Harmadszor is a dobogó tetején a műegyetemi járműépítők

2015 és 2016 után a BME Formula Racing Team idén ismét megnyerte a Techtogether mérnökhallgatói versenyt, két másik BME-s csapat pedig különdíjban részesült.

„Naprakész szakmai tudásunkról, a csapatmunka sikerességéről, intuícióinkról, kitartásunkról, szervezői, kommunikációs és prezentációs készségünkről, továbbá az időgazdálkodásunkról tettünk tanúbizonyságot Magyarország legkiválóbb műszaki hallgatóinak megmérettetésében” – foglalta össze a 6. Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás mellékrendezvényéről Bukovácz Kristóf, a BME Formula Racing Team (BME FRT) csapatkapitánya, miután társaival újra az első helyet szerezték meg a három napos szakmai viadalon.


Középen Bukovácz Kristóf

A 6. Automotive Hungary rendezvényen a magyarországi négy nagy autógyár mellett számos, a saját területén meghatározó beszállító, iparági szolgáltató, állami szervezet és a szakmát képviselő szövetség vett részt. A 15 országból érkező több mint 250 kiállító számos üzleti és állásajánlattal, előadással várta a látogatókat.

Az eseményen megtartott Techtogether célja a műszaki felsőoktatásban tanulók és a járműipari cégek képviselői közötti kapcsolatteremtés, népszerűsíti a műszaki pályát a rendezvény iránt érdeklődő és a még pályaválasztás előtt álló középiskolások körében, továbbá hogy megoldást kínáljon az ágazat szakemberhiányának problematikájára, miközben érdekes szakmai kihívásokat tár a fiatal mérnökök elé.

A szakmai viadalra azok a hallgatói csapatok kapnak meghívást, amelyek szabadidejükben járműveket építenek, és amelyekkel nemzetközi versenyeken állnak rajthoz.

Az 5. Techtogetherön kilenc egyetem tizenöt járműépítő csapatának több száz egyetemi hallgatója vett részt. Eredményeik alapján a cégek is valós képet kaptak a diploma megszerzése előtt álló fiatalok felkészültségéről, tudásáról és szakmai képességeikről.

Első helyezést ért el és 500.000 forint jutalomban részesült a BME Formula Racing Team (BME FRT) csapata. A társaságot további 100.000 forint értékű különdíjjal jutalmazták és egy speciális autóipari képzés elvégzésére is lehetőséget kapott.

Különdíjban részesült még a BME Solar Boat Team és a BME Műszakik Pneumobil Team.

A verseny két részből állt: a rendezvényt megelőzően a hallgatóknak két hetük volt nyolc különböző tematikájú és nehézségű probléma megoldására, majd a megmérettetés három napján is több szakmai és kommunikációs feladatot kaptak, amelyekért összesen ezer pontot gyűjthettek össze.

„Az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, amikor az előre meghatározott modell és műszaki rajzának felhasználásával egy új, eltérő felépítésű 3D-s testet kellett létrehoznunk, miközben kiszűrtük a kiíró által szándékosan elrejtett műszaki hibákat. Az eltérő paraméterek miatt a csapatok különböző megoldásokkal rukkoltak elő, ám a ’trükköt’ egyedül mi vettük észre és kérdeztünk rá a szervezőknél”– árulta el viadal részleteiről Bukovácz Kristóf hozzátéve, hogy egyedül ők voltak 100%-osan sikeresek a teljesítésben, ami az egyik különdíjat is jelentette számukra.

A csapatkapitány megemlített egy további, nagy fejtörést okozó feladatot is: „a Magyar Tudományos Akadémia fizikai kutatólaborja számára egy bonyolult és komplex elméleti fizikai számítást kellett elvégeznünk, majd kiértékelnünk a kapott adatokat és megjelenítenünk grafikus felületen”. Bukovácz Kristóf beszámolt még arról, hogy a hallgatók és a támogató vállalatok találkozására a szervezők külön programot hirdettek. Az „expo caching” keretében a diákok megismerhették a kiállító cégeket, majd az ott szerzett információkról az első napon egy, a végeredménybe egyaránt beszámító kvízen tettek tanúbizonyságot, a második és harmadik napon pedig a szponzorok egy-egy órás műszaki-járműipari kérdéssora következett: „ezek egy része kapcsolódott az előfeladványokhoz, tehát jól kellett bánnunk az erőforrásainkkal, és lehetőleg olyan embert delegálni a helyszíni megoldásokhoz, aki az előzetes munkában is részt vett” – ecsetelte versenystratégiájukat az ifjú díjazott.

A csapatvezetők rendszeres és néhány perces „pitchingeken” (egy adott témát előre megadott rövid időkorlátok között összefoglaló beszéd – szerk.) vettek részt, ahol bemutatták társaikat, legújabb fejlesztési eredményeiket. Pontot szerezhettek kommunikációs és előadói készségükre egyaránt.

A csapatok ezután egy, a roncsolásmentes anyagvizsgálat technológiájáról, majd a csapatépítésről szóló (kis- és nagylétszámú társaság előnyei és hátrányai, egyetemi tanulmányok és szakmai munka összeegyeztetése stb.) kerekasztal-beszélgetésen vettek részt.

A végeredménybe beleszámított, hogy a diákok mennyire voltak aktívak ezeken az eseményeken, de számított a fejlesztő csapatok standjának dekoratív megjelenése, így a műegyetemi diákok mindent latba vetve egy versenyautót helyeztek el a kiállítótérben a közönség nagy örömére.

„Büszkék vagyunk az idei eredményre, sokat gyakoroltunk, elszántak voltunk és mindent megtettünk a győzelemért” – értékelte csapatának szereplését Bukovácz Kristóf. Tavaly nem jutott elég idejük a szakmai felkészülésre, így idén erre nagy figyelmet fordítottak. Azt szerették volna, ha kiemelkedő teljesítményt nyújthatnak és megismerhetik a járműipar hazai piaci szereplőinek legújabb fejlesztéseit, miközben új partneri kapcsolatokat, együttműködéseket alakíthatnak ki. A megmérettetés csaknem kétmillió forintos összdíjazásának több mint negyedét a BME FRT nyerte meg, amelyet a minden évben újjáépített versenyautóhoz ismételten felhasznált és elöregedő alkatrészek cseréjére fordítanak.

Eközben a fiatal fejlesztők már más viadalokra készülnek: tavasszal ismét részt vesznek a Techtohetherön, de egyéb hazai és nemzetközi eseményeket is megcéloznak: rajthoz állnak a Német Formula Student viadalon és a magyar Formula Student East (FSEAST) bajnokságon. „Feljebb szeretnénk lépdelni a globális ranglistán, és hosszú távú célunk, hogy a világ öt legeredményesebb csapata között tartsanak minket számon” – foglalta össze terveiket a csapatkapitány.

TZS-GI
Fotók forrása: Bukovácz Kristóf, automotivexpo.hu, hungexpo.hu, Autopro Facebook-oldal