Műegyetemi előadások az Európai Mérnökképző Társaság konferenciáján

A SEFI konferenciája az előzetes várakozásoknál is több érdeklődőt vonzott a Barcelonai Műszaki Egyetemre.

A konferencián a 459 résztvevő többsége európai egyetemekről érkezett, Magyarországot heten képviselték. Egy kivételével mindannyian a BME-ről érkeztek, köztük Nagy Balázs Vince, a BME rektori megbízottja, egyben a SEFI alelnöke és a 2022-es konferencia társelnöke, valamint Szalmáné Csete Mária, a GTK nemzetközi dékánhelyettese, továbbá a Gazdaság- és Társadalomtudományi és a Gépészmérnöki Kar kutatói.

A Közgyűlés Nagy Balázs Vincét, a BME Gépészmérnöki Kar egyetemi docensét újraválasztotta a SEFI alelnökének a 2022-2024-es periódusra. Az alelnök a bme.hu-nak elmondta, „a résztvevő műegyetemi kollégák együttes célja, hogy a konferencián tárgyalt mérnökoktatási innovációkat a BME-n minél szélesebb körben ismertessék, és a kor kihívásaihoz igazodó módszereket alkalmazzák a hazai mérnök felsőoktatásban.”

A találkozó szlogenje A mérnökképzés új jövője felé" jegyében, több mint egy tucat téma, köztük a fenntarthatóság, a projekt alapú és a kihívás alapú oktatás, nők a mérnökségben, az ipari cégek szerepe és lehetőségei a mérnökoktatásban, valamint mesterséges intelligencia a mérnökoktatásban szerepelt a programban.

A magyar résztvevők több előadást is tartottak az eseményen. Krén Heléna és Séllei Beatrix (BME-GTK) előadása az „Elkötelező vezető a hallgatók perspektívájából – egyetemi oktatók, mint példaképek” címet viselte. A tudás és tapasztalat megszerzése kulcsszerepet tölt be a munkaerőpiaci felkészülés szempontjából. Az oktatókkal szerzett egyetemi tapasztalatok megalapozhatják a vezetőkkel kapcsolatos elvárásokat. Az oktatók észlelt viselkedése vagy attitűdje befolyásolja a vezetőkkel szemben megfogalmazott elvárásokat. Éppen ezért fontos, hogy az intellektuális vezetők is tudatában legyenek vezetői szerepüknek. Kutatásukban fókuszcsoportokban beszélgettek hallgatókkal a vezetői tapasztalataikról, az elkötelezett vezetőről alkotott elképzeléseikről. Azokra az oktatókra emlékeztek vissza szívesen, akik nyitottak és támogatóak voltak. Emiatt olyan vezetőkkel szeretnének majd dolgozni, akik figyelnek rájuk, ismerik és bevonják őket.

Barna Orsolya és Szalmáné Csete Mária (BME-GTK) előadásának címe „Zöld kompetenciák és készségek integrálása a magyar környezetmérnök képzésbe” volt.

Kutatásukban megvizsgálták a magyar felsőoktatási kereteket és a készségekkel kapcsolatos kimeneti követelményeket a környezetmérnöki programokban. A kutatás második részében egy kvalitatív tanulmányt mutattak be, amely különböző akadémiai profilú magyar szakértőkkel készített mélyinterjúkból és egy fókuszcsoportos vizsgálatból állt, amelyben környezetmérnök hallgatókkal készítettek mélyinterjúkat a zöld készségekkel kapcsolatos nézeteikről. Eredményeik azt mutatják, hogy a zöld készségek koncepciója lassan terjed a magyarországi környezetmérnöki egyetemi közösségekben, a tantervekben való hatékony megvalósítás még némi időt és munkát igényel.

Sipos Bence (BME-GPK), Berezvai Szabolcs (BME-GPK), Szilágyi Brigitta (BME-TTK, BCE)

„Változások a tanulási stratégiában és a tanulási időben a világjárvány nyomán” címmel tartottak előadást. Kutatásuk megállapításai szerint a járványhelyzet miatti hibrid és online oktatás nagyban befolyásolták a tanulási szokásokat. A korábbi évek tanulási mintázata - amikor a 8-10. héttől a hallgatók a feltorlódott házi feladatokban, számonkérésekben elveszve kampányszerűen tanultak, végezték a házi feladatokat - megváltozott. A tanulásra szánt idő a teljes szemeszterben egyenletesebben oszlott el, egyfajta kvázi periodikus mintázat a szemeszter végéig megmaradt.

Sipos Bence (BME-GPK), Szilágyi Brigitta (BME-TTK, BCE) előadásukban a „Szintfelmérő tesztek értékelése a tudás hasonlósága alapján” a következő megállapításokat tették: A szintfelmérő tesztek kiértékelése nem egyszerű feladat. Sokszor nemcsak az a kérdés, hogy mit tud a hallgató, hanem az is, hogy vannak-e jól meghatározható hiányosságok egy-egy nagyobb csoport tudásában. A tanulmányok megkezdése előtt, vagy akár közben, fontos, hogy ezeket a közös csoportjellemzőket felismerjük és a hiányosságokat pótoljuk. Erre dolgoztak ki egy olyan rendszert, ami a tudáshasonlóságokat képes mérni. Később kiderült, eljárásukkal a csalások is jól kiszűrhetőek.

A SEFI kiemelt szerepet kínál a folyamatos tudományos eszmecseréhez az ún. Special Interest Group-okon (SIG) keresztül, amelyek változatos témákat tárgyalnak. Elindul a SEFI Podcast, amely elsősorban a SIG-ek tevékenységét mutatja be.

 

 

Rektori Kabinet Kommunikációs Csoport-KJ

Fotók forrása: https://sefi2022.eu/news__pictures