Hármas BME-s siker a Techtogether tavaszi szakmai mustrán

Több műegyetemi versenycsapat is remekelt a koronavírus-járvány miatt idén rendhagyó módon online megrendezett mérnökhallgatói versenyen.

„Soha ekkora sikerrel és számban még nem érkeztek be határidőre a kidolgozott feladatok mind a tíz részt vevő csapattól” – olvasható az idén hetedik alkalommal megrendezett Techtogether szervezőinek értékelésében. A Műegyetemet a BME Formula Racing Team, a BME Motorsport és a BME Solar Boat Team képviselte a fiataloknak szóló megmérettetésen, amelyet eredetileg az Ipari napjai kiállítás keretében szerveztek volna meg a Hungexpón. A koronavírus-járvány miatt a szakmai eseményt októberre halasztották el, ám a hallgatói mérnökversenyt nem napolták el, online várták a fiatalok megoldásait.

A 2014-ben létrehozott verseny célja, hogy összekösse a magyar felsőoktatás hallgatóit az ipar képviselőivel, kapcsolatot teremtsen az elméleti és a gyakorlati ismeretek között, támogatva a hazai ipar tudásbázisát és az új mérnökgeneráció szakmai fejlődését.

A megmérettetés két részből állt: az ipar 4.0, a robotika gyakorlati alkalmazásai és szervezetfejlesztési témakörökben megadott előzetes feladatok benyújtására néhány hetet kaptak a csapatok, amelyek a fináléban online prezentáció keretében számoltak be megoldási javaslataikról. A döntő szakmai kvízére már élőben jelentkezett be minden hallgatói formáció.

A Techtogether-GTE 2020 tavaszi versenyén résztvevő csapatok és a (rész)feladatokban szerepet vállalt tagok névsora:

BME Motorsport
Stancsics Máté - mechatronikai mérnök (GPK)
Ötvös Bernadett - kereskedelem és marketing (ELTE)
Kálmán László - gépészmérnök (GPK)
Takács Dominik - gépészmérnök (GPK)
Szalai Zsombor - járműmérnök (KJK)
Havasi Marcell - járműmérnök (KJK)

Az összes feladatot koordinálta: Pláner Benedek, a BME Motorsport főmérnöke (gépészmérnök, GPK)

BME Solar Boat Team
Czibere Szilárd - villamosmérnök (VIK)
Tömöri Péter - villamosmérnök (VIK)
Dobos Ágoston Mihály – járműmérnök (KJK)
Kecskés Márk - mérnökinformatikus (VIK)
Visnyei Ábel - járműmérnök (KJK)
Sinkó András - gépészmérnök (GPK)
Domaniczki Viktória - logisztika (KJK)

BME Formula Racing Team
Tóth Zoltán - gépészmérnök (GPK)
Szabó Dániel - gépészmérnök (GPK)
Békési Zsolt - gépészmérnök (GPK)
Bagoly Zoltán - mérnökinformatikus (VIK)
Bakos Bálint - villamosmérnök (VIK)

Az összesített tabellán harmadik helyezést ért el a BME Motorsport csapata. „Több ipari vállalat szerteágazó témában meghirdetett feladatát oldottuk meg a döntőben, ahol jól vettük az akadályokat. Nem volt könnyű dolgunk, egy nagyon erős mezőnyben kellett helyt állnunk. Nagyon örültünk, hogy a felkészülésben már részt vettek a februári toborzás során felvételt nyert tagok is, és a megmérettetés reggelén az egész csapat közösen vágott neki a virtuális finálénak. Eddig már három Techtogether versenyen végeztünk dobogós helyen, és bízunk benne, hogy ősszel a legfényesebb érem lesz a miénk” – bizakodott a BME Motorsport csapat a bme.hu-nak adott interjúban. Elárulták, hogy a rendhagyó online fordulóban szerzett tapasztalatokat a társaság várhatóan egy nyári vetélkedőn is hasznosítani tudja: a magyar szervezésű FSEast hallgatói mérnökversenyt a járványhelyzetre való tekintettel ugyancsak a digitális térben rendezik majd meg.

A műegyetemi versenycsapatok két további különdíjat is bezsebeltek.

A BME Solar Boat Team az MTA SZTAKI kooperatív robotok (kobot, azaz emberrel kooperatívan együttműködő robot) témakörében kiírt felhívásán bizonyult a legjobbnak: feladatuk egy PLC (programmable logic controller, magyarul programozható logikai vezérlő, az ipari szabályozástechnikában, a villamos, vagy villamosan működtetett folyamatok irányításában használt berendezés – szerk.) összeszerelő állomásra szerelt kobot kar mesterséges intelligencia (MI) alapú pálya tervezése volt, különös tekintettel a biztonság kérdéskörére. A fiatalok azt vizsgálták, miként hozható létre MI-kompatibilis cella modul a robotpálya-generálásban és a cella biztonságos működtetésében. „Érdekes kihívást jelentett mindez számunkra, ugyanis a csapatban jelenleg még nem foglalkozunk robotikával, ám a mesterséges intelligencia alkalmazása a rövid távú céljaink között szerepelt. A mostani feladat jó alkalmat teremtett arra, hogy ebbe a sajátos témába is mélyen beleássuk magunkat” – árulta a BME Solar Boat Team. Nehéz dolguk volt, ugyanis a kiírás kevés konkrétumot vagy megkötést tartalmazott, a fiatalok szabadjára engedhették a fantáziájukat, így végül egy ellenőrző és hibajavító funkcióval látták el a munkaállomás automata részét, amely a szakmai zsűri tetszését is elnyerte.

A BME Formula Racing Team javaslata bizonyult a legjobbnak a Hepenix Kft. által meghirdetett felhíváson: a cél egy újszerű kobotizált ZFC-Check állomás 3D látványtervének elkészítése volt. A feladvány egy automatizálási szempontból kényes téma, a Foil-Check szerelőállomás, azaz a szalagkábelek és nyákalkatrészek összerakó és ellenőrző állomásával kapcsolatos fejlesztés, az ember és robot kapcsolatának tökéletesítése, aktív összmunkájának megtalálása a biztonsági szempontok (pl. az operátor, vagyis az ember védelme) szem előtt tartásával. „A zsűri nagyra értékelte a megoldásunkat, amelyben a régi állomás több meglévő funkcióját is összevontuk. Törekedtünk arra, hogy ne feltétlenül csak a már létező koncepciót finomítsuk, hanem innovatív ötleteket is alkalmazzunk. Ezenkívül hangsúlyt fektettünk a biztonsági előírások megválasztására, hiszen ez továbbra is a legfontosabb egy kobotizált állomás esetében” – értékelte a megmérettetést a BME Formula Racing Team. A fiatalok megosztották, az online térben történő munka nem jelentett számukra akadályt, már a járványügyi veszélyhelyzet fennállása óta virtuálisan zajlott a szakmai munka közöttük.

Külön feladattal készült a csapatoknak a szervezésben részt vevő Gépipari Tudományos Egyesület (GTE): a 21. századi kihívásokhoz és változásokhoz alkalmazkodó szervezetfejlesztési javaslatokat vártak az indulóktól: a GTE miképpen találhat utat ebben az új szerepben a fiatalokhoz. A bírálatnál figyelembe vették a csapatdolgozat szerkesztési módját, stílusát, az alkalmazott ábrák és táblázatok színvonalát, a helyzetértékelés minőségét és alátámasztását, a működési terv részleteit és a fiatalok elérésére kidolgozott motivációs lehetőségeket. A legjobb 5 pályaművet benyújtott csapat lehetőséget kap arra, hogy a szervezet országos elnökségének ülésén szakmai vezetők előtt is prezentálja elképzeléseit. Ebben a kategóriában a BME Formula Racing Team 2., míg a BME Motorsport 4. helyezést ért el.

TZS-GI
Fotó: BME Motorsport, BME Solar Boat Team
BME Formula Racing Team