Hajtáslaborban és Smart Power laborban is tanulhatnak majd a műegyetemi hallgatók

A BME FIEK áprilistól már első K+F projektjének utolsó évében jár. A konzorciumi együttműködésekről Bodzay Brigitta, a szervezeti egység igazgatóhelyettese beszélt az autopro.hu-nak.

– A négy évre szóló konzorciumi együttműködésben kísérleti laborok felállítása is szerepel az ipari partnerek közreműködésével, kezdve egészen az 5G testbedtől hajtáslaboron át intelligens energiamenedzsment kutatására alkalmas laborig. Hol tart a munka?

BB: A Siemens hajtáslaborja (jelenleg már Rolls Royce) készen áll. Ez egy olyan komplett hajtáslánc tesztelésére alkalmas labor, amely a hajtáslánc minden elemét együtt és külön-külön is tudja tesztelni, szimulálva a különböző körülmények közötti terhelést. Ennek az elektromos repülőgép fejlesztésében óriási szerepe van, ugyanis ott nem lehet egyszerűen “félreállni”, ha valami meghibásodik, ezért nagyon fontos, hogy a valós tesztek előtt a beépített hajtás minden eleme szimulációs teszteken essen át. A labor kialakításához nagy mérnöki bravúrra volt szükség, hogy az ipar által elvárt működési tartományban is biztonságosan üzemeltethető legyen, és ez eredményezi az egyedülállóságát. A beruházás alatt a Siemens eladta az elektromosrepülő-fejlesztő üzletágát a Rolls Royce-nak, de ez a BME Siemenssel való együttműködését nem befolyásolja. A Richterrel kialakított Pharmatech labort már birtokba vették a kutatók, az MVM-el kialakított intelligens energiafelhasználást kutató Smart Power laborja pedig szintén működésre kész.

– Hogyan élték meg a Siemens kiszállását?

BB: Ez a FIEK projekt sikere, hiszen a Siemens tulajdonképpen egy eredményes “tudástranszfert” hajtott végre az elektromosrepülő-fejlesztő üzletágának eladásával. Az, hogy a Rolls Royce csapata folytatja a meglévő K+F munkát, bizonyítja a FIEK-modell piacképességét, a kutatás aktualitását. Ugyanakkor a Siemens a FIEK csapat része marad, csak a projektben veszi át a helyét a Rolls Royce.

– A laborok elkészülése korábbra volt tervezve. Mi hátráltatta az indulást?

BB: A Pharmatech folyamatos gyógyszergyártást támogató labor készült el a legkorábban, ugyanis ott a Richterrel már korábban elkezdett laborkialakítást folytattuk a projekt tapasztalataira alapozva. A Hajtáslabor esetében egy teljesen új labor kialakításáról és egymásra épülő közbeszerzésekről volt szó. A közbeszerzések lezárultával pedig komoly mérnöki kihívást jelentő tervezés kezdődött, amely nem ritkán kiegészítő tervezést, utólagos fejlesztést, paraméterezést kívánt meg. A laborok építése során az egyedülállóságra és a széleskörű használhatóságra is törekedtünk, ami azzal járt, hogy az építési kivitelezésen kívül számos mérnöki kihívást kellett a BME kutatóinak megoldaniuk, ami egyben rizikót is jelentett a projekt indulásakor. Ma már mondhatjuk, hogy ezeket az akadályokat sikerrel vettük.

(Fotó: autopro.hu)

– A szintén ebben a FIEK-es konzorciumi együttműködésben vállalt 5G teszthálózat kiépítése hogyan halad? A hírek szerint a frekvenciatartomány megszerzéséhez szükséges eljárások hatással vannak erre. Hogyan áll ez a folyamat?

– A frekvencia megszerzése jó úton halad. Az eszközbeszerzések előkészítése szintén megkezdődött. A technológia olyan gyorsan változik, hogy értelemszerűen a legmodernebb felszereléseket érdemes megvenni. A projektzárás 2021 március vége, addig már számos eredménye is lesz a BME 5G teszthálózatának.

A teljes interjú az autopro.hu oldalán található.

Bélyegkép forrása: autopro.hu