Tanulj játszva, játssz a tudásért! - Szabadulószoba nyílt a Műegyetemen

A BME VIK és ipari partnere, a Cisco Magyarország együttműködésében született meg a világszinten újdonságnak számító oktatási célokra használható szabadulószoba.

A legkorszerűbb technológiák és szoftveres megoldások segítségével, játékos és gyors formában fejleszthetik infokommunikációs ismereteiket a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) vadonatúj szabadulószobájának látogatói. Az oktatási intézményekben egyedülállónak számító kezdeményezésben a legújabb, technológiákon átívelő hálózati megoldásokat demonstrálták a játék fejlesztői.

A BME Informatikai épületében tartott megnyitón Charaf Hassan, a BME VIK dékánja köszöntötte a vendégeket, és felhívta a figyelmet az ipari partnerekkel kialakított kapcsolatok jelentőségére, amelynek most különleges oktatási célú formája kapott otthont a Villamosmérnöki és Informatikai Karon. Hozzátette, a szabadulószoba akkor működik jól, ha a fiatalok érdeklődését folyamatosan fenntartja és játékosan formában ösztöni őket a szakmára. „A VIK-en létrehozott közösségi terekkel, startup sarkokkal célunk, hogy segítsük a hallgatók beilleszkedését és a jó légkör fenntartását.”

Az eseményen részt vett Solymár Károly Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium digitalizációért felelős helyettes államtitkára is, aki beszédében többek között az informatikai szakemberhiányra választ adó lépések szükségességét nyomatékosította. „A kormány kiemelt célja az infokommunikációs szakemberek számának növelése, erre szolgálnak az olyan szellemes megoldások is, mint a BME és a Cisco példaértékű együttműködésében megvalósult szabadulószoba. A játékos formában történő oktatás nemcsak a tudásanyag elsajátíttatásának, hanem a pályaválasztás előtt állók megnyerésének is hasznos eszköze lehet.  A nagy nemzetközi technológiai cég magyar munkatársainak elképzeléséből megszületett ötlet is jól mutatja, hogy a magyar innovatív gondolkodás világszínvonalú.”

A több mint másfél éve fennálló pandémiás helyzet még inkább rámutatott az informatikai hálózatok jelentőségére, amelyek mára a gazdasági élet, az oktatás vagy akár az egészségügy infrastruktúrájának elengedhetetlen részei. A világjárvány miatt átalakultak az emberek mindennapjai, a társadalom nagy része otthoni tanulásra és munkavégzésre rendezkedett be, ami a világ különböző régióiban az internetforgalom akár 25-45%-os növekedésével is együtt járt.

A képen balról jobbra: Kalita Kálmán (Gloster Infokommunikációs Nyrt.); Dalos Ottó (Cisco Magyarország); Solymár Károly Balázs (ITM), Rakoncza Zsolt (Dell Magyarország); Charaf Hassan (dékán, BME VIK)

A megnyitón a hálózatok jelentőségére és soha nem látott leterheltségére hívta fel a figyelmet Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója. (A cégcsoport vezető pozíciót tölt be az informatikai és hálózatkezelési fejlesztések terén a világ minden részén.) „Az adatmennyiség és eszközök száma kihívás elé állítja az üzleti szereplők IT infrastruktúráját. Erre a kihívásra adhatnak jó választ azok az új hálózatok, amelyek képesek tanulni, adaptálni a tudást és fejlődni.”

A BME-n létrehozott szabadulószoba az API (application programming interface, alkalmazásprogramozási felület vagy alkalmazásprogramozási interfész) megoldások és technológiák előnyei mellett a Cisco hálózattervezésről alkotott új megközelítését teszi kézzel foghatóvá a fiatalok számára. Rugalmasságot, hatékonyságot és jobb teljesítményt tesznek lehetővé azok a szoftvervezérelt hálózatok, amelyek a Cisco Digital Network Architecture (DNA) rendszerére épülnek.

A két, egymással összefüggő helyiségből álló szabadulószoba játékosainak csapatként kell együtt dolgozniuk a kijutáshoz szükséges feladatok megoldásán. Belépés előtt kapnak egy háttérsztorit, a szobába lépve pedig feladatlista és a megfejtéshez szükséges információk várják őket. A kerettörténet szerint a játékosoknak el kell hárítani egy okosváros rendszereinek leállását fenyegető hibát. A megoldáshoz vezető úton akár extra segítségeket is találhatnak a szobában, illetve Webex kapcsolaton keresztül a helyiségen kívülről is kaphatnak támogatást elakadás esetén. Minden szobának megvan a saját 5 megoldandó feladata, ezek aktuális állapota egy képernyőn követhető, ám az 5. egy nagy, közös talány: célja, hogy a versenyzők eljussanak az üzemeltető weboldalára a generátorok újraindításához.

„A szobákat, story-kat folyamatosan érdemes fejleszteni, ezért merült fel az az ötlet, hogy a Cisco a diákok kezébe adja a továbbfejlesztés lehetőségét, hiszen a hallgatók jártasak az informatikában és szeretik a kihívással teli játékokat” – hangsúlyozta Charaf Hassan.

Ehhez a törekvéshez kapcsolódóan a Cisco és a BME VIK a jövőben kidolgozza egy olyan DevNet fejlesztői verseny pályázati feltételeit, amelynek keretein belül díjazza a legtehetségesebb, a szabadulószobához kapcsolódó legjobb új megoldásokat létrehozó fiatalokat. (A Cisco DevNet programja a Cisco-hoz kapcsolódó fejlesztői közösséget fogja össze. 500 000 fejlesztő, 60 000 partner és 3 millió hálózati mérnök számára teszi lehetővé, hogy fejlesztéseiket erre a nyitott hálózati platformra alapozzák.)

A szabadulószobát egyelőre a Műegyetem hallgatói előtt nyitják meg.

A használati feltételekről hamarosan a szabadulószoba honlapján olvashatók részletek.

A szabadulószoba megvalósításában a Cisco Magyarország mérnökei mellett részt vett több nagy informatikai cég (Dell Technologies Magyarország, Gloster Infokommunikációs Nyrt., Samsung Electronics Magyar Zrt.) is.

A szabadulószoba megnyitójáról a SPOT oldalán találhatók további képek.

TZS-HA

Fotó: SPOT