„Összetartó közösségként és elkötelezett muzsikusokként éltük túl a karantént”

Újabb koncertvideóval jelentkezett a Műegyetemi Szimfonikus Zenekar, amely tavasszal töretlen lelkesedéssel dolgozott a virtuális térben, átvészelve a karantén időszokát.

„A társulat 124 éves történetében talán csak a világháborúk idején volt arra példa, hogy a zenekar nem tudott találkozni és előadni sem. Embert, zeneszerető társaságot próbáló és rendkívüli időket élünk. Művészként az életünk szerves részét képező közösségtől és a személyes jelenléttel járó örömzenéléstől kellett tartózkodnunk tavasszal, ám igyekeztünk alternatív megoldást találni a közös muzsikálásra” – fogalmazott Erdélyi Dániel, a Műegyetemi Szimfonikus Zenekar karmestere, a digitális platformon való zenélés aktív kezdeményezője és szorgalmazója, miután az együttes az első klipjének sikerén felbuzdulva most egy újabbal állt elő: ezúttal Giacomo Puccini halála miatt befejezetlenül maradt Turandot című operájából a „Nessun dorma” áriát dolgozták fel Gulyásik Attila, a Magyar Állami Operaház énekkari művészének közreműködésével.

„Az együttest a zene szeretete, a muzsikálás iránti alázat és a minél magasabb színvonalú közös munka tartja össze, így tagjaink örömmel csatlakoztak a nem mindennapi kezdeményezéshez” – jelentette ki Erdélyi Dániel, aki részletezte a művészi koncepciót is: „ez a mű is szerepelt az eredetileg 2020 májusára tervezett koncertünkön, amelyet reményeink szerint 2021 tavaszán tartunk majd meg. Egy nagyon ismert és a közönség által kedvelt áriáról van szó, részben emiatt esett a választásunk erre a darabra. Egy ária kísérete mindig más szerepkört kíván egy zenekartól. A karmester irányít, a muzsikusok figyelik őt és hallgatják a szólistát. Utóbbi a körülményekből adódóan nem valósult meg, emiatt a feladat még több koncentrációt követelt mindannyiunktól”. Elárulta azt is: „a rövid, mindössze pár perces mű általában nyugodt, bensőséges hangvételű, de a csúcspont igazán katartikus élményt tartogat a közönségnek. Nem véletlenül szereti nagyon a publikum egyebek mellett ezt a Puccini-alkotást”.

„Egy-egy zenekari projekt előkészítése mindig izgalmas és nagy felelősséggel járó feladat. A művészi koncepció (az előadott darab kiválasztása és kottájának beszerzése) után a társulat lelkes, mérnök tagjai vették kezükbe az irányítást: pontos feladatlistájukat követve valamennyi tag elkészítette, majd a szerkesztőknek elküldte egyéni videófelvételét” – részletezte az online koncert kulisszatitkait Erdélyi Dániel, érdekességként hozzáfűzve: a Puccini-ária videójához 350 munkaórára volt szükség. „Muzsikusainknak és közönségünknek is boldog perceket szerettünk volna okozni ebben a mindannyiunk számára nehéz időszakban” – fogalmazott a művész.

Erdélyi Dániel keserédesen idézte fel a járványügyi veszélyhelyzet tavaszi időszakában hozott döntésük nehéz pillanatait: „márciusban tragikus hirtelenséggel befejeztük a próbáinkat, és le kellett mondanunk az eredetileg májusra tervezett koncertünket is. Ennek ellenére nem fejeztük be a zenélést. Rögtön azon gondolkodtunk, hogy miképpen hidalhatjuk át az előttünk álló, személyes jelenlét nélküli heteket” – idézte fel a karmester, akinek első virtuális projekt ötletét azonnal támogatta a műfajban még kezdőnek számító társulat. „Hamar kidolgoztuk az online rögzítés menetét, hosszas körbejárás után megteremtettük a felvétel ideális körülményeit és áprilisban publikáltuk első felvételünket: a ’Marosszéki kerek erdő’ című népdal szimfonikus zenekari feldolgozását mutattuk be.” (A már több mint 6100 megtekintésnél járó videóklip a Műegyetemi Szimfonikus Zenekar YouTube-csatornáján tekinthető meg – szerk.)

A szimfonikus társulat szeptemberben látott neki újból a személyes jelenlét mellett zajló próbáknak: „a nagyzenekari koncertre egyelőre még várni kell, a találkozókat úgy szervezzük meg, hogy egyszerre maximum 16-18 tag legyen jelen, külön dolgoznak a fúvósok és külön a vonósok. Ez a felállás olyan izgalmas zenekari hangzásokat tesz lehetővé, amelyek a tagok számára is új, izgalmas élményt jelentenek” – ecsetelte a pandémiás helyzethez való alkalmazkodásról Erdélyi Dániel. Megjegyezte, a közeljövőben egy pesterzsébeti templomi koncerten lép fel a társulat 12 fős delegációja, és reményeik szerint a megfelelő óvintézkedéseket betartva még az idei évben közönség előtt is színpadra állhatnak a Műegyetemen. „Több vonós- és fúvóskari művel is készülünk olyan ismert zeneszerzőktől, mint Csajkovszkij, Dvorak vagy éppen Richard Strauss. Bízunk benne, hogy sok zenekedvelő hallgatóval találkozhatunk a téli hangversenyünkön.”

Erdélyi Dániel elárulta, hogy az országosan növekvő koronavírusos esetszámok miatt át kellett gondolniuk a próba- és koncertnaptárukat. A szokásos decemberi karácsonyi koncertet várhatóan november közepén tartják meg. A szabad levegős szellőztetés és a próbaterem állandó légcseréje miatt nyitott ablaknál, kereszthuzatban próbálnak a muzsikusok, ám a hűvösebb, téliesre forduló időjárásban erre már nem lesz lehetőségük. „Bízunk benne, hogy novemberben is tovább dolgozhat a társulat, ám e hónap közepétől személyes jelenlét mellett tervezetten már csak a vonósokkal próbálunk, akik a fúvósokkal ellentétben maszkban is tudnak muzsikálni” – zárta gondolatait a bme.hu-nak adott interjúban Erdélyi Dániel karmester.

Bővebb információ a koncertekről a Műegyetemi Szimfonikus Zenekar honlapján olvasható.

 

TZS-GI

Fotó: Műegyetemi Szimfonikus Zenekar