„Minőségi képzés ipari partnerek nélkül nem lehetséges”

Felavatták a BME FIEK projekt újabb eredményét, a BME – Rolls-Royce Moduláris Hibrid Hajtásrendszer Laboratóriumot.

„A 2010-ben indult BME Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ (BME FIEK) projekt célja olyan eredmények elérése volt, amelyek rövid időn belül hasznosulnak az iparban. Ennek egyik formája az a megvalósult öt laboratórium, amelyek keretében együtt dolgozhatnak oktatók, hallgatók, kutatók” – idézte fel a kezdeteket Czigány Tibor rektor a BME – Rolls-Royce Moduláris Hibrid Hajtásrendszer Laboratórium avatóján. Az egyetem vezetője hozzátette, a most átadott hajtáslabor a maga nemében egyedülálló létesítmény a térségben mind a frekvencia, mind a teljesítmény, mind a feszültségtartomány tekintetében.

„A Műegyetem megkezdte a 240-edik jubileumi tanévét és megújította az intézményfejlesztési tervét, amiben központi téma a minőségi képzés: ez ipari partnerek nélkül nem sikerülhet. A vállalatok segítsége azért kell, hogy még jobb mérnököket képezzünk, ami hozzájárul egyetemünk presztízsének növeléséhez és áttételesen a nemzetközi rangsorokban történő előrelépéshez” – zárta köszöntőjét Czigány Tibor rektor.

„Bízom benne, hogy a sikeres FIEK-projekt bázisán az együttműködés bizonyítékaiként létrejövő innovációs ökoszisztéma-építés tovább folytatódik: az ilyen események, mint a hajtáslabor megnyitója, adnak erőt nekünk a további munkához” – emelte ki Kotán Attila kancellár köszöntő beszédében. Rámutatott, gyakran éri kritika az egyetemi közeget a túl sok megbeszélés, a lassú ügyintézés miatt, ám a napokban több látványos eredményt is ünnepelhetnek, ami mutatja az erőfeszítések értelmét. A BME Balatonfüredi Tudáscentrum kiválóan bizonyítja az egyetemi és az ipari szféra összefogását és együttműködését – immár vidéken is. A Hajtáslabor közvetlen szomszédságában pedig folyamatos munka zajlik, hogy felépüljön a maga nemében egyedülálló innovációs nagyberuházás, a BME Science Park részét képező BME Innovációs és Fejlesztési Központ épülete.

Lengyel László, a BME FIEK igazgatója köszöntőjében hangsúlyozta, munkájuk gerincét a több egyetemi kar tartalmas együttműködése révén születő projektek sikerre vitele jelenti. Az együttműködés kezdeteit felidézve kiemelte, az elektromos hajtásinverter és energiaellátó rendszer optimalizálási technológia létrehozása területén a BME és a Siemens együttműködése 2012-ig nyúlik vissza, majd az azt követő években a vállalat több mint száz fiatal mérnök munkáját integráló K+F részleget alakított ki. A közös munka tovább folytatódott, miután a Rolls-Royce, a világ vezető repülőipari vállalata felvásárolta a Siemens légiipari hajtásrendszereket fejlesztő részlegét.

„A BME-Siemens, majd BME-Rolls-Royce együttműködés az egyik legjobb példa Magyarországon arra, hogy az ipar és az egyetem szoros együttműködéséből a nemzetközi színtéren is piacképes eredmény jöhet létre” – nyomatékosította Lengyel László.

„Törekedj a tökéletesre mindenben, amit csinálsz. Vedd a létező legjobbat, és tedd jobbá. Ha még nem létezik, tervezd meg” – idézte Henry Royce szavait Balázs Gergely, a Rolls-Royce Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Előadásában elmondta, elkötelezettek a fenntartható légiközlekedés iránt, ezért a globális Net Zero programjuk egyik lényeges eleme az elektromos és hibrid hajtásrendszerek fejlesztése, amelyek nemcsak a káros anyagok, hanem a zajkibocsátás terén is kedvező paraméterekkel rendelkeznek.

Az igazgató kiemelte, a cégüknél kreatív munkát végeznek: az ötlettől a fejlesztésen át egy termék piacra kerülését is végigkísérhetik.

Dale A. Martin, a Siemens Zrt. korábbi elnök-vezérigazgatója, a European Engineering Learning Innovation and Science Alliance (EELISA) elnöke előadásában kiemelte, a Hajtáslabor megszületése nagymértékben annak a sok tehetséges fiatal kollégának köszönhető, akik munkáját még a Siemens vezetőjeként ismerte meg. Dale A. Martin reményét fejezte ki, hogy az új tesztlabor értékteremtő tevékenysége a Műegyetemnek, a vállalatoknak és akár az EELISA hallgatóknak is új lehetőségeket kínál.

Gulyás Tibor innovációért felelős helyettes államtitkár az innovációs ökoszisztéma építésének legfontosabb lépéseit vázolta fel és bemutatta az innovációs együttműködések evolúcióját a kompetencia központok, a tudományos és innovációs parkok, a nemzeti laborok, a területi innovációs platformok felépítésén keresztül.

„A Hajtáslabor bevételt termelő, így hosszú távon fenntartható infrastruktúraként született meg: azt várjuk tőle, hogy vonzza a különféle cégek kutatásfejlesztési elképzeléseit” – fogalmazott Charaf Hassan, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) dékánja. Hozzátette, ez a modell a többi BME FIEK-labor és általában az egyetemi laborok működési modelljéül is szolgálhat.

A BME és a Siemens együttműködésében az egyetemi kampuszon, a Rolls-Royce Hungary-vel közös tulajdonú modern villamos hajtás laboratórium került kialakításra V1 épület C szárnyában. A FIEK projekt keretében egy olyan próbapad rendszer fejlesztése és kiépítése történt meg, amely flexibilisen képes elektromos és hibrid meghajtású járművek (közúti vagy légi) teljes hajtásláncának és összes komponensének tesztelésére (hibrid esetén a belsőégésű motort villamos hajtógéppel emulálja). Emellett a laboratórium kiemelt célja, hogy autóipar számára lehetővé tegye nagyfordulatszámú hajtásláncok tesztelését.

Az egyedi paramétereivel, nagy teljesítménnyel (350 kW) és nyomatékkal (1200 Nm 2500 rpm-en), magas fordulatszámmal (5000 rpm direkt, 20000 rpm áttétellel), magas egyenköri feszültség szinttel (max. 1200 VDC), magas alapharmonikus frekvenciával (max. 1000 Hz), a hajtás laboratórium képes arra, hogy kielégítse nemcsak napjaink, hanem a jövő legmagasabb műszaki igényeit is. A beépített inverterek mindegyike (AFE, LFI, HFI, DCDC) a BME VIK Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszéken kerültek kifejlesztésre és minden paraméterében a technika és tudomány élvonalába tartozik. Különösen igaz ez a nagyfeszültségű, nagy kapcsolási frekvenciájú és nagy teljesítményű PHIL (Power Hardware In the Loop) rendszerre, amely lehetővé teszi felhasználói szinten paraméterezhető forgógépek, valamint különböző fordulatszám- és pozíciószenzorok emulációját is.

A megnyitón Becker Péter laborvezető egy bemutatómérés keretében szemléltette a labor működését.

 

HA-TZS

Fotó:Geberle B.