Taroltak a BME-sek az Aventics Pneumobil Gálafutamon

A Műegyetem mindkét csapata dobogós helyezést ért el a sűrített levegővel hajtott járművek versenyén.

A Kakukktojás nevet viselő csapat a gyorsulási versenyen és a gyorsasági körversenyen is maga mögé utasította a többi indulót és első helyen ért célba, míg a BME Műszakik Pneumobil Team – mindössze kéttized másodperccel lemaradva  – második helyezett lett a gyorsasági körversenyen.

A gyorsulási verseny ötvenméteres távját a Kakukktojás 4,68 század másodperc alatt teljesítette. A Gépészmérnöki Kar MOGI Tanszékének hallgatói, Farkas Zsolt, Himesi Ádám és Komancsik Norbert rutinos és sikeres versenyzők: 2013-ban és idén is elnyerték az Év Pneumobilja fődíjat, valamint ők voltak a tavalyi és az idei gálafutam abszolút győztesei.

Fotó forrása: kecsekemet.hu

„Az autónk előnye a precízen megtervezett, tesztelések és mérések során behangolt, mikrokontrolleres vezérlésben rejlik, amelynek sikeréhez elengedhetetlen feltétel a megbízhatóan működő, erős hajtásláncunk. A fedélzeti elektronika üzem közben és vezeték nélkül képes továbbítani a szenzorok adatait, illetve pendrive-ra lementeni azokat. A mérési eredmények kiértékelésével beállítottuk a különböző versenyszámokhoz leginkább megfelelő motorikus paramétereket” – tudtuk meg Himesi Ádámtól, aki elmondta, „folyamatos fejlesztés szükséges az élvonalban maradáshoz. Idén májusban, a hivatalos Pneumobil versenyre készülve rengeteget teszteltünk, javítottunk a vezérlésen, és ennek köszönhetően nagy fölényre tettünk szert a versenytársakkal szemben.”

A csapattagok úgy tervezik, hogy indulnak a jövő évi versenyen is – immáron Senior kategóriában, mert addigra mindannyian befejezik műegyetemi tanulmányaikat. Ezért is várják a fiatalokat, hogy új autó építésével próbálják meg folytatni a BME-MOGI tanszéken mára hagyománnyá vált pneumobil versenyzést.

Fotó forrása: kecsekemet.hu

A Műszakik Pneumobil Team 2008-ban alakult. A csapat összetétele évről évre változik, jelenlegi tagjai, Kovács Imre, Szabados István, Ihász Dániel, Péntek Zsigmond, Horváth Máté, Kardos Szilárd, Koletics Ádám, Kozma Bálint –mindannyian gépész szakos hallgatók. A csapat az elmúlt hét évben négy pneumobilt épített, amelyek közül kettővel (Nadine és Popóc) értek eljelentős eredményt. A 2013-as MVM Energiafutamon Egyik járművük (Popóc) érte el a mért legnagyobb pneumobil sebességet (55 km/h), és a „konstrukció eredetisége” kategóriában is több alkalommal végeztek első helyen.

Fotó forrása: kecsekemet.hu

„Általában nem a bevált, a járt utat, hanem az új, innovatív megoldásokat keressük – tudtuk meg a Gép- és Terméktervezés Tanszék mérnökétől, a Műszakik támogató tanárától. Farkas Zsolt hozzátette "a jármű jellemzőihez és felépítéséhez jól illeszkedett a pálya kialakítása és körvonala. A pontosan megtervezett egyedi hajtásrendszer, a vezérlés, a futómű és a sofőr négyes egységén kívül a siker legmeghatározóbb eleme a folyamatos tesztelés. A gyorsasági körversenyen mindössze 0,164 másodperces köridő különbség volt a két BME-s pneumobil között. A Műszakik váltóautomatikája azonban nem működött megfelelően. A jobb köridő eléréséhez pedig manuálisan kellett volna a pálya nyomvonalához illeszteni az áttételt. Ehhez viszont további „tesztkörökre” lett volna szükség. Az első két hely már a miénk volt és az adott szituációban – a gyorsulási versenyre való palackspórolás miatt – egymás ellen már nem volt érdemes tovább versenyezni.”

Farkas Zsolt hozzátette, az egyetem nagyon jó elméleti alapot ad a tervezéshez és a járműben lejátszódó folyamatok megértéséhez. E mellett a szponzorok támogatása, az egyes csapatgenerációk közötti tudás és tapasztalatátadás és a megfelelés a folyamatos fejlesztési kényszernek mind-mind hozzájárulnak a sikerekhez.