„Új alapokra helyezi közös munkáját a közlekedéstudomány két jelentős szakmai műhelye”

Együttműködési keretmegállapodást írt alá a Műegyetem és a KTI.

„A közlekedéstudomány mérnöki fejlesztései napjaink legizgalmasabb területei közé tartoznak, és a BME számos formában részese e tevékenységeknek: a mostani összefogás új alapot biztosít a Közlekedéstudományi Intézettel régóta együtt végzett feladatokhoz” – emelte ki köszöntésében Józsa János rektor a Műegyetem és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) közötti együttműködésről szóló szerződés ünnepélyes aláírási ceremóniáján. Egy közlekedési hasonlattal élve az akadémikus kifejtette: a műegyetemi szakemberek gyakran választanak járatlan utakat, amelyeken úttörőként haladva másoknak példát mutatnak, kutatásaikkal pedig a szűkebben vett közlekedéstudomány eredményein túlmutató értékekre irányítják a figyelmet.

„A BME és a KTI együttműködése hosszú évtizedekre nyúlik vissza: ezzel a megállapodással arra törekszünk, hogy sokkal magasabb szinten, szervezettebben és több területen kapcsolódjon össze a két fél tevékenysége, egyúttal megerősödjön az új mérnökgeneráció. A Műegyetem több karával is van összeköttetésünk, de a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tanszékein zajló munka áll a legközelebb a mi profilunkhoz” – hangsúlyozta a bme.hu kérdésére Erb Szilvia, a KTI ügyvezetője, felidézve: Varga Istvánnal, a KJK korábbi dékánjával készítették elő a szerződést, amely célkitűzéseit immáron az új dékán, Mándoki Péter vezetésével valósítják meg. „Színesíteni szeretnénk az egyetemi hallgatók számára a portfóliót, akik intézményünkben az egyetemi munka mellett gyakorlati tevékenységet végezhetnek, különféle projektekbe kapcsolódhatnak be, és részmunkaidőben dolgozhatnak. Leginkább itt látjuk az összefogás további lehetőségeit” – jelentette ki, hozzátéve, a gyakorlati projektek közül talán az intelligens közlekedési rendszerek problematikájával foglalkozó Mobilitás Platform létrejötte nyújtja a legizgalmasabb perspektívát. (A Platform szakértői bázisát a KTI biztosítja, amely az ország legkiválóbb és legtapasztaltabb szakembereit gyűjtötte össze, és elnöke Szalay Zsolt, a KJK Gépjárműtechnológia Tanszék tanszékvezető egyetemi docense – szerk.)

A szerződést a BME részéről Józsa János rektor, Pálfalvi András általános kancellár-helyettes, Mándoki Péter, a KJK dékánja, Varga István gazdasági dékánhelyettes, a KTI részéről Erb Szilvia ügyvezető, Varga István stratégiai, kutatás- fejlesztési és innovációs igazgató és Hesz Mátyás, a KTI Mobilitás Kutatóközpontjának vezetője írták alá.

A BME és a KTI között korábban főként a doktori képzések területén volt együttműködés: utóbbi a laborhátteret és a kutatási témákat nyújtotta az ifjú szakembereknek, akik a Műegyetemtől pedig doktori iskolai hátteret és témavezetőket kaptak. A KJK mellett a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK), valamint az Építőmérnöki Kar (ÉMK) doktoranduszai vettek részt e programban.

A KTI küldetése, hogy folyamatosan megújuló, biztonságos és versenyképes közlekedési környezetet alakítson ki Magyarországon a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve és az Európai Unió közlekedéspolitikai irányelveit követve. Az intézet csaknem 350 szakemberének tevékenységi köre a személy- és az áruszállítás, valamint az infrastruktúra fejlesztésének együttesére is kiterjed. A vasúti, közúti, vízi és légi közlekedési módok kérdéseit a közlekedésbiztonság, a környezetvédelem, a közlekedés energiafelhasználása és az intelligens technológiák alkalmazásának terén vizsgálják. A tervek szerint a jövőben a szervezet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által delegált funkciók egyre nagyobb részét is ellátja majd.

HA-GI
Fotó: Philip János