„Egyetemistaként azt tanítom a diákoknak, hogy tekintsenek értékként erőforrásainkra!”

Ismét van BME-s hallgató a MEKH energiakövetei között. Várda Ernákkal, az idei pályázat egyik nyertesével, a VBK hallgatójával beszélgettünk új megbízatásáról.

„Az a tapasztalatom, hogy a mai fiatalok energiatudatosság szempontjából sokszínűek: vannak, akik régóta célratörően használják az energiaforrásainkat, tehát felismerték a fenntartható fejlődés fontosságát, míg mások nem így gondolkodnak, nem tudnak vagy nem akarnak foglalkozni a témával. Bízom benne, hogy utóbbi csoport szemléletén képesek leszünk majd változtatni” – mondta a bme.hu-nak Várda Ernák, a BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar (VBK) elsőéves gyógyszervegyész mesterszakos hallgatója, aki három társával együtt aratott sikert a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) 2020. évi pályázatán.

Várda Ernák (j2) a MEKH Energiakövetek díjátadóján

A felhívásra egy kreatív, 45 perces természettudományos tanóra vázlatával és egy rövid bemutatkozó videóval lehetett jelentkezni. A több tucat érdeklődő közül végül négy fiatal egyetemista kapott lehetőséget arra, hogy az ország felső tagozatos és általános iskolás diákjainak rendhagyó módon mutassa be a korszerű energiatermelésről, a biztonságos energiaellátásról és a felelős energiafogyasztásról szóló, a látványos kísérleteket sem nélkülöző tanóráit. Az energiakövetek több napos tréningen vettek részt, ahol energetikai, pedagógiai és kommunikációs szakemberek segítették felkészülésüket.

Ernák szerint a fiatalok környezettudatosságra nevelésében az egyetemista korosztálynak példamutató szerepe van. „Könnyebben megtaláljuk a közös hangot a tizenévesekkel, korban közel állóként talán hitelesebben tudjuk számukra képviselni a MEKH Energiakövetek program egyik legfontosabb üzenetét, a tudatos energiafogyasztás fontosságát. Minél fiatalabb valaki, annál könnyebben tud változtatni a mindennapi fogyasztási szokásain, hiszen még csak most vannak kialakulóban. Azok a gyerekek, akik már az általános iskolában megismerkednek a fenntartható fejlődéssel, felnőttkorukban sokkal tudatosabb fogyasztóvá válnak” – jegyezte meg.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal Energiakövetek 2020 címmel negyedik alkalommal hirdette meg pályázatát a felsőoktatási intézményekben természettudományos tantárgyakat hallgató egyetemisták számára. A beérkezett szakmai anyagok kiemelkedő színvonalára tekintettel idén az eredeti kiírástól eltérően négyen nyerték el a MEKH Energiakövet 2020 címet és az ezzel járó 400 000 forint ösztöndíjat. Ebben az évben a zsűri az energiagazdálkodás, a polimerek fontossága és az energiatudatosság, a hulladék mint energia, valamint az atomenergia témakörében elkészített pályázatokat benyújtó hallgatók munkáit ítélte a legígéretesebbeknek.

Az energiakövetek online bemutatott kísérletekkel a program YouTube csatornáján és Facebook oldalán népszerűsítik a tudatos és takarékos energiafelhasználást, a hatékony hulladékgazdálkodást.

Várda Ernák a pécsi Nagy Lajos Gimnázium biológia-kémia tagozatán érettségizett, majd a műegyetemi vegyészmérnök alapszak elvégzése után most a mesterképzésen folytatja tanulmányait. „A pályázat több szempontból is megragadta a figyelmemet” – emlékezett vissza a nyertes műegyetemi fiatal, folytatva: „először is érdekel, hogyan szólítsuk meg az ifjúságot, miképpen tanítsuk őket számukra is élvezetesen. Másrészt fontos számomra a fenntartható fejlődés, a Föld megújuló erőforrásainak megőrzése. Tisztában vagyok vele, hogy a lehetőségeim korlátozottak, de meg kell próbálni meggyőzni másokat is a téma jelentőségéről. Ha csak pár ember változtat az előadásaim hatására az energiafogyasztási szokásain, máris tettünk valami a környezetünk megóvása érdekében”. A díjazott hallgató a tanulmányaitól eltérő tudományterületet választott tanórái témájául. „Gyógyszervegyészként az atomenergia szerepéről beszélek majd. A legtöbb technológiának vannak előnyei és hátrányai, ezeket mind érdemes megismerni, hogy elfogultság nélkül formálhassunk azokról véleményt. Egyesekben az atomenergia negatív érzést kelt, míg mások az olcsó és tiszta energiát látják benne. Az a célom, hogy a fiatalabbak számára előítéletektől mentesen és közérthetően bemutassam egy modern reaktor működését – mondta az energiakövet, aki hangsúlyozta: a jelentőségteljes témával összefüggő kérdéseket a tavaly elkészült, csernobili katasztrófáról szóló filmsorozat érdekessé tette az esemény idején még meg sem született fiatalok számára is. „Engem régóta érdekel az atomfizika, és mivel a pályázat feltétele volt, hogy látványos kísérleteket végezzünk az előadásunkon, számos izgalmas bemutatóra nyílik lehetőségem.” Példaként említette a ködkamrával szemléltetett sugárzást és a Geiger-Müller-csővel végzett, a mindennapi életünkben is jelen lévő radioaktív sugárzást bemutató számításokat. Az ifjú szupertanár úgy vélte, megbízatása nemcsak szakmai, hanem kommunikációs és előadói fejlődést, tapasztalatszerzést is jelent számára.

Az energiakövetek felkészülését és országjárásukat bárki nyomon követheti a program weboldalán és közösségi felületein: a MEKH Energiakövetek Facebook-oldalán, valamint YouTube csatornáján.

 

Fotó: MEKH Enegiakövetek

Bélyegkép forrása: MEKH Enegiakövetek