TechDay - őszi szezon

Folytatódott a Műegyetem Támogatói és Baráti Köre (MTBK) középiskolásoknak szervezett pályaorientációs pogramsorozata, a TechDay.

Az első őszi esemény az igazi egyéni önkéntesség jegyében zajlott. Simonné Kádár Csenge Zsuzsa a szokásos módszerrel iskolaigazgatókat, tanárokat invitált, ez alkalommal azonban osztályközösségek helyett barátok vagy „magányos érdeklődők" jöttek el. A TechDay forgatókönyvének megfelelően az első egy, a BME-t bemutató előadás volt, amit Hornyányzky Gábor egyetemi docens a Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar dékánhelyettese, az egyetem tehetséggondozással kapcsolatos ügyek felelőse tartott.

Ezt követte az MTBK elnökségi tagjának, Hartmann Péternek a Green-Invest Kft. tulajdonosának a hidrogénnek, mint alternatív, tiszta energiaforrásnak a felhasználásával foglalkozó érdekes előadása. Az, hogy Hartmann Péternek mennyire fontos a Műegyetem támogatása mi sem bizonyította jobban, mint ez a péntek délutáni középiskolásoknak szóló ismeretterjesztő előadás.

Miért vállalta ezt a péntek délutáni előadást?

Egy középiskolás diák számára az egyetem kiválasztása sosem volt könnyű. A tantárgy szeretete, egy inspiráló tanár hatása, esetleges családi befolyás, mind-mind befolyásolja a döntését. Az olyan események, mint a TechDay további információt adhatnak a választásukhoz.  

Milyen tapasztalatot szerzett, legközelebb mire helyezi majd a hangsúlyt?

A mai fiatalok is képesek 5-8 sec-nél hosszabb ideig figyelni, ezt a figyelmet meg kell ragadni. Legközelebb is az aktuális érdekességek, valamint a média által leírt kép és a valóság közötti különbség megvilágítása a legfontosabb.

Mit gondol a BME-nek szükség van az ilyen célú középiskolásokat megszólító programokra?

Természetesen. Nem új keletű dolog, hogy a nagymúltú egyetemek hangsúlyt fektetnek leendő és a volt diákjaikkal való kapcsolattartásra. Ez a kapcsolódás az egyetemnek is egy lehetősség, hogy információt kapjon a mai diákok preferenciáiról, értékválasztásáról.

Ön mit kapott az Alma matertől, amiért nemcsak tagja az MTBK-nak, de a legdrágábbat, az idejét áldozta erre a programra? 

Az iskola, így az egyetemi is meglevő képességek, legyenek ezek szociális, vagy egyéb szakmai képességek fejlesztésének a tere. Iránymutatást és fejlődést kell kínáljon. Ezt az információt ebben a nagy médiazajban át kell tudni adni a potenciális hallgatók részére.

A program következő előadója Höfler Lajos a Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszékének egyetemi docense beszélt az elektromos energia tárolás problémáiról, az elektrokémiai energiatároló eszközök fejlődéséről, külön fejezetet szentelve a legmodernebb lítium-ion akkumulátorok helyes használatának. A leghosszabb élettartamot a töltési szint folyamatos 25-80% között tartása adja, hasonlóan az elektromos autókhoz, amelyek akkumulátorait, jótállási megfontolásból maguk a gyártók nem engedik 100%-ra tölteni.

Középiskolásként péntek késő délutánra eléggé el lehet fáradni, a diákok mégis végig nagyon figyeltek, gondolom van tapasztalata ezzel a korosztállyal...

Igen, kétszer adtam elő a Kutatók Éjszakáján, ahol bárki részt vehetett az előadásokon.
Szintén két előadást is tartottam a volt gimnáziumomban, a Batthyány Kázmér Gimnáziumban, tudományos napok keretében. Ezen a gimnázium diákjai és oktatói vettek részt.
Konferenciákon is tartottam hasonló ismeretterjesztő előadást. Ilyen volt többek közt tavaly a XXII. Környezetvédelmi és iparbiztonsági konferencia.

Az egyik diák felvetette, hogy a kísérletezés nagyon vonzó lenne a középiskolásoknak, akár a legegyszerűbbek is, ön szerint ez megvalósítható az ön szakterületén, illetve hogyan lehetne még élményszerűbbé tenni egy ilyen előadást?

Egy-két bemutató kísérlet tényleg sokat tud segíteni az adott téma megértésén. Az akkumulátorok esetén azonban egy feltöltés vagy kisütés hosszú időt vehet igénybe, és ez nem feltétlenül köti le a diákok figyelmét. De elképzelhető olyan kísérlet is, hogy egy kis elektromos autó modelljével mutatjuk be az elektromos autók előnyeit. Ezen érdemes elgondolkozni.

Ön mit kapott az Alma matertől, amiért vállalta ezt a péntek délutáni előadást?

A BME számomra nagyon jól használható alaptudást adott sok különböző tudományterületen. Egyszer sem éreztem azt a világ vezető kutatóegyetemein, ahol lehetőségem volt kutatni (ETH Zürich, University of Michigan, University of Oxford), hogy a Műegyetemen elsajátított alaptudásom ne lenne megfelelő kiindulópont, amire rá lehetne építeni a szükséges szaktudást. Fontosnak tartom, hogy az érdeklődő diákoknak lehetőségük legyen egyetemi oktatókkal közvetlenül is találkozni. Így egy jóval informáltabb döntést tudnak hozni a pályaválasztásukkal kapcsolatban.

A TechDay zárása az Elektrokémiai labor meglátogatása volt, kísérletezésre ez alkalommal még nem volt lehetőségük a diákoknak.

Tóth Ákos Szentendrei Ferences Gimnázium 10 osztályos tanulója egy barátjával jött el a Tech Day-re. Minden előadóhoz voltak kérdései, a nap végén mi pedig őt kérdeztük. 

Sokat kérdeztél az előadóktól, érdekesnek találtad a Tech Day mai programját? 

Igen, sok kérdésre választ kaptam, ami érdekelt. Szerintem ez egy nagyon jó alkalom arra, hogy nagytudású kutatókat, egyetemi oktatókat kérdezhessünk meg. Az akkumulátor mondjuk annyira nagyon nem érdekel, de nem baj, amit itt hallottam az általános műveltséghez nagyon jól jött. 

Mivel lehetne vonzóbá tenni egy ilyen középiskolásoknak szóló eseményt? 

A pogácsa az nagyon jó irány, de szerintem jó lenne, ha lehetne kísérletezni is. Láttam a laborban egy két könnyű kísérlet leírását, mondjuk lemérhetnénk a citromlé PH-ját vagy a kóláét, az ilyen mérések még érdekesebbé tennék ezeket a foglalkozásokat. Személy szerint nekem biztosan érdekesebb lenne, mint az előadások, de van, akinek az előadások jobban tetszenek, mint a kísérletek.  

Pályaválasztáson innen vagy túl?  

A mérnökség biztos, fizikát szeretnék tanulni. Jó, hogy eljöttünk ma ide, mert láthattuk milyen sok kara van az egyetemnek. A mai esemény azért is hasznos, mert megismerkedhetünk a számunkra még ismeretlen egyetemi világgal. A mostani benyomások alapján a BME jó választásnak tűnik. 

A BME öregdiákjának Krausz Ferencnek a Nobel-díja befolyásolhatja a középiskolásokat? 

Az, hogy Nobel-díjas lett egy magyar kutató ez nagyon jó! Nálunk az iskolában szerintem nincs annyira benne a köztudatban. Néhányan, akiket érdekel tudunk róla. Az biztos, hogy ez a siker inspiráló a fiataloknak.

A pályaorientációs rendezvénysorozat idén áprilisban indult az eddigi tapasztalatokról Simonné Kádár Csenge Zsuzsát kérdeztük.

 

Hogyan értékelte az MTBK az első "évadot"?

Úgy gondoljuk, hogy az előző évad sikeresen zárult, sok tanulsággal és fejlődési lehetőséggel. Bízunk benne, hogy a tapasztalataink egyre sikeresebb rendezvények felé vezetnek minket.

Van-e bármilyen visszajelzés arra vonatkozóan, hogy a tavalyi félévi TechDay-diákok közül valaki már itt tanul az egyetemen?

A BME Tech Day eddigi résztvevői a fiatalabb korosztályból kerültek ki, hiszen célunk jelenleg a műszaki pálya irányába terelni a tehetséges diákokat. Szeretnénk, ha a tízedik évfolyamos diákok az érettségire készülve a reál tárgyakat választanák az iskolai fakultáció során. Jövőre talán már lesz olyan diák a BME-n, aki részt vett valamelyik korábbi rendezvényünkön.

Mennyire könnyű előadókat találni, hiszen közülük sokan elfoglalt üzletemberek, kutatók?

Elmondhatom, hogy a Műegyetem Támogatói és Baráti Köre egyesület tagjai tényleg támogatóak, együttműködőek. Igyekszem őket időben felkérni az előadás megtartására, hogy a sok elfoglaltságuk közepette tudjanak időt szánni az Alma materük ilyen formájú támogatására is.

 Mikor lesz a következő TechDay?

A következő rendezvényük december 8-án lesz a Természettudományi karral együttműködve. Rendhagyó módon ez a rendezvény a TTK Nyílt napjával összeolvadva fog megvalósulni.

 

KJ

Fotók: Geberle B.