Díjeső a műegyetemistákra a Pneumobil versenyen

BME-s hallgatók alkotta magyar csapat nyerte a nemzetközi megmérettetést, emellett a tehetséges fiatalok számos más kategóriában is az első helyen végeztek.

„A sikerhez már tavaly is közel voltunk, de kellett még egy év munka és a rutin ahhoz, hogy idén elhozhassuk összetettben az első helyet. Az eredményünk a csapat akaratának köszönhető, amelyhez szakmaiság és precizitás párosult. A futamok előtti legutolsó pillanatig elszántan dolgoztunk járművünk tökéletesítésén; a munkához jelentősen hozzájárultak tapasztalatukkal az idősebb senior tagok is – értékelt a XII. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Verseny után a bme.hu-nak Bolgár Milán, a BME Gépészmérnöki Kar (GPK) mesterszakos gépészmérnök hallgatója, a BME Műszakik AiR-115 Team csapatkapitánya, aki hozzátette: büszke társaira, és köszöni a közös munkát”. A felkészülésről szólva elmondta: „amikor a tavalyi viadalon még újoncként bemutatkoztunk, már láttuk, hogy mekkora potenciállal rendelkezik az autónk, ezután sejtettük, hogy a 2019-es szezon nagy izgalmakat ígér. Így is lett: a dinamikus versenyszámoknál a rigai és a brno-i csapatokról már a selejtezők során kiderült, hogy nagy vetélytársaink lesznek, illetve az erdélyiek is okoztak számunkra kellemetlen perceket. Alapvetően a jelenlegi konstrukcióval az ügyességi és a gyorsasági futamokat céloztuk meg, ezeket sikerült is megnyernünk, de a hosszútáv futam 6. helyével is elégedettek lehetünk”.

Bolgár Milán szerint idén a legnagyobb kihívást az új fejlesztésű aktív futóművek kivitelezése jelentette, illetve a jármű teljes tömegének 10%-os csökkentése is cél volt, amelyet a szimulációs csoportjuk segítségével sikerült is megközelíteni. Emellett belekezdtek egy új, telemetrizált, skálázható, komplex vezérlés kifejlesztésébe is, hogy az aktív felfüggesztést és a hajtásrendszer kéthengeres motorblokkját egyaránt vezérelni tudják.

Az Emerson-csoport által rendezett XII. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyre idén hét ország (Csehország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia) 38 csapata, 23 egyetem 286 mérnökhallgatója érkezett 2019. május 9-11. között az utóbbi években már megszokott egri helyszínre, az Érsekkertbe az általuk épített, sűrített levegővel hajtott különleges járgányok, a pneumobilok megmérettetésére. A mezőny fele hazai felsőoktatási intézmények diákjaiból állt. Az esemény fővédnöke György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért- és szabályozásért felelős államtitkára volt.

A program szabályait apró változások jellemezték a biztonságosabb versenyszámok érdekében, mivel több jármű is elérte az 50 kilométer/órás sebességet. Éppen ezért fékpadon ellenőrizték még az autókat, amelyek építéséről rendszeresen videóval kellett jelentkezniük a csapatoknak.

Idén utoljára láthatott a közönség háromkerekű gépeket, jövőre kizárólag négykerekű pneumobilokkal lehet majd nevezni.

„A csapatban mindenkinek megvan a saját feladatköre, de mindenki tud mindenről és mindenki segít mindenkinek. A hatékony közös munkán, a generációk közti tudásátadáson, az oktatásba történő integráláson, a minőségi, kitartó munkán alapul a működésünk” – vélekedett Farkas Zsolt, a GPK Gép- és Terméktervezés Tanszék adjunktusa, a csapat felkészítő tanára. A műegyetemi oktató azt is elárulta: a Műszaki Pneumobil Team a 2008-as megalakulása óta egy kis létszámú, családias légkörű versenycsapat, működését tekintve olyan, mint egy kisvállalat. „Tanárként feladatom a közösség tagjainak képzése és motiválása, mind szakmai, mind versenyzői szempontokból. Emellett mentorként és szükség esetén szinte csapattagként is segítem a hallgatókat a kitűzött cél elérése érdekében. Igyekszem a szakma szeretetét, az alkotás örömét, a csapatmunka erejét, a minőségi munka hasznosságát, a hatékonyság növelésének fontosságát, a hagyományok tiszteletét és a versenyszellem ösztönző hozzáállását kialakítani a fiatalokban” – vallotta a szakember, aki szerint a megmérettetés mezőnyében évek óta egyre erősebbek a külföldi csapatok, ennek ellenére az esemény végén a díjazottak listáján (a junior kategóriát kivéve) csak a BME csapatai jelentek meg magyarként, amit óriási eredménynek tart.

A csapatok május 10-én mutatták be projektjükről készített prezentációjukat a szakmai zsűrinek, majd aznap este elkezdődött a verseny első selejtezője. A második selejtezőt május 11-én rendezték meg, ami után a távolsági futam, és az ügyességi kategória három fordulója, végül a mindig nagyon népszerű gyorsulási verseny következett. A megmérettetésen a műegyetemisták kiválóan teljesítettek, magyar csapatként megnyerték a nemzetközi viadalt, összességében a 16 díj több mint felét ők hozták el.

A BME Műszakik AiR-115 eredményei

A XII. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Verseny Powered by Emerson összetett győztese, az “AVENTICS legjobb pneumobilja”
Konstrukció eredetisége: 1. hely
Ügyességi futam: 1. hely
Gyorsulási futam: 1. hely
Project management különdíj
Legötletesebb konstrukció különdíj
AVENTICS legjobb pneumobilja díj
Nemzetközi egyetemi pontverseny: 1. hely
Az Év felkészítő tanára különdíj: Farkas Zsolt, a BME GPK adjunktusa
(Senior kategóriában a Műszakik Kanóc Team abszolút 1. helyet, a Távolsági futamban pedig a BME Löködönc csapata 3. helyet szerzett.)

A BME Műszakik AiR-115 tagjai

Bolgár Milán csapatkapitány (gépészmérnök MSc – GPK), Detzky Ádám Gergely (gépészmérnök MSc – GPK), Fatér Zoltán (gépészmérnök BSc – GPK), Kimpán Gergő (gépészmérnök MSc – GPK), Lengyel Gábor (gépészmérnök MSc – GPK), Németh Zsolt (gépészmérnök MSc – GPK), Olti Lilla (Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium), Szentes Máté (gépészmérnök MSc – GPK), Szlobodnik Tamás (gépészmérnök msc – GPK), Takács Zoltán (villamosmérnök BSc – VIK), Tobak Réka (gépészmérnök BSc – GPK), Zundel Rudolf (mérnökinformatikus BSc – VIK)

Felkészítő tanár: Farkas Zsolt adjunktus (Gép- és Terméktervezés Tanszék, GPK)

A szakmai zsűri nem kizárólag a futamok időeredményét figyelte, hanem az újításokat és az egyedülálló technológiai innovációkat is. A nyertesek értékes pénzjutalommal gazdagodtak.

– GI –
Fotó: Egri Ügyek, HEOL, Pneumatika