„Nemcsak önmagunkért, hanem a jövő generációiért is alkotunk”

Számos mérnöki tudományterület ismereteit egyesíti a kísérletében a BME csapata, amely saját tervezésű és építésű napelemes hajójával készül a nemzetközi versenyekre.

„Egy olyan mérnöki alkotóversenyre vállalkoztunk, amely újszerűsége miatt a csapatunk és a minket támogató oktatók számára is nagy kihívás” – osztotta meg az egyik alapító, Kun Levente Alex a BME Solar Boat Team csapatról, amely 2016-ban két nemzetközi versenyre is be akar nevezni járművével. „Kelet-Közép-Európából nagyon kevesen, Magyarországról egyedül mi indulunk ezeken a Hollandiában (a Dutch Solar Challenge Világbajnokság) és Monte-Carloban (a Solar 1 Races verseny) rendezendő megmérettetéseken. A BME-n senki sem tervezett vagy épített még kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, elektromos hajtású hajót” – hívta fel a figyelmet a feladat egyediségére a csapatkapitány. A mérnökhallgató fiataloknak még nincs versenytapasztalatuk e szakterületen, így saját maguk kénytelenek megtalálni a helyes megoldást a kísérleteikben.

BME Solar Boat Team

A fiatal műegyetemi kutatókból álló csapatot 3 gépészmérnök hallgató alapította egy napenergiával működő, elektromos hajtású, ember által vezetett, és könnyen manőverezhető hajó megtervezésére és megalkotására (a versenyszabályzat által előírt maximális méret 2,4m * 8m – a szerk.). A hallgatói csapathoz a kezdetektől csatlakozott 3 mechatronikai és 10 gépészmérnök-hallgató, ők a napelemes és az elektronikai rendszerek tervezéséért, a CFD-szimulációkért (Computational Fluid Dynamics, magyarul számítógépes folyadékdinamika), a hajótest gyártástechnológiájáért, valamint a kormányzási és hajtásrendszeréért felelősek.

A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar további 4 hallgatója a tervezésben és a megvalósításban, kiemelten a hajótest és hydrofoil fejlesztésében, illetve szállítókocsi tervezésében vesz részt (A hydrofoil a hajótest alatti „szárny”, amely működés közben felhajtóerőt gyakorol a hajóra, így kiemeli azt a vízből, lehetővé téve a hajó „siklását” a víz felszínén – a szerk.)
A kutatótársak közösen vagy más csapatok tagjaiként már szereztek tapasztalatot mérnöki alkotóversenyeken (UniTech – CLAAS Mérnökverseny - járműtervezés és építés; Von Karman Institut robotrepülő-építő megmérettetés; RobonAUT egyetemi robotépítő bajnokság és Shell Eco-Marathon járműépítő verseny – gazdasági és marketing feladatok).
A csapat pénzügyi és marketingtevékenységét a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar 1 műszaki menedzser szakos hallgatója végzi, aki korábban már segítette versenycsapatok innovációs feladatait. A társaság jelenleg 4 közlekedésmérnök, 3 villamosmérnök, 14 gépészmérnök, 3 mechatronikai mérnök, 1 építészmérnök és 1 vezetés és szervezés szakos hallgatóból áll.

A BME Solar Boat Team csapat tagjai

Alapítók:
Kun Levente Alex (GPK, hajtásrendszer, honlap, marketing tevékenység)
Nagy Péter (GPK, tervezési csoport vezetése)
Urbán László (GPK, elektromos csoport vezetése)

Tagok:
Csippa Benjámin (GPK, CFD-szimuláció)
Gaizer Bence (GPK, programozás elektronika)
Kiss Gábor (GPK, elektronika, szoftverháttér-készítés)
Szalai Belián (GPK, napelem-rendszer, teljesítményelektronika)
Varga Soma (KJK, Hajószárny áramlástani szempontú tervezése)
Etlinger Márton (KJK, hajótesttervezés)
Trombitás Arnold (KJK, hajótesttervezés)
Treszkai Aliz (GTK, marketing, gazdasági feladatok)
Nyircsák Ákos (VIK, Akkumulátor felügyeleti rendszer tervezése)
Szkladányi Ákos (VIK, Napelemes rendszer tervezése)
Ziegler András (VIK, Elektromos hajtásrendszer tervezése)
Huszár Tamás (GPK, Tervezői feladatok, hajtásrendszer tervezése)
Müller Gergő (GPK, hajótest felületmodellének CAD támogatása)
Pokoraczki Tamás (KJK, szállítókocsi tervezése)
Szuttai András (GPK, Kormányrendszer tervezése)
Herczeg Gábor (GPK, Tervezési feladatokban való részvétel)
Forgó Bence (GPK, Kiegészítő projektek, tervezési feladatok támogatása)
Karas Márton (GPK, Kormány rendszer tervezése)
Csiszár László Richárd (GPK, Hajótest/Kompozit alkatrészek tervezése, méretezése)
Rózsavölgyi Péter (GPK, Általános géptervezői feladatok)
Nagy Dániel (GPK, marketing, gazdasági feladatok)  
Horváth Kinga (ÉPK, marketing feladatok, design)

A BME Solar Boat Team honlapja.

„A megújuló energiafelhasználási lehetőségek bővítése egyre népszerűbb kutatási téma mind Európában, mind Magyarországon” – hívta fel a figyelmet Kun Levente Alex. „A munkánkban nagy kihívást jelent, hogy nincs korábbi minta, ami kiindulási alapot adhat. A jármű egyedi felhasználási területéből fakadóan szakirodalom szinte nem is létezik a témában. Így a tervezés és a fejlesztés közben kizárólag a saját és oktatóink tudására számíthatunk, a tapasztalatainkból tanulunk, és ezekből kell építkeznünk” – jegyezte meg a fiatal mérnökhallgató, aki bevallotta, hogy csapattársaival már többször zsákutcába futottak a tervezéskor. E tévutak sok energiát emésztenek fel, ám a csapatkapitány hisz abban, hogy a jó mérnök tanul a hibáiból, és képes arra, hogy fenntartsa az alkotási és az értékteremtési kedvét. „A közös munka és az egyetemen túlmutató szakmai tevékenységek hajtanak minket. Az, hogy a tudásunkat tovább mélyíthetjük elméleti és gyakorlati ismeretekkel” – tette hozzá.

A munka jelenleg a prototípus-fejlesztésnél tart, a hajót még az idén megépítik a fiatalok, majd tavasszal elindulhat a szabadvízi tesztelés. „Az első próbaüzem idején derülhet ki, hogy jók-e az elgondolásaink” – fogalmazta meg Kun Levente Alex. „Válságos időszakban gyakran feltettük a kérdést egymásnak: miért pont hajót építünk? A válasz mindig hamar érkezett valamelyikünktől: mert ilyet még soha senki sem csinált a Műegyetemen” – avatott be a GPK diákja, aki a nehézségek ellenére élvezi a kihívásokat, és „mint mindig, most is arra törekszik, hogy ’letegyen’ valamit az asztalra”. A fiatalok hosszú távú terve, hogy olyan tudásbázist és infrastruktúrát hozzanak létre hasonlóan a már jelentős tapasztalattal rendelkező műegyetemi csapatokhoz (például Formula Racing Team, Paradicsom csapat – Shell Eco-Marathon 2014, ALTrace Győr 2013, IV. Elektromobil Verseny 2012, Műszakik Pneumobil Team – Pneumobil verseny), amely a későbbiekben mérnökhallgatók újabb és újabb generációi számára válik vonzóvá, és sarkallja őket környezetbarát, elektromos járművek tervezésére.

Az interjú készítésekor a hajóba építendő napelemek kiválasztása okozta a legnagyobb fejtörést a csapatnak. A szinte teljes egészében egyedi tervezésű és gyártású hajó speciális napcellás rendszert kíván, amelyek a csapatkapitány szerint magas költséggel járnak.

A hajó megépítéséhez nélkülözhetetlen eszközök megvásárlása természetesen túlmutat a szűkös anyagi forrásokból gazdálkodó hallgatói társaság anyagi lehetőségein. A fiatalok saját szponzorációs rendszert dolgoztak ki az alkatrészek beszerzéséhez szükséges fedezet előteremtésére: az összes hazai megújuló energiával foglalkozó szakmai rendezvényen részt vettek, ahol bemutatták terveiket, és támogatókat kerestek elképzelésük megvalósításához.

„Sajnos Nyugat-Európához képest Magyarországon jóval kevesebb vállalat támogatja a hallgatói alkotóversenyeket. Az utóbbi években tapasztalható fejlődés ellenére még mindig sokan elzárkóznak attól, hogy kutatás-fejlesztésre fordítsák a forrásaikat”– ecsetelte Treszkai Aliz, a BME Solar Boat Team gazdasági és marketingfelelőse. A csapat helyzetét nehezíti, hogy a hazai cégek eltérő időpontokban költik el a szponzorációra szánt éves összegeket, és nehézkes velük a kapcsolatfelvétel is. A hallgatókat házon belül a BME Gépészmérnöki Kar és a BME Kancellária támogatja. „Óriási terhet vesz le a vállunkról az egyetem azzal, hogy biztosítja a lehetőséget a nemzetközi megmérettetéseken. A különböző tanszékek oktatóitól kapott szakmai tanácsokat már a tervezéskor be tudtuk építeni az elképzelésünkbe, sőt, a témát csapattagjaink már szakdolgozatokban is feldolgozták, bővebb ismereteket szerezve az adott részterületről” – egészítette ki Kun Levente Alex. A GPK mérnökhallgatója úgy fogalmaz, hogy csapatuk nem ismer lehetetlent a célok elérése érdekében.

2015. november 5-én hagyományteremtő céllal rendezik meg az I. BME Versenycsapat Konferenciát, amelyen a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem járműépítő versenyeken résztvevő csapatai mutatkoznak be.

Az esemény az Egyetemünk berkein belül született innovatív megoldásokkal szeretné megismertetni az érdeklődőket, akik a nagy múltra visszatekintő, több nemzetközi siker birtokában lévő versenycsapatok mellett nemrégiben alakult, szárnyaikat bontogató team-ekkel is találkozhatnak. A paletta széles: a kétkerekű erőgépektől kezdve üzemanyag-takarékos és alternatív hajtású prototípusautókon át a napelemmel hajtott hajóig különböző típusú járművek mutatkoznak be.

A rendezvény segíti a csapatok közötti együttműködés erősítését is, mivel az egyes projektekben résztvevő hallgatók betekintést nyerhetnek egymás munkájába és szorosabb kapcsolatot alakíthatnak ki.

Bemutatkoznak: BME Formula Racing Team, BME Gokart Team, BME MotoStudent Team, BME Solar Boat Team, GSZK Shark Team, Műszakik Pneumobil Team, Paradicsom Csapat.

A rendezvény oldala

 

- TZS -

Fotó: Takács Ildikó

Fotó forrása: BME Solar Boat Team