„Ez itt a legjobb hely? Ez itt az! Ez itt a BME? Ez itt az!”

A hétfői tanévnyitót követően felpezsdült az élet a Műegyetemen. Szeptember első hete a regisztráció és az ismerkedés jegyében telt.

A campus kijelölt pontjain csatára buzdító indulók és az óvodában tanult mondókák jól ismert sorai harsantak fel. Az első évfolyamosok (azaz, a „gólyák”) felsőbb éves mentoraik védőszárnyai alatt, játékos feladatok keretében ismerkedtek egymással és az Egyetemmel.  A feladatokkal a szervezők arra próbálták rávezetni a legifjabbakat, hogy a szórakozás és kikapcsolódás ugyanúgy fontos része az egyetemi életnek, mint a tanulás és a részvétel a tanulmányi versenyeken.

Milyen tanácsok és útravalók adhatók az elsőéves társaknak? – erről kérdeztünk felsősöket. Kitti és Gabi, építészmérnök-hallgatók véleménye szerint érdemes minden lehetőséget megragadni, ami anyagi támogatást ad, és kihasználni a diákigazolványokkal kedvezményes áron igénybe vehető szolgáltatásokat. A két hallgató úgy vélte, hogy a tanulmányi ismereteik szempontjából érdemes hosszabb-rövidebb időre kilépni az egyetem falai közül, és külföldön is tanulni, vagy „áthallgatni” egy-egy félévet más egyetemekre – akár az országon belül is.

Benedek, aki negyedik évfolyamos építészszakos hallgató osztatlan képzésen, azt ajánlotta a gólyáknak, hogy „vegyék irgalmatlanul komolyan, mert sokkal keményebb, mint ahogyan most képzelik”. Megnyugtatásként mind Benedek, mind a többi megkérdezett felsőbb éves hozzátette: ha újra választhatna, ugyanezt az egyetemet és ugyanazt a szakot jelölné meg, amelyen jelenleg is éppen tanul. Az előmenetel szempontjából, a megkérdezettek többsége kiemelkedően fontosnak tartotta a mesterképzést, és az alapképzésben résztvevőinek is javasolta.

Az egyetem kiadványokkal segíti az első évfolyamosokat a beilleszkedésben, de mint Dávid, a közlekedésmérnök-hallgató elmondta, neki értékes segítséget nyújtott a szeptember 2-i személyes tájékoztató is, amelynek keretében a gólyák csoportokba osztva, mentoruk vezetésével járták körbe a campus területét.

A külföldről érkezett Erasmus-os diákok egyik segítője, Attila (energetikus-szakos hallgató hatodik évfolyamon) az ESN-BME elnevezésű, mentorokat tömörítő szervezet tagja. Kérdésünkre elmondta: a szervezet célja, hogy felkarolja a külföldi hallgatókat, és a mindennapi életben nélkülözhetetlen területeken – például lakáskeresés, eligazodás a városban – is segítse őket.

Tájékoztatásban tehát nincsen hiány, de mit gondolnak a hozzánk frissen érkezettek? Milyen az első benyomásuk az egyetemről? Milyen reményekkel vágnak neki elkövetkező éveiknek? Mi motiválta őket az egyetem- és a szakválasztásban?

A megkérdezett gólyák hangulatosnak találják a campus-t, elégedettek a tájékoztatással, valamint a mentorok munkájával. A gólyatábor a részt vevők szerint „vicces”, jópofa” volt, de mindenekelőtt – a járműmérnöknek készülő István szavaival élve – „korrekt” (mind a programok, mind a szervezés).

A motiváltságot tekintve szerteágazó válaszokat kaptunk. Néhányan ismerősök, idősebb családtagok ajánlására jelentkeztek az egyetemre, mások kizárólag személyes indíttatásból tették ugyanezt. Bálint például járműmérnök szakon kezdi meg tanulmányait, hiszen régóta érdeklődik a repülőgépek iránt. Tervezi, hogy a mesterképzés után repülőgép-tervezőként fog dolgozni. Mint mondta, azért döntött a BME mellett, mert tudomása szerint az országban máshol nem indul olyan szak, ami ”ilyen szinten foglalkozna” repülőgép-tervezéssel, -fejlesztéssel és -gyártással.

A korában említett, első éves közlekedésmérnök-hallgató Dávid is személyes indíttatásból döntött választott szakja mellett: gyermekkorától kezdve motorozik, otthon autót épít. Nem kérdés számára, hogy jelentkezik mesterképzésre is, és a jövőben e szakmában helyezkedik el. Mivel a tanulás mellett fontos számára a sport is, örül, hogy az egyetemen számtalan „nem szokványos” sportág – például boksz, squash, atlétika, kravmaga – közül választhat.

- HegA -

Fotó: Pintér Erik