„Jó ötletekből piacra kész termékek”

Kiállításon mutatkoztak be a BME GPK Gép- és Terméktervezés Tanszék „Integrált terméktervezés” tantárgy keretében elkészült alkotások.

„Régi tárgyak kaptak új esélyt ipari termék- és formatervező mérnök hallgatók projektjei során” – mondta a bme.hu kérdésére Bacsa László, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) Műegyetemi Technológia és Tudástranszfer Iroda (MTTI) igazgatója arról a tárlatról, amelyet nemrég mutattak be az újonnan megnyílt G3 kiállítóteremben a Gépészmérnöki Kar Gép- és Terméktervezés Tanszék (GT3), a Demola Budapest, valamint külsős partnerek és egyetemi szervezetek közreműködésével. Hozzátette: „évek óta együtt dolgozunk a GT3 tanszékkel, de ez az első alkalom, hogy egy szemeszter munkáját bemutattuk a nagyközönségnek. A G3 kiállítóhely (Budapest, Gellért tér 3.), mivel nem bent, a kampuszon található, közvetlenül képes megszólítani az utca emberét – akár a közeli buszmegállóban várókat – és láttatni tudja az egyetemi órákon zajló oktatási tevékenység eredményét. Reméljük, a fiatalokat is elérjük, akik szemügyre vehetik, milyen lehetőségek nyílnak nálunk, milyen értékeket teremtünk. Ez a kiállítás egy pilot projekt volt, de szeretnénk a későbbiekben rendszeressé tenni” – hangsúlyozta a Demola Budapest igazgatója. (A Demola Budapest egy egyetemközi nyílt innovációs labor, amelyet a Műegyetemi Technológia és Tudástranszfer Iroda (MTTI) koordinál, és amely 2012-ben történt megalapítása óta több BME-s tanszékkel és szervezettel is együttműködik – szerk.)

A Retro Remix – Régi tárgyak új köntösben című kiállítás megnyitóját 2019. január 14-én tartották. Az ipari termék- és formatervező mérnök alapképzés hallgatóinak az Integrált terméktervezés IV. (ITT4) elnevezésú tárgy elmúlt félévi feladataként a régi korok eszközeit kellett átfogalmazniuk, hogy új funkcióval bővülve a 21. században is felhasználhatók legyenek. E kurzusnál a cél, hogy a hallgatók korábbi tudásukat felhasználva, saját ötleten alapuló innovatív termékeket tervezzenek, a konkrét téma szemeszterenként változik.

Bemutatkoztak továbbá az Integrált terméktervezés II. (ITT2) tárgy hallgatói is, akiknek a feladata új, kreatív, természetes alapanyagú, készségfejlesztő gyerekjátékok tervezése volt.

A kiállítás átfogó képet adott az őszi félévben a terméktervező BSc-képzés során készült munkákról.

„A Retro Remix kiállítás fontos célja volt, hogy olyan jó ötleteket mutasson be, amelyekből – kis módosításokkal – akár piacra kerülő termékek is születhetnek” – hangsúlyozta a bme.hu-nak Surek György, a Demola Budapest munkatársa, a kiállítás rendezésének fő koordinátora. Hozzátette még: mivel a G3 kiállítóteremben bemutatott tárlatot bárki meglátogathatta és az ott lévő alkotásokat ki is próbálhatta, fontos visszajelzések érkeztek a tervezők számára a fejlesztéshez szükséges további teendőkkel kapcsolatban. „Ez az előny egyfajta luxus, mivel a tervezés és a műszaki megvalósítás gyakran nem találkozik a valós, hétköznapi felhasználó igényeivel” – nyomatékosította.

Surek György terméktervező BSc-s végzettségét a Műegyetemen szerezte és már a szakdolgozatát is egy Demolás projekt keretében írta; jelenleg a terméktervező diákok tevékenységét koordinálja a DEMOLA innovációs laborral. Elmondta, az „Integrált terméktervezés” tárgyak azért is fontosak, mert a hallgatók valós szakmai feladatokat kapnak, és megtanulnak csapatban dolgozni. „Az ITT2-re és az ITT4-re is jellemző, hogy az „útkeresés” fél szemeszterig, majd a konkrét koncepció megvalósítása szintén ennyi ideig tart. A háromfős csoportok által az akár több tucatnyi felvetett, majd a módszeres tervezés eszközeivel a félév közepére továbbfejlesztett ötletből egyet kiválasztanak, és azt – az addig megszerzett tudásukat integrálva – a működő prototípusig fejlesztik” – részletezte a fiatal szakember. Úgy vélte, az ITT2 tárgynál új kreatív természetes alapanyagú készségfejlesztő gyerekjátékok tervezése komoly kihívás a játékpiacon jelen lévő hatalmas konkurenciát figyelembe véve.

Tárcsás lámpa. A régi telefonról leszerelt tárcsa felhasználásával egyrészt egy lámpát, valamint többcélú számbeviteli interface dizájntárgyat készítettek, ami segítségével számokat vihetünk egy rendszerbe, például számítógépbe. (Tervezők: Aszódi Zita, Doleschall Eszter, Vraskó Kata)

Az ITT4 című tárgy esetében az alapfeladat az új innovatív termékötlet-keresés, amelyet szemeszterenként változó módon pontosítanak. A képzésnek ebben a félévében az is új eleme, hogy a fejlesztési munkát egy elképzelt ipari partner (jelen esetben a DEMOLA) megbízása alapján végezte a tervezői csapat. A hallgatók a munkát koordináló tanszéki oktató, Körtélyesi Gábor mellett, a folyamat során heti rendszerességgel konzultáltak az ipari partner képviselőjével, aki megfogalmazott elvárásokat, javaslatokat a fiatalok számára, egyúttal segítette a fejlesztői munkát.


A „Véletlenek tornya” nevű készségfejlesztő társas fajáték és tervezője, Sándor Gergő

„A DEMOLA hozzájárulása a hallgatók munkájához a téma megjelölése és a szakmai konzultáció mellett olyan kompetenciák bemutatását segítette elő, amelyekkel a diákok a képzésük során kevéssé találkoznak” – hívta fel a figyelmet Surek György. „Ez főként az elektronikai, mechatronikai ismeretekre igaz, amelyektől a terméktervező diákok gyakran ódzkodnak. A kurzus során viszont sikerélmények érik őket a teljesíthető feladatok hatására, ennek érdekében a bonyolultabb megoldásokhoz több segítséget nyújtunk” – fogalmazott, majd megerősítette, a kiállítást hagyományteremtőnek szánják, és támogatják, hogy a tehetséges tervezők a jövőben eladható termékké fejlesszék ötletüket.


Petróleumlámpa, ami piperetükör és parfümszóró. A tervezők az eredeti tárgy alkotóelemeiből a lehető legtöbbet meghagyták, de alapfunkcióját teljesen átformálták. Azon kívül, hogy a pipereasztalon jól mutató dísztárgy lett a petróleumlámpából, használható parfümszórásra, valamint állítható magasságú, dönthető tükröt is tartalmaz. (Tervezők: Bárdos Vera, Buja Hanna, Edvy Sára)


A fuvola menetállvány az eredeti tematikától kissé eltér. A menetzenekarban játszó fuvolisták eddig egy mandzsettával rögzítették a karjukra a kottát, de praktikusabb azt magára a hangszerre erősíteni. Így tervezők az eredeti tárgy által rosszul megoldott funkciót javították ki, megtartva az eredeti formavilágot. A könnyű, de szilárd anyagok megtalálása volt a fő tervezői kihívás, amelynek során a karboncsöveket 3D nyomtatott alkatrészek kötik össze. (Tervezők: Bór Dorina, Nyári Szilvia, Szabó Angéla)


A régi idők gyerekjátékát – a búgócsigát – alapul véve, annak egyes alkatrészeit és működési elvét felhasználva készült el a „Búgócsiga salátacentrifuga”, amely szép, játékos eleme lehet pl. egy gyerekes család konyhájának. Az eredeti alkatrészek a súrlódás csökkentésére kiegészültek 3D nyomtatott elemekkel és golyóscsapággyal is. (Tervezők: Balla Bianka, Balázs Miklós Attila, Erdős Anita Réka)

HA-GI
Fotó: Philip János, Gép- és Terméktervezés Tanszék