Újra személyes jelenléttel zajlott a várostervezési műhelyverseny

Kreatív és innovatív megoldások születtek Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjára és legproblémásabb barnamezős területére a XII. Várostervezési Napokon.

„Olyan rehabilitálandó helyszínt választottunk az idei megmérettetés műhelytémájának, ahol az építőmérnök-, a közlekedésmérnök-, az építészmérnök- és a tájépítész-hallgatók is kiteljesíthették alkotási vágyukat, és a gyakorlatban, a valós életből vett létező problémák – egyelőre – elméleti megoldása közben kamatoztathatták az iskolapadban megtanultakat” – osztották meg az idei Várostervezési Napok (VTN) versenyfeladatáról az eseményt szervező BME Építőmérnöki Kar (ÉMK) Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégiumának képviselői. A hagyományosan tavasszal megrendezett négynapos várostervezési műhelyversenyt az év eleji pandémiás helyzet miatt idén őszre halasztották a szervezők, abban bízva, hogy a vírushelyzet rendeződésével a tanév kezdetén már lehetőségük lesz személyes jelenlét mellett megszervezni a versenyt. A Várostervezési Napoknak a hagyományokhoz hűen ezúttal is a BME Baross Gábor Kollégium díszterme adott otthont.

A BME Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium Kör-Vas-Út tagozata, a Közlekedésmérnöki Szakkollégium , a BME Építész Klub Szakkollégium és a Rerrich Béla Tájépítész Szakkollégium  (Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem - MATE) a felsőoktatásban tanulók számára idén 12. alkalommal hirdette meg a Várostervezési Napokat. A kiírók egy kreatív versenyre hívták az építőmérnök-, a közlekedésmérnök-, az építészmérnök- és a tájépítész-hallgatókat. A rendezők célja az volt, hogy közös gondolkodásra és konszenzusos döntésre ösztönözzék a fiatalokat, akiknek egy komplex javaslatot, víziót kellett kidolgozniuk: a rendelkezésükre bocsátott alapadatok (statisztikák, alaptérképek, geodézia stb.) segítségével feltárni egy adott terület adottságait, innovatív és előremutató választ adva a felmerülő építészeti és közlekedési problémákra és igényekre. Ezen belül egy szöveges műszaki tervdokumentáció, egy helyszínrajz, az ötleteiket bemutató 3D digitális terv, poszter, illetve prezentáció elkészítése várt rájuk.

Az idei versenyen a Róbert Károly körút és a Kacsóh Pongrác út kereszteződésénél (M3-as autópálya fővárosi bevezető szakaszánál) található közlekedési csomópont, a Mexikói úti metróállomás és ezek tágabb környezetének újragondolása, a közlekedési, az urbanisztikai és a tájépítészeti szempontok szerinti újratervezése várt a mérnökhallgatói megmérettetésre benevező fiatalokra. A terület az egyik legforgalmasabb fővárosi csomópont és egyben számos városfejlesztési kihívással küzdő, problémás barnamezős terület. A versenyzőknek az elképzeléseik részletes kidolgozásánál figyelembe kellett venniük a környéket érintő, már folyamatban lévő és tervezett jövőbeli fővárosi kezdeményezésű fejlesztéseket, így a létesítendő városligeti vasúti megállóhelyet, az M1 metró meghosszabbítását, egy új, az átmenő villamosforgalom lehetőségét biztosító közúti felüljárót a Rákosrendező vasútállomás felett, valamint azt is, hogy várhatóan a gépjárműforgalom előtt elzárják a városligeti Kós Károly sétányt, ahol jelenleg még engedélyezett az átmenő közúti forgalom. Koncepció szintjén ugyancsak figyelembe kellett venniük a környező lakóterületeket, a BVSC uszodát és sportpályát, az egykori MÁV Hídépítő Kft. és az M1-es metró telephelyét. „Komplex szemléletű, átfogó elképzeléseket vártunk a hallgatóktól, ami nem egyenlő a mindenre kiterjedő, részletes tervdokumentációval. Az ötleteik, vízióik formába öntésére sarkalltuk a versenyzőket, hangsúlyozva, hogy mindössze a koncepciójukban fontosnak tartott elemek részletes kidolgozását tartsák elérendő célként” – ecsetelték a követelmények részleteit a VTN szervezői.

A Várostervezési Napok 2021 verseny 1. helyezett hallgatói csapatának látványterve

A megoldásoknál a szakmai zsűri preferálta a vasút, a metró és a villamos közötti kedvező átszállási alternatívákat, a már meglévő felüljárók állapotvizsgálatát, a területen várhatóan növekedő autóforgalom kezelésének opcióit, a közlekedésből eredő zaj- és rezgéscsökkentő megoldásokat, az akadálymentességet, újszerű javaslatokat a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére, élhető és biztonságos közösségi terek létesítését, a környék funkciótlan vagy nem megfelelő funkciójú részeinek újragondolását, az energiahatékonyságra törekvő elképzeléseket, a zöldterület-fejlesztést, a környezetbarát megoldásokat, a megvalósíthatóság időbeli kivitelezhetőségének racionális feltérképezését, valamint a valós adatokhoz közelítő büdzsétervezést. A közlekedésfejlesztési szempontoknál tekintettel kellett venni a parkolás lehetőségeire, az ún. B+R (bike and ride, magyarul biciklizz és utazz) „drop off point” alternatívájára, valamint a Bubi állomásra, az autómegosztó parkolóhelyekre és az elektromos autótöltési pontokra irányuló igényekre.

A Várostervezési Napok 2021 verseny 2. helyezett hallgatói csapatának látványterve

A versenybe szállt csapatok 5-10 oldalas szöveges tervdokumentációban részletezték elképzelésüket, amelyről méretarányos és kidolgozott helyszínrajzot is készítettek. A koncepciót egy későbbi publikációk és kiállítások során is felhasználható poszteren (tablón), látványos és izgalmas digitális 3D modellen, továbbá a szakmai zsűri számára valamennyi csapattag részvételével megtartott, legfeljebb 10 perces prezentációban is be kellett mutatniuk.

A hallgatói pályaműveket elbíráló zsűri tagjai:

Alföldi György (dékán, BME Építészmérnöki Kar), Ekés András (zsűrielnök; ügyvezető, Mobilissimus Kft.), Rácz Zoltán (osztályvezető, Infrastruktúra és Járműprojekt Iroda, Budapesti Közlekedési Központ), Takács Miklós (közlekedéstervezési igazgató, Főmterv Zrt.), Tóth János (tanszékvezető, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék, BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Közlekedéstudományi Egyesület), Varga Imre (mestertanár, Urbanisztika Tanszék BME Építészmérnöki Kar), Virág István (pályaműködtetési vezérigazgató-helyettes, MÁV Zrt.) és Vitézy Dávid (vezérigazgató, Budapest Fejlesztési Központ).

A rendezvény fővédnöke Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója (zsűriben nem vett részt).

„Magas színvonalú, alaposan átgondolt, a problémát összefüggéseiben jól átfogó és számos szempontra kiterjedő pályaművek születtek. Voltak, akik reális, belátható időn belül megvalósítható megoldásokkal rukkoltak elő, ám akadt olyan formáció is, amelynek tagjai merészebbek voltak és a valóságtól inkább elrugaszkodott álmok megvalósítását szorgalmazták” – értékelték az idei mezőny teljesítményét a hallgatói megmérettetés életre hívói. „Bizonyos fejlesztési javaslatok több csapat elképzelésében is visszatérő elemek voltak: ilyen például a közúti forgalom föld alá süllyesztése, körforgalom kiépítése, egy új M1 metróállomás létesítése a leendő városligeti vasúti megállóhely alatt, egybefüggő zöldfelületek, zöldfolyosó kialakítása vagy üzletközpont létesítése a közelben. Különleges megoldásokban sem volt hiány: az egyik csapat az M1 metró telephelyét süllyesztette a föld alá, míg egy másik formáció kör-monorailt tervezett Városliget, állatkerti Biodóm és Kacsóh Pongrác úti megállókkal” – részletezték a versenybe szállt formációk javaslatairól a szervezési koordinátorok.

A Várostervezési Napok műhelyverseny hallgatói helyezettjei 2021-ben:

1. helyezett csapat:

Kiss Vivien Mercédesz (építőmérnök MSc, BME), Kovács Lőrinc (építészmérnök osztatlan képzés, BME), Nánai Zsombor Richárd (építőmérnök BSc, BME), Tóth Bence (tájépítész BSc, MATE) és Velkey Márton (településmérnök MSc, MATE)

2. helyezett csapat:

Berzsenyi Bence (közlekedésmérnök BSc, BME), Farkas Tamás (tájépítész BSc, MATE), Gaál Máté Benedek (tájépítész BSc, MATE), Huller Mihály Szilárd (építőmérnök BSc, BME), Imolay Dénes (építészmérnök osztatlan képzés, BME) és Landsmann Petra Anna (tájépítész BSc, MATE)

3. helyezett csapat:

Badacsonyi Csenge Klára (tájépítész BSc, MATE), Kovács Izabella (építőmérnök MSc, BME), Pintér Eszter (közlekedésmérnök BSc, BME), Pósán Patrik (építőmérnök BSc, BME), Szekeres Zsanett (építészmérnök MSc, BME) és Tripo Abigél (tájépítész BSc, MATE)

 

„Az egyetemi oktatási rendszerben hiánypótló szakmai lehetőséget biztosítunk a versenyre vállalkozó fiataloknak: négy szak diákjai - építőmérnök-, közlekedésmérnök-, építészmérnök- és tájépítész-hallgatók – vegyes csapatokban, egymás gondolkodásmódjának és szemléletének megismerésével közösen dolgoznak ki egy olyan koncepciót, ahol multidiszciplináris módon valamennyi társterület szempontjai egy közös megoldásban jelennek meg. A hallgatók a várossal, mint komplex egységgel foglalkoznak, mindegyikük más aspektusból, a saját szakmai ismeretei szerint. Kevés ilyen, a valós munkaerőpiaci helyzethez hasonló szituáció adódik egy egyetemista életében” – ecsetelték a megmérettetésen szert tehető tudásról a rendezők. Hozzátették: „a Várostevezési Napok azt a ritka lehetőséget is biztosítja, hogy a hallgatók a fővárosi infrastruktúra formálásában döntő és aktív szerepek játszó, jelentős tapasztalattal rendelkező szakemberekkel konzultálhatnak elképzeléseikről, értékes szakmai tanácsokat szerezve koncepciójuk végső formába öntéséhez. A mezőnyből kitűnő tehetségek akár a jövőjüket meghatározó szakmai kapcsolatokat is kiépíthetnek a négynapos verseny során”.

A mérnökhallgatói megmérettetés szervezői bizakodva tekintenek a jövőbe: az idei esemény újabb sikerei után bíznak abban, hogy 2022-ben ismét személyes jelenléttel rendezhetik meg a 13. Várostervezési Napokat.

 

 

TZS-HA

Fotók forrása: Képítő Fotókör, Mobilissimus