, Himes Ádám, Komancsik Norbert, Ulicska Dávid alkotta Kakukktojás csapat a jármű egész hétvégén át tartó megbízható működésének, gyorsaságának, valamint a sofőrök ügyességének köszönheti az ismételt sikert. A csapat mind az ügyességi, mind a gyorsulási kategóriában első lett, továbbá elnyerte a legnagyobb sebesség különdíját is.

A címvédő Kakukktojás csapat felkészítő tanáraikkal

A konstrukció eredetisége díj mellett a közönségdíjat a szintén BME-s Műszakik nevű pneumobil team hozta el. Tagjai (Kovács Imre Ádám, Ihász Dániel, Horváth Máté, Szabados István) a Gépészmérnöki Kar Gép- és Terméktervezés Tanszék műhelyében építették járművüket, amely többek között új telemetriai rendszert, új rugózott futóművet, valamint felkészítő tanáruk, Farkas Zsolt tanszéki mérnök doktori témájára épülő új fokozatmentes hajtóművet is kapott. A csapat tavaly is épített új járművet, amellyel akkor megnyerték a 2013-as MVM Energia futamot, valamint elérték az eddigi versenyeken regisztrált legnagyobb pneumobil sebességet (54 km/h) is.

Vidám Műszakik és felkészítő tanáruk

A versenyen egy újonc BME-s csapat is részt vett, a Champneus. A tisztességgel helytállt team tagjai (Grőber Péter, Nagy Dániel, Slenker Máté, Potsubay Péter) a Gépészmérnöki Kar Gyártástudomány és -technológia Tanszék támogatásával készítették el járművüket, felkészítő tanáruk Püspöki János tanszéki mérnök volt.

Végül a nap is kisütött

A verseny után a BME udvarán is lehetett ismerkedni a pneumobilokkal

-BK-

Fotó: Kakukktojás és Műszakik Facebook oldala