Mistory: új alkalmazás segíti a rejtélyek megfejtésének izgalmát

A nemzetközi versenyt nyertek kalandjáték alkotói új fejlesztéssel készülnek március 15-ére.

„Van egy merész víziónk: ki szeretnénk mozdítani a fiatalokat a számítógépek mellől, hogy baráti társaságok együtt fedezzék fel a főváros érdekességeit. Célunk, hogy játékot vigyünk a turisztikába” – vallotta Musicz Péter negyedéves informatikus hallgató, a tavalyi Microsoft Imagine Cup versenyen sikeresen szereplő Mistory fejlesztőcsoport tagja. A Mistory olyan, Androidra fejlesztett telefonos applikáció, amelynek feladványaival a használó az utcákon barangolva részesévé válhat egy történetnek, például egy rejtély megfejtésének, így sétája egyben kalandjátékká válik. Az alkalmazás figyeli a játékos GPS pozícióját, és ennek megfelelően képes újraírni a történetet.

„Két oldala van a Mistoryval való munkánknak, az egyik az, amit a játékosok számára fejlesztünk: egy kültéri játék, amelyben mintha egy Dan Brown-könyvben lennénk, mindenféle feladványok megoldásával nyomokat kell keresni a városban. A másik oldala a cégeknek szól: célunk, hogy olyan termék szülessen, amelynek használatával bárki alkothat izgalmas történeteket” – hangsúlyozta Szabó Levente informatikus hallgató, a fejlesztőcsapat tagja.

A Mistory fejlesztőcsoport jelenleg öt állandó tagból áll: Musicz Péter és Szabó Levente mérnökinformatikus hallgató, Schmidth Barbara pszichológus, Turalska Luca designer és Juhász Nikolett marketinges. Az elmúlt év sok feladatot, egyben nagy sikereket hozott a csapatnak: 2015 áprilisától részt vettek a Microsoft Imagine Cup Academy felkészítő képzésén. A világcég által évente rendezett, diákoknak szóló verseny az innovációt, az újító szellemet, a friss ötleteket keresi, de a versenyzőknek be kell mutatniuk ötletük és termékük üzleti életképességét is: a többfordulós megmérettetés idején a programozás mellett angol üzleti kommunikációt és prezentációs technikákat is elsajátítottak. A Mistory-csapat megnyerte a magyarországi, majd a közép-európai elődöntőt, így a júliusi, Seattle-ben rendezett Microsoft Imagine Cup döntőn ők képviselték Magyarországot. Itt megnyerték a TechReady közönségdíját, a „People’s Choice Award-ot”.

A TechReady a Microsoft fejlesztő csoportjainak összessége, tagjaik bemutatják fejlesztéseiket, szolgáltatásaikat illetve eljuttatják technológiai javaslataikat a Microsoft közösségéhez. „A döntő és az amerikai út alatt nagyon sokat tanultunk, sok fontos emberrel találkoztunk, és az előadások során némi bepillantást nyerhettünk az amerikai cégek munkafilozófiájába is” – emlékezett Szabó Levente.

A Mistory a manapság egyre divatosabb kultúrtörténeti sétákat ötvözi a modern mobiltechnológia kínálta lehetőségekkel. Hasonló típusú szerepjátékok korábban már papíralapon is léteztek. „Amikor láttunk egy olyan verziót, amiben egy verset két soronként elolvasva kellett a következő tájékozódási pontig eljutni, megszólalt bennünk a mérnökinformatikus: mi lenne, ha eltévednénk, és egy alkalmazás vissza tudna minket hozni a játéktérre, és sok egyéb plusz funkciót is felkínálna?” – tette fel a kérdést Musicz Péter. „A következő gondolatunk az volt, hogy platformot hozzunk létre, amelynek segítségével mások is tudnak történeteket ’írni’. Különleges helyzet, nekünk egyszerre kell az üzleti partnerekkel és a végfelhasználókkal is foglalkoznunk.”

A Mistory fontos eleme, hogy a valóság és a virtuális világ között helyezkedik el, és a készítőn múlik, hol húzza meg a határt. A platform működtetésénél nincs szigorúan megszabva a téma: lehet történeti vagy kultúrtörténeti, de lehet fantasy- vagy bűnügyi történet is. „A Mistory ún. lokáció alapú játék, tehát letöltünk egy történetet, amelynek van kezdő- és végpontja és közben egy útvonalat kell végigjárni” – mesélte Péter. „A játék kezdetén kapunk egy feladatot – egy kártyát – ennek megfejtése után egy újabb kártya segít és így tovább. E kártyák körülbelül húszféle sablonra épülnek: az egyik típus egy GPS pont megtalálásához vezet, de van szókereső játék is. A készítő ezek felhasználásával alkotja meg a teljes történetet.”

A Mistory történeteinek tájékozódási pontjai egyrészt az épített környezetben rögzített tárgyak, például köztéri szobrok és épületek lehetnek: a sztorit így nem feltétlenül kell „karbantartani”. „A másik út az aktív fejlesztőké, akik akár egy grafittit is használhatnak a történethez, vagy partnereket vonhatnak be, például egy kávézót, amely akár egy bizonyos söralátéten rejt el információt. Ha ilyen partnereket talál valaki, egészen összetett utat és történetet alkothat” – ecsetelte Péter.

A csapat által először megalkotott történet címe „Gyilkosság a Deák téren”. E szerint a járókelők találnak egy holttestet a Deák-téren, és egy tanú információmorzsáiból a városban – jelen esetben a tér környékén – sétálva, újabb és újabb információkra rátalálva kell megoldaniuk a gyilkosság rejtélyét. A játék időtartama átlagosan kevesebb, mint egy óra. Augusztus 20-án jelentették meg: azóta több százan töltötték le és próbálták ki az alkalmazást. „Idén még csak teszt üzemmódban működtünk, Android alapú klienst fejlesztettünk a Microsoft versenyére, és az volt a célunk, hogy leteszteljük a történetek optimális hosszát” – fogalmazott Levente. „Jelenlegi fejlesztéseink inkább arról szólnak, hogy minél egyszerűbbé tegyük a történetek létrehozását és karbantartását. Most inkább a cégek motivációit vizsgáljuk, és szeretnénk startupként is megerősödni.”

A csapat a közeljövőben egy másik célt is szeretne megvalósítani: a március 15-i ünnepségek kapcsán olyan játékot szeretnének bemutatni, amely a forradalom eseményeihez kötődik. Egyéb terveik is vannak: olyan sztorit fejlesztenek, amelyben biciklivel kell bejárni az útvonalat, és régi fényképek alapján kell felfedezni a várost. Egy-egy történet megalkotása hosszú idő, ezért weboldalt is készítenek, hogy megkönnyítsék a sztori megírását és a lépések összefűzését. Jelenleg is keresnek turisztikai partnereket, idegenvezetőket, akik kipróbálnák és szolgáltatásaikhoz használnák a játékot.

A negyedéves informatikusok kiemelték az inspiráló egyetemi közeg jelentőségét, azt, hogy minden probléma megoldásához találnak megfelelő tudású szakembert. „A műegyetemi képzés erényének tartom, hogy az első három félév alatt megtanultuk azt a szemléletmódot, mérnöki hozzáállást, amely nagyon lényeges, bármilyen irányba is induljunk később” – hangsúlyozta Péter. „Más intézményekben a feladatokat gyakran külön-külön oldják meg. A Műegyetem ezzel szemben nemcsak sok feladatot ad, hanem nagyon jó a közösségi szellem és rengeteget tanulhatunk a konzultációkból a felsőbb évesekkel. Gyakran dolgozunk csapatban és megtanulunk másoknak segíteni. A gazdasági tárgyak például sokat segítettek a Mistory startup felépítésében. A Mistory fejlesztésében elsősorban nem a pénzszerzés vezérel minket, de nyilván örülnénk neki, ha ebben is sikeresek lennénk...”

HA - TJ

Fotó: Takács Ildikó