Üzleti tanácsadás a legjobbaknak a hallgatói innovációk piacosításához

A műegyetemistáknak meghirdetett „Ötlettől az üzletig!” című Hallgatói Innovációs Pályázat díjazottjairól megjelent cikkünk folytatásaként a felhívás különdíjasait mutatjuk be.

Fiatal ötletgazdák ingyenes e-learning oktatási weboldala, valamint egy robotkarokhoz használt nyomatékmérő szenzor alkotói nyertek különdíjat a Hallgatói Innovációs Pályázaton. A két csapat az innovációs ötletek piaci forgalmazásához nyert szakmai üzleti tanácsadást a V3 Partners Investment Zrt. felajánlásával.

(A díjazottakkal készült korábbi írásunk ezen a linken érhető el.)

EduBase – Bázis a tanuláshoz!

A Hives Áron (a BME VIK BSc-s mérnök-informatikus hallgatója), Horváth Dániel (a BME GPK BSc-s mechatronikai mérnökhallgatója) és Takács Márton (a Corvinus Egyetem, gazdálkodás és menedzsment szak BSc-s hallgatója) alkotta csapat egy Magyarországon egyedülálló oktatói e-learning weboldalt hozott létre „EduBase” néven: egyszerűsített formában, saját maguk dolgoznak fel középiskolai és egyetemi tananyagokat, főként matematikából és műszaki tudományokból.

„Alapelvünk szerint bárkinek joga van a tanuláshoz, függetlenül attól, hogy van-e pénze az oktatásra, vagy attól, hogy az országnak mely részén él. Éppen ezért döntöttünk úgy, hogy a videóinkat ingyenessé tesszük, és mindenkinek lehetőséget adunk az egyéni fejlődésre” – fejtette ki az EduBase küldetését az egyetemi tananyagokat videókon bemutató Horváth Dániel.

A trió célja nem az anyagi javak előteremtésében keresendő. „A népszerűséggel persze sokszor együtt jár a pénz, ám sokkal fontosabb számunkra az ún. ’wow-faktor’ – az, hogy maradandót alkossunk, és hozzájáruljunk a szellemi tőke építéséhez Magyarországon” – fogalmazta meg Takács Márton, a portál dizájnjáért és a középiskolás videókért felelős csapattag.

„Hasonló hazai weboldalakkal szemben az EduBase ingyenes, videói rendszerezettek és számos szempont szerint szűrhetők. E mellett az oldal egy interaktív felület is: a felhasználók kommentezhetik, véleményezhetik és a közösségi oldalakon meg is oszthatják a felvételeket, sőt, egyedi igényeiknek megfelelő oktatásokat is kérhetnek” – hívta fel a figyelmet a portál páratlan tulajdonságaira a fejlesztésért és szintén a dizájnért felelős Hives Áron.

„Tudomásunk szerint eddig csak mi szerveztünk élő, előre meghirdetett vizsgafelkészítő konzultációt, amelyre 300 hallgató jelentkezett be. A felkészítőn végig jelenlévő résztvevők kivétel nélkül hasznosnak minősítették a konzultációt, ami megerősített minket abban, hogy van értelme a munkánknak” – tette hozzá Takács Márton.

A fiatal csapattagok mellett más oktatók videói is megtalálhatók a portálon: a külsős trénerek és tananyagaik meghívásos alapon kerülhetnek fel az EduBase-re. A műegyetemi fejlesztő csapat ilyenkor adminisztrátorként szűri a publikálásra szánt oktatási anyagokat. Legyen az kép- vagy videószerkesztés, programozás vagy weboldalfejlesztés, ezen feltöltőknek hála ezt mind ingyen meg lehet tanulni az EduBase-en.

A látogatási statisztikák szerint a vizsgaidőszakban keresik fel legtöbben a portált, ekkor a nézők száma eléri a napi 7000-et is, míg a nyári nyaralás idején mindössze pár százan kattintanak az EduBase videóira. „Kuriózumnak számított például az érettségi előtti utolsó nap, amikor sokszorosára nőtt a látogatóink létszáma. Mintha a középiskolások mindössze egy nap alatt akartak volna megtanulni minden tételt” – emlékezett vissza a tavaly májusi napra Takács Márton, példaként említve, hogy az oldalon elérhető matematikai videók a középiskola 9. osztályától egészen az egyetem 2. évfolyamáig a szükséges ismeretanyag egy jelentős részét lefedik.

A fiatalok úgy vélik, az EduBase sikere az ingyenessége mellett abban rejlik, hogy apró darabokra „szeleteli fel” a tananyagot, amelyet így könnyebben fogad be a tanuló: egyszerű, érthető példákkal illusztrált részleteket kap, amelyekben a lényeges pontokra világít rá az oktató.

„Az online tananyagok kiegészítik, de nem helyettesítik a részvételt az egyetemi kurzusokon. Aki passzív volt órán, vagy ismételni szeretné az ott elhangzottakat, megteheti az EduBase segítségével, ám az órai részvételt erősen ajánljuk mindenkinek” – figyelmeztettek a díjazottak.

A csapat jelenleg egy befektetői alappal konzultálva épít üzleti modellt innovációs kezdeményezése mögé. „A nyugati országokhoz képest Magyarországon – sajnos – kevésbé terjedt el az e-learning, így elképzelhető, hogy ha továbbadjuk e koncepciót, külföldön lesz rá nagyobb a kereslet. A befektetői alap segítségünkre van abban, hogy feltérképezzük a piacot, és felmérjük, hogyan tudjuk kihozni a maximumot a kezdeményezésünkből. A jövőbeli funkcionalitásoknál, esetleges bővítéseknél is ragaszkodunk az eddigi alapelveinkhez, és arra törekszünk, hogy minél több hallgatót érjünk el a videóinkkal.”

Az EduBase elérhetősége: https://www.edubase.hu/

Tökéletesített robotkarok az ipari automatizálásban

Bauer Márk Ottó (BME GPK MSc-hallgató), Csibrák Tamás (BME GPK BSc-hallgató), és Hodosán Zsolt (BME GPK MSc-hallgató) egy hattengelyes erő- és nyomatékmérő szenzort hoztak létre, amelyet az ipar számos területén, köztük automatizált gyárakban roboterő-szabályozásra, például sorjázáshoz, polírozáshoz, formakivágáshoz vagy alakításhoz használhatnak fel.

A találmány a BME Gépészmérnöki Kar Műszaki Mechanika Tanszék és a Gyártástudomány és –technológia Tanszék egykori közös „Reharob” című projektjének (teljes neve: „Féloldali bénultak felső végtagjának tornásztatása ipari robotok alkalmazásával” – a szerk.) továbbfejlesztése. A korábbi munka keretében létrehozott szenzort elsőként az Országos Rehabilitációs Intézet robotos gyógytorna-foglalkozásaihoz a Cosmosys mozgásterápiás rendszerben kezdték alkalmazni. (A gyógytornász egy adott mozgássort (például karkörzést vagy bögreemelést) a robotkarimára szerelt erőmérő szenzorra kifejtett erő-nyomaték létrehozásával tanítja be egy robotnak, melynek segítségével a rehabilitációra szoruló beteg már emberi felügyelet nélkül is gyakorolhat. Mindeközben a robot – segítve a gyógytornász szakembert – olyan kontrollt biztosít a torna alatt, amellyel elkerülhető a beteg felesleges és káros erőkifejtéssel járó mozgása – a szerk.).

„Szenzorunkkal jelentős munkaidő és energia takarítható meg a robotkarokat alkalmazó ipari termelő és szerelő üzemekben: a kísérleti próbálkozások helyett elegendő egyszer végigvezetni a robotkart egy addig ismeretlen pályán. Az automatizált gép így ’megtanulja’ a trajektóriát (pályavonalat), melyet nagy pontossággal és meghatározott paraméterek mellett hiba nélkül képes követni” – ecsetelte az előnyöket a csapat nevében nyilatkozó Bauer Márk, az elektronikai hardvertervezésért felelős mérnök.

A versenytársakhoz képest a műegyetemi fiatalok találmánya sokkal olcsóbb és technikailag is fejlettebb. „Mérőerősítőt integrálunk a szenzorba, amely kisebb jel-zaj viszonyt biztosít, ezáltal csökken az eszköz zavarérzékenysége, így biztosabbá válik a robotkar működése. Mechanikus túlterhelés-védelemmel is elláttuk a szerkezetet, ami azt jelenti, hogy a szenzort mechanikusan, fizikai behatással nem lehet tönkretenni” – fejtette ki a fiatal gépészmérnök. Úgy véli, hogy termékük e tulajdonsága az egyik legnagyobb ütőkártyájuk. A tervezés mellett a csapat maga gyártja, szereli és teszteli a szenzorjait, így egyéni igényeket is képesek kiszolgálni, szemben a piacvezető gyártókkal, amelyek főként a sorozatgyártásra álltak rá.

A fiatalok a Hallgatói Innovációs Pályázat különdíjasaiként szakmai üzleti tanácsadást nyertek, a partnerükkel meg is kezdték a közös munkát röviddel az eredményhirdetést követően. „Más versenyzőkkel szemben nekünk már a pályázat előtt működő vállalkozásunk és kész termékeink voltak. Rendelkezünk a fejlődéshez szükséges gépészeti és hardvertervezési tudással, ám nincs kellő kompetenciánk az üzleti tervezéshez. Sok jó és hasznos ötletre számítunk a befektetői alaptól az együttműködés során” – ismertette a várakozásait Bauer Márk. „Közösen mérjük fel az ipari automatizálási szektor globális piaci igényeit és lehetőségeit.  Olyan partnereket keresünk, akik e találmányunk mellett további termékpalettánkra is nyitottak” – fűzte hozzá a szervóhajtásokkal és ipari gépfelújításokkal is foglalkozó vállalkozás fiatal ügyvezetője.

„A szakmai kihívás motivált minket abban, hogy megméretessük magunkat a versenyen. Az egyetemen nagyon jó elméleti tudást kaptunk, amelyet a gyakorlatban is szerettünk volna kipróbálni. A sok munka és tanulás ellenére úgy döntöttünk, hogy saját vállalkozást indítunk, a verseny pedig jó alkalom volt arra, hogy munkánkat a szélesebb közönségnek is bemutassuk” – osztotta meg Bauer Márk, aki elsősorban az önálló vállalkozások híve. „Saját tőkéből szeretnénk építkezni, apró lépésekkel haladva a kijelölt úton. Nem zárkózunk el a befektetői segítségtől sem, azonban a saját anyagi erő befektetésének megvan az a varázsa, hogy még inkább a magunkénak érezzük a projektet, amelyen dolgozunk. Az aktív munka mellett az egyik legnagyobb kihívás számunkra, hogy megtaláljuk a munka és a tanulás közötti egyensúlyt. Folyamatosan új gondolatok és ötletek születnek a fejünkben, amelyekből maradandót akarunk alkotni. Ez a mérnöki lét egyik legszebb feladata – ebben van részünk nap, mint nap.”

- TZS -

Fotó: Pintér Erik