Ismét érmeket ért a műegyetemi felkészítés

Műegyetemi oktató-kutatók segítségével készült Szaúd-Arábia középiskolás válogatottja a nemzetközi fizikai diákolimpiára.

„A BME-n rendelkezésre áll az az eszközpark és oktatói-kutatói szürkeállomány, amely a diákok alapos elméleti és gyakorlati felkészítéséhez szükséges” – fogalmazott Szász Krisztián, a BME Természettudományi Kar (BME TTK) Fizikai Intézet Fizika Tanszékének tudományos munkatársa, a Műegyetemre érkező szaúd-arábiai középiskolás csapat gyakorlati felkészítését koordináló mentor.

A BME 7 éve működik együtt a szaúd-arábiai Mawhiba Alapítvánnyal, amelynek célja, hogy felkutassa országa tehetséges középiskolás diákjait, és a legjobbakat kiválasztva felkészítse őket a különböző tantárgyakban évente megrendezett nemzetközi tanulmányi diákolimpiákra.

A legtehetségesebb szaúd-arábiai diákok rendszerint egy közel fél éves felkészülési programsorozaton vesznek részt: az elméleti oktatás saját országukban zajlik különböző meghívott külföldi előadók részvételével, a gyakorlati képzést pedig Budapesten, a Műegyetemen tartják.

„A gyakorlati felkészítésig eljutó diákok többkörös válogatáson vesznek részt, így a Műegyetemre már a verseny és a tanulás iránt legelhivatottabb delegáció érkezik. A szaúd-arábiai középiskolai oktatási rendszer sokkal kevesebb lehetőséget nyújt a tanulóknak a versenyhelyzet gyakorlására, ugyanis náluk szinte semmilyen tanulmányi verseny nincs” –mondta Szász Krisztián. A másfél hetes intenzív műegyetemi előkészítő táborban az ilyen helyzetekre is felkészítették a szaúd-arábiai diákokat. Hozzátette, a fizikai diákolimpián komoly, a középiskolai szintet, és néhány egyetemi szakon szükséges tudást is meghaladó fizikai elméleti és gyakorlati ismeretekről kell tanúbizonyságot tenni. A hét 6 napján a délelőtti és délutáni foglalkozásokon a mentorok olyan feladatokat is adtak, amelyek megoldásához önálló gondolkodásra volt szükség. „A gyakorlati program részeként a diákok készhez kapták a mérőeszközöket, ám csak kevés instrukciót osztottunk meg velük azok használatáról. Ezzel a szokatlannak mondható pedagógiai bravúrral a sablonok követése helyett a váratlan helyzetek megoldására és a mérnöki kreativitásra sarkalltuk őket. A csapat végig nagyon lelkes volt, a rendelkezésre álló időt teljesen kitöltve igyekeztek kreatív módon megoldani a feladatokat” – ecsetelte a meglehetősen feszes és fárasztó felkészülés részleteit BME TTK tudományos munkatársa.

A tanulmányi ötkarikás versenyeken a nemzetek maximum 5 fős csapatot indíthatnak, de minden csapattag egyénileg versenyez. A nemzeti csapatranglista az egyéni pontszámok alapján alakul ki.  „A Műegyetemen zajló gyakorlati felkészülés elindulása óta látványosan jobb eredményeket érnek el szaúd-arábiai mentoráltjaink. A korábbiakkal ellentétben az ország ma már több ezüst- és bronzéremmel is büszkélkedhet. A legtöbb versenyző érdeklődése a téma iránt a megmérettetés után is megmarad: fizika vagy valamilyen természettudományos alapszakon kezdik meg egyetemi tanulmányaikat, sőt, volt olyan diák, aki az olimpiai felkészülés során szerzett tudására alapozva ösztöndíjasként nyert felvételt az egyesült államokbeli Massaschusetts Institute of Technology (MIT) intézményébe” – értékelte az eredményeket Szász Krisztián. Hozzátette, hogy van már olyan korábbi szaúd-arábiai olimpikon is, aki részt vesz a fiatalabb generáció felkészítésében, és elméleti képzést tart a tanulóknak.

Megtudtuk tőle, hogy a műegyetemi oktatók a magyar fizikai diákolimpia válogatott felkészítését is segítik. Az őszi szemeszterben ingyenes, heti rendszerességű olimpiai felkészítő szakkört indít a BME TTK: a pandémiás helyzet miatt eddig Youtube-közvetítéshez csatlakozhattak az érdeklődők, ám ősztől várhatóan visszaállnak a személyes részvétellel megtartott foglalkozásokhoz. Az elméleti és mérési felkészítés egészen tavaszig tart. A nemzetközi döntőt 1967 óta mindig kora nyáron rendezik meg, a fizikai diákolimpia alapítói között volt Magyarország is. „A magyar fiatalok nagyon jók ebben a tantárgyban, már több alkalommal kimagasló eredményeket értek el. Az egyik legtehetségesebb versenyző két egymást követő évben elnyerte egyéniben az abszolút első helyet, és szinte minden évben van a csapatban legalább egy aranyérmes tanuló, ezüst- és bronzéremet pedig mindig elhoznak a magyarok.”

Az idei fizikai diákolimpiát Svájc rendezte meg 2022. július 10-17. között online formában. A mérési feladatokat nem valódi eszközökkel oldották meg a versenyzők, hanem a program által generált mérési adatokat értékeltek ki. A feladványok megoldásához a valódi mérések során megismert fogalmak és módszerek ismeretére volt szükség. A gyakorlattal szemben az elméleti feladatok viszont a megszokott, több részből álló, hosszú szövegű problémák voltak, amelyek megoldása idén a korábbinál egy kicsit több kreativitást igényelt.

 

A magyar csapat eredményei: 1 arany, 1 ezüst, 3 bronz

A szaúd-arábiai csapat eredményei: 1 ezüst, 2 bronz, 2 dicséret

 

 

TZS-KJ

Fotók forrása: BME TTK