A cél: tovább csökkenteni az emberi hibák baleseti kockázatát

Milyen stratégia szempontok határozzák meg a közeljövőben a járműipari szereplők döntéseit? Ez volt a témája a Közlekedésmérnöki és Járműmérnök karon megtartott szakmai előadásnak.

Sikerrel zárult a Jaguar Land Rover Hungary Kft. (JLR) és BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar által közösen szervezett járműbemutató és szakmai előadás. A május 8-ai eseményen Nevijo Mance Jaguar Land Rover Hungary Kft. ügyvezetője előadásában összefoglalta azokat a stratégiai szempontokat, melyek a közeljövőben alapvetően meg fogják határozni a járműipari szereplők döntéseit.

Az BME St. épületében tartott előadásra előzetesen több, mint 50 fő regisztrált, így az előadóterem zsúfolásig megtelt. Nevijo Mance rávilágított azokra a jövőbeni feladatterületekre, melyek leginkább meg fogják határozni a járműfejlesztési folyamatokat a következő években. Kiemelte az automatizált járműfunkciók biztonságra gyakorolt hatását, amely az emberi hiba baleseti kockázatának csökkentésével további biztonságnövelő potenciált jelent. E célok elérése érdekében alapvető jelentőségű, hogy a korszerű járművekben alkalmazott döntési mechanizmusok (pl., környezetérzékelés, útvonaltervezés, pályatervezés, mozgásirányítás, biztonsági funkciók, kényelmi funkciók) hatékonyan, megbízhatóan és biztonságosan működjenek.

Az előadó hangsúlyozta, hogy a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar által szervezett Autonomous Vehicle Control Engineer MSC képzés éppen ezekhez a jövőbeni kihívásokhoz illeszkedik és az itt végző hallgatók olyan kompetenciákat szerezhetnek, amelyekkel hozzá járulhatnak a járműpari rendszerek fejlődéséhez.

Mance előadásában kitért a legfontosabb globális folyamatokra, amelyek az előrejelzések szerint jelentős mértékben meghatározzák a jövő közlekedési és járműrendszereinek működését. Ehhez kapcsolódóan hangsúlyozta, hogy az urbanizáció várhatóan erőteljes hatást gyakorol a közlekedési igények alakulásárára, hiszen az élettér átalakulásával közlekedési szokásaink is meghatározó mértékben változnak, formálódnak.

A városiasodás kérdése mellett, Mance azt is elmondta, hogy becslésük szerint az elektromos meghajtások szerepe tovább fog növekedni, valamint azt is megemlítette, hogy középtávon a hidrogénmeghajtású járművek elterjedése prognosztizálható. A JLR cég a magasan automatizált járműfunkciók fejlesztése során igyekszik kiemelt figyelmet fordítani ezen tendenciák várható hatásaira.

Az előadás záróakkordjaként Nevijo Mance bemutatta Range Rover Sport által teljesített Dragon Challenge összefoglalóját. A kínai Hunan tartományban található Tienmen Mountain Road 99 szédületes hajtűkanyart tartalmaz a mindössze 11,3 km hosszú szakaszon. Az út végén eljutunk a csúcshoz vezető 999 lépcsőfokhoz, melyek a Mennyország kapujához, a hegyoldalban található természetes sziklaívhez vezetnek. Míg a 11,3 km-es szerpentinen már számos jármű végig ment, a csúcsig vezető 999 lépcső megtételére azonban nem volt példa. Mostanáig: az új Range Rover Sport teljesítette a kihívást.

Nevijo Mance előadását követően záporoztak a kérdések a közönség soraiból, majd kezdetét vette a J épület mögötti parkolóban tartott látványos járműbemutató. A korszerű járműrendszerek működéséről a kiállított Range Rover, Defender és Evoque modelleken keresztül kaphattak képet a látogatók.

 

 

TÁ-KJ

Fotók: Gebrele B.