Műegyetemi sikerek a Magyar Nemzeti Bank Oktatási Klub kutatási és esszéíró pályázatán

Mindkét kategóriában dobogós helyezést értek a BME-s fiatalok, akik a szoftverergonómia, valamint a közgazdálkodás és a közpolitika témáiban nyújtottak kiemelkedőt.

A Kárpát-medence valamennyi egyeteméről várták az érdeklődő hallgatók egyéni és páros jelentkezését a Magyar Nemzeti Bank Oktatási és Tudományos Kör Egyesület 2020/21. tanév 2. (tavaszi) szemeszterének tanulmányi versenyére. A pályázók a koronavírus-járvány társadalmi és gazdasági hatásait vizsgálták tudományos igényességű, önálló kutatásra épülő tanulmányok vagy kreatív esszék formájában.

A megmérettetésen 89 pályamunkából 2 műegyetemi témát is a legjobb 8 közé válogattak esszé és kutatási kategóriában egyaránt. A fináléba jutott fiatalok az akadémiai élet, a Magyar Nemzeti Bank és az MNB Oktatási Klub szakembereiből álló zsűrinek online prezentálták eredményeiket, akik az előzetes írásbeli és a döntő szóbeli teljesítménye alapján hozták meg a végleges döntést.

Kutatás kategóriában első helyen végzett és Kiváló Pályamű Díjat nyert Czeglédy Karola Luca (gépészmérnöki MSc, BME GPK), aki egy eredetileg a „Szoftverergonómia és termék-felhasználó interakció” című tárgyból kiinduló, Tudományos Diákköri Konferenciára készült, azóta minden vonalon továbbgondolt témával jelentkezett az MNB tanulmányi versenyére (pályamunkájának címe: „A virtuális múzeumok megítélésének feltárása empirikus úton – A virtuális múzeumok jövőképe a koronavírus után”; mentora: Szabó Bálint – tanársegéd, Ergonómia és Pszichológia Tanszék, GTK). A díjazott dolgozat a virtuális múzeumok koronavírus-járvány utáni potenciális jövőképéről számol be: a kutatás empirikus úton – feltáró jellegű használhatósági vizsgálattal és nagymintás kérdőívvel – térképezte fel a virtuális múzeumok megítélését, értekezett a virtuális múzeumok lehetséges jövőképéről a koronavírus után, a beruházások megtérülését pedig tényadatokon alapuló gazdasági számításokkal támasztotta alá.

MNB Oktatási Klub Tavaszi Esszéíró Verseny díjátadó (Forrás: MNB Oktatási Klub Fb)

„A pályamunka távolról egy olyan egyetemi kutatáshoz köthető, amivel Karola egy kötelezően választható tárgy keretein belül kezdett el foglalkozni a GTK Ergonómia és Pszichológia Tanszéken. TDK témavezetőként hatalmas sikernek gondolom, hogy sikerült bátorítani a kutatás folytatására. A hallgató arra vállalkozott, hogy az MNB Oktatási Klub pályázati felhívásán a tanultakra építve még tovább gondolja a témában rejlő lehetőségeket. Vizsgálatai során végtelen szorgalomról és kitartásról tett tanúbizonyságot. E pályázat keretében munkáját már csak külső szakmai tanácsadóként segítettem és vele együtt izgultam végig a versenyt a pályázat beadásától kezdve az eredményhirdetésig” – fejtette ki véleményét a győztes hallgató mentora, Szabó Bálint, a GTK Ergonómia és Pszichológia Tanszék tanársegédje.

„A pályamunka elkészítése során a hallgató megismerte az ember-számítógép interakció tudományterületét, azon belül azt is, milyen empirikus módszerek állnak rendelkezésre a felhasználói visszajelzések feltérképezésére. A vizsgálatok közben számos hasznos és gyakorlatias tudásra tett szert, amelyeket akár a későbbi pályája során is hasznosíthat majd, ugyanis a felhasználói élmény (user experience, avagy UX) tervezéssel foglalkozó szakértők is ugyanezekkel a módszerekkel dolgoznak az iparban. Az MNB Oktatási Klub felhívása kiváló lehetőséget biztosított a gazdasági téren szerzett tudás elmélyítésére is.”

A GTK oktatója szerint a TDK-ra és egyéb tanulmányi versenyekre vállalkozó hallgatók olyan a kötelező tanulmányokon túlmutató készségeket sajátítanak el, amelyek a jövőben is biztosan a hasznukra lesznek, a sikerhez pedig nélkülözhetetlen a nagyfokú tudásvágy, a választott téma iránti elköteleződés és érdeklődés.

A kutatás kategóriájában második helyen végzett és Jeles Pályamű Díjat nyert Lakatos Máté, a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK) regionális és környezeti gazdaságtan mesterszakos hallgatója, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) közgazdálkodás és közpolitika mesterszakos diákja. Társával, Varga Virággal (BCE) csapatban készítette el a második helyet eredményező „Gondolatok az állam mindenhatóságáról” című pályaművét.

 

TZS-HA