„A célunk közös a Műegyetemmel: jó mérnökök kerüljenek ki innen.”

Magyarország első és legsikeresebb egyetemi versenyautó-csapata, a BME Formula Racing Team különféle munkakörökbe várja hallgatók jelentkezését szeptember 16-i tagtoborzóján.

A csapat 2007-ben alakult. Összetétele ugyan folyamatosan változik, de immár nyolcadik autójukat építik. „Fontos, hogy minél többen ismerjenek meg minket itt az egyetemen” – hangsúlyozzák a toborzásba kezdett hallgatók, akikkel a bme.hu beszélgetett.

Katona Gellért, a Gépészmérnöki Kar BSc hallgatója 2010 óta az FRT tagja, jelenleg a menedzsment irányítója. Treszkai László, a Villamosmérnöki és Informatikai Kar MSc hallgatója két éve csapattag, a kisfeszültségű elektronikáért felelős (ő foglalkozik többek között a kormányelektronikával vagy az autórádió telemetriás rendszerével). Székely Béla másodéves gépészmérnöki MSc hallgató a vezető tervező, 4 éve erősíti a csapatot, idén a legnagyobb feladata a Magyarországon elsőként gyártott szénszálból készült monocoque váz megtervezése volt.

Bruncsics Benjámin a Gépészmérnöki Kar harmadéves hallgatója, 2011 óta a csapat tagja, a menedzsment csoportban a megjelenésekkel foglalkozik, emellett a kompozit gyártáscsoport vezetője (ők felelnek a szénszálas és üvegszálas alkatrészekért). Csapó Dániel elsőéves MSc hallgató a Villamosmérnöki és Informatikai Karon, 2010 óta csapattag, már a harmadik autó építésében vett részt, ahol az elektronika magasfeszültségű része, vagyis az elektromos motor és hajtása, és a motorvezérlő elektronika a szakterülete. Kisillés Sándor a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar hallgatója, aki 2 éve vesz részt a csapat munkájában, jelenleg a menedzsment csoport PR felelőse, illetve a kompozit csoportban az utómunkákért felelős.                                          

A csapatban kialakult munkamegosztás egyre tökéletesedett az évek múltával, jelenleg tervezés, gyártás, menedzsment csoportok működnek (ezek mindegyike több alcsoportot is létrehozott – a szerk.). Katona Gellért szerint a támogatások megugrásával a csapat „kinőtte magát”, egyre inkább szükség volt arra, hogy a mérnökök mentesüljenek az egyéb szervezési feladatok alól, így a korábbi 1-2 fő helyett megalakult egy kb. 10 fős menedzsment csoport. A csapatnak jelenleg 50 aktív tagja van. Tavaly szeptemberben még kilencvenen kezdték az évet, de idén tavasszal közülük sokan befejezték az egyetemet, ezért is döntöttek most a tagtoborzásról. Minimum 30 juniort szeretnének felvenni, mivel nagy hangsúlyt fektetnek a humán erőforrás szervezésére és külön kihívásként értékelik a folyamatos tudástranszfert.

A csapat költségvetése egy új sportautó ára körül mozog, a bme.hu kérdésére több tízmillió forintra taksálják, de hozzáteszik, hogy teljes egészében nem forintosítható, mivel a mérnöki munkaórák vagy a nem anyagi (pl. gyártási) támogatások nincsenek benne. A rendelkezésre álló pénzt felelősen használják fel, mérnökeik minden év szeptemberében eltervezik az egész szezont, ami alapján egy pontosan ütemezett költségvetés készül. „Ezt nagyjából tartjuk is, így mindig hatékonyan tudunk dolgozni” – hangsúlyozzák. Pénzügyi szempontból függetlenül működnek a BME-től, de nem is várnak el olyan szintű anyagi támogatást, mint amit a német egyetemi versenyautó-csapatok kapnak – fejezik ki egyúttal szolidaritásukat a Műegyetem jelenlegi feszes költségvetésével kapcsolatos hírekre reagálva.

Inkább olyan együttműködést szeretnének kialakítani, illetve a már meglévőket erősíteni a karokkal, tanszékekkel, amelyek keretében szakdolgozati vagy TDK témát, önálló feladatokat, önálló labormunkákat kaphatnak a téma iránt érdeklődő hallgatók. Székely Béla kiemeli a Gép- és Terméktervezés Tanszék hozzáállását, ő például az elmúlt három évben 10-12 házi feladatot adott le ebben a témában. A csapat tagjai úgy vélekednek, hogy mivel külföldön, elsősorban Nyugat-Európában már maga a verseny is régebbi hagyományokra tekint vissza, az oktatásnak is szervesebb részét képezi. Németországban például több helyen diplomatárgyként vagy szakirányos tárgyként is fel lehet venni a Formula Student-et.

A Magyarországon elsőként létrejött csapatot azóta már Kecskemét, Miskolc, Győr is követte, de a műegyetemiek úgy gondolják, a későbbi kezdeményezések inkább felülről jöttek, és hozzáteszik, hogy egyfajta szabadságot és talán erősebb motivációt is jelent számukra, hogy nincs mögöttük valamelyik nagy autógyár. Mindenki a maga kompetenciájának megfelelően tud beleadni: mi a csapatot és az eredményeket hozzuk, az egyetem talán kicsit több oktatási nyitottsággal, esetleg szakmai ösztöndíjjal vagy az öntevékeny körökhöz hasonló támogatással segíthet minket – vélekednek.

„A motiváció mindenkinél eltérő” – mondják. Szakmai fejlődés, a csapatszellem, a kapcsolati tőke akár a csapattagokkal, akár a támogatókkal, tapasztalatszerzés a nemzetközi versenyeken. A korábbi csapattagok 90%-a valamelyik támogatónál kapott jó pozíciót. „Minket is megkerestek már kecsegtető ajánlatokkal” – teszi hozzá Székely Béla. A befektetett energiát és időt firtató kérdésre viccelődve válaszolják, hogy „először az embernek a pénze megy el, aztán a barátnője, aztán az egyetem, utána már a kedve is, aztán egyszer csak jön a siker. Összességében megéri” – erősítik meg komolyra fordítva a szót a fiúk. „Elég csak az, hogy műszaki tervezésben idén legyőztük az összes német topegyetemet” – emlékeztetnek a 2013-as Formula Student Hungary-n elért kimagasló eredményükre.

Augusztus végén rendezték meg a Győr-Gönyűi kikötőben a 4. Formula Student Hungary-t, ahol a BME Formula Racing Team 17 ország közel 40 csapatával versenyzett. A csapat a műszaki tervezés-versenyszám győztese lett. Összesítésben a 9. helyen, elektromos csapatok között pedig a 2. helyen végeztek, és elhozták a leghatékonyabb járműnek járó díjat is.

A műegyetemi tudás és mindenekelőtt a támogató cégeknél, mérnökirodáknál szerzett naprakész tapasztalatok együttesen vezettek oda, hogy ilyen eredményeket érhettünk el – mondják a csapattagok. Csapó Dániel szerint nekik kell nagyobb hozzáadott értéket termelni ahhoz, hogy fel tudják venni a versenyt. „Az az értékes tudás, amit saját motiváció alapján szerzünk meg, nos, ebben mi voltunk a legerősebbek” – értékeli teljesítményüket Treszkai László. „A szóbeli teszten elért eredmény pedig nagy részben az egyetemen szerzett tudáson alapult” – teszi még hozzá. Katona Gellért úgy vélekedik, hogy a győzelemhez szükséges gyakorlati tudásbázist – az egyetemtől függetlenül – egyénileg kellett megszerezniük.

Kisillés Sándor szerint érdemes hangsúlyozni, hogy közös a céljuk a Műegyetemmel, azaz, hogy jó mérnökök kerüljenek ki innen. Katona Gellért ehhez még hozzáfűzi, hogy az elméleti és a gyakorlati tudásuk mostanra annyira kiegészítette egymást, hogy ezért is sikerült „elverni a német csapatokat”. A támogató cégeknek is fontos, hogy hasznos kompetenciákkal (pl. projektmenedzsment, rendszerszemlélet, csapatban működés, prezentációs készség) már rendelkező frissdiplomásokat tudjanak felvenni. „Vannak olyan területek, ahol kifejezetten olyan tudást keresnek, ami nekünk már megvan” – erősítik meg.

„Csúcstechnológiát használunk, ez mindig innovációhoz kapcsolódik. Például olyan új anyagok használatához, amelyek fejlesztése közben megszerzett tudásunk nagyon érdekes lehet az ipar számára” – mutat rá a Formula Student mozgalom ipari-gazdasági jelentőségére Csapó Dániel. „Jó példa erre a karbon monocoque váz, ami mind anyaghasználatban, mind tervezésben újítást jelentett” – teszi hozzá.

A csapat májusban mutatta be legújabb versenyautóját, amelyről a bme.hu is tudósított. Az FREC-003 kódnevű modellt – a csapat harmadik elektromos hajtású versenyautóját – a 2013-as Formula Student versenysorozatra fejlesztették ki (először Csehországban versenyzett idén augusztus elején).

A Michaela névre hallgató autó imponáló paraméterei:

Tömeg: 255 kg

Teljesítmény: 120 kW / 160 lóerő

Tömeg/teljesítmény arány: 1,59 kg/lóerő

Nyomaték: 895 Nm a hátsó tengelyen

Gyorsulás: 0-100 km/h: ~3,5 sec (100 kW)

Végsebesség: 160 km/h

Vázszerkezet: könnyű építésű karbon kompozit szendvicsszerkezetű monocoque, hátulján lecsatolható vázrésszel.

Futómű: 1600 mm tengelytáv, kettős keresztlengőkaros, elöl húzott rudas, hátul nyomott rudas.

Állítható kerékdőlés, összetartás, csillapítás, rugó karakterisztika, stabilizátor, Ackermann-geometria, ET szám, roll center magasság, hasmagasság.

Gumik: Hoosier 20.0 x 7.5-13 R25B (20.0" külső átmérő, 7,5" széles, 13" felniméret)

Akkumulátor: 5.6 kWh kapacitású, léghűtéses, saját fejlesztés, cellatípus: A123 - AMP20 Motorok: 2 db vízhűtéses Enstroj - Emrax Standard LC, 4000 RPM / 240 Nm

Motorvezérlő: módosított Piktronik SAC-41

Fékrendszer: hidraulikus, elöl 4 dugattyús, hátul 2 dugattyús, saját fejlesztésű tárcsa, állítható fékerő-elosztás, állítható elektromos visszatáplálás

Pilótafülke: A pilóták kezére optimizált kormány, ergonomikus ülés, pilótahab

Elektronika: saját fejlesztésű Wifi alapú telemetria rendszer, Power Distribution Module, gumihőmérséklet mérő szenzorika, kormánykijelző és kábelkorbács

„Azok a hallgatók, akik már az egyetemi évek alatt karriert szeretnének építeni, mindenképpen ide jöjjenek” – üzenik a szeptember 16-i csapattoborzó előtt. „Egy-egy nagyobb eredmény után olyan megkeresések is érkeznek az iparból, hogy az embernek tátva marad a szája.” „Érettséget ad az embernek, amikor felelősségteljes munkát végez” – teszi hozzá Bruncsics Benjámin. „Olyan szemléletet kapunk, amit csak itt, a csapatban lehet megszerezni, az egyetemi képzés jellegénél fogva a padsorokban ülve nem. Ez az iparban és az élethez is nagyon fontos” – mondják komolyan a csapattagok. Vonzó lehet az is, hogy aki elkezd velük dolgozni, részt vehet különböző tréningeken, gyárlátogatásokon, előadásokon is, sőt, saját magát is folyamatosan képezheti. Az évente minimum két nemzetközi verseny is motiváló hatású, ilyen alkalmakkor a külföldi technológiák közvetlenül ismerhetők meg. Szintén fontos tényezőként említik a csapattagok, hogy ha valaki itt megtervez egy alkatrészt, „az nem a polcra kerül fel, hanem meg is valósul, sőt díjakat lehet vele nyerni.” Annak, aki már gondolkozott tervezésről és vannak ötletei, itt rendelkezésére állhat a megfelelő géppark. „Ha pedig nyitott erre egy adott tanszék, szívesen látjuk a hallgatókat szakmai gyakorlatra, szakdolgozóként vagy TDK-s dolgozóként is” – mutatnak rá.

A csapat alumni tagjai közül Bári Gergely Michelisz Norbert autóversenyző, a túraautó-világbajnokság első magyar résztvevőjének versenymérnöke, Juhász Szabolcs pedig az adatgyűjtő mérnöke. Bogár-Németh Ármin pedig 5 országban járta végig pozíciók sorát egy nagy cég mérnök gyakornokaként néhány év leforgása alatt.

A BME Formula Racing Team lehetőséget ad mindenkinek, az elsőéveseket is beleértve, hiszen többen műhelyes pozícióból váltak a csapat tervező tagjaivá. A tervezői csoportokba elsősorban csak a megfelelő tudásszinttel rendelkezőket veszik fel, de az újonnan felvett tagjaiknak saját oktatást is tartanak (pl. tervezési szemléletről). Van olyan is, aki építészkaros létére futóművet állít, ez jelzi, hogy a pozíciók nincsenek karhoz kötve, és mindenki a munkája alapján foglalja el a helyét a csapatban. Olyan hallgatókra számítanak, akik minimum heti 10 órában valami komolyat vagy újat szeretnének csinálni. Lányokat is nagyon várnak, ők nemcsak a menedzsment csoportban dolgozhatnak, hanem részt vehetnek akár a tervezésben, akár a gyártásban. Viccesen megjegyzik, hogy a vállalkozó kedvű lányok itt a műszaki felsőoktatás krémjével találkozhatnak.

Jövőbeli terveiket a hétvégi csoportvezetői kick-off meetingen véglegesítik, így egyelőre annyit árulnak el, hogy önálló teljes rendszerek, alkatrészek tervezésére, gyártására és tesztelésére irányuló munkájukat szándékoznak erősíteni. Az eredményeket pedig később újabb autókba építhetik be, és újabb nemzetközi elismerések várnak rájuk.

B.K.

Fotó: Pintér Erik