2017. február 15.
Tizenegy csapat alkotói mérték össze tudásukat robotjárműveikkel a Q épület aulájában.
„Komoly mérnöki ismereteket igényel a sikeres részvétel ezen az immár nyolcadik alkalommal megrendezett versenyen” – emelte ki Tevesz Gábor, a Villamosmérnöki és Informatikai Kar dékánhelyettese, az Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék egyetemi docense, a verseny fővédnöke. „A feladat teljesítéséhez el kell mélyedni a mikrokontrollerek világában, az irányítástechnika, az elektronikus áramkörök, valamint a programozás rejtelmeiben. Ezen akadályokat leküzdve hatalmas élmény egy olyan berendezés tervezése és építése, amely engedelmesen végzi el betanított feladatait. Az eredményes szereplés e rendkívül látványos, játékos, ugyanakkor nagy szaktudást igénylő versenyen egyúttal kitűnő ajánlólevél a jövő intelligens autóinak fejlesztéseivel foglalkozó vállalatokhoz.”
A robotépítő versenyt a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszéke által MSc-s villamosmérnök- és mechatronikai mérnökhallgatók számára szervezett versenyen 3 fős csapatok vehettek részt önállóan épített és működő (autonóm) robotjárművekkel, azaz átalakított modellautókkal. A robotautóknak kettős feladatot kellett teljesíteniük: egyrészt emberi beavatkozás nélkül kellett végigmenniük egy akadálypályán, útjukon a lehető legtöbb részfeladatot teljesítve, másrészt minél nagyobb sebességgel kellett haladniuk egy gyorsasági pályán a célig. A pálya elrendezését nem, de az azt alkotó elemeket – a párhuzamos parkolást, az utánfutó felvételét és letételét a parkolóban, az elsőbbségadást a gyalogosnak, a körforgalmat, a libikókát, forgó hordót és ún. „útonálló” drónt – ismerték a résztvevők. A verseny alatt ezúttal is tilos volt bármilyen kommunikáció a robot és a külvilág között. A nézők az autókra szerelt kamera segítségével az elhelyezett kivetítőn és az interneten valós időben tudták követni az eseményeket a járművek szemszögéből is.
A verseny nem titkolt célja, hogy a mesterképzésben résztvevő hallgatók ne csak elméleti ismereteket sajátítsanak el, hanem utóbbiakat alkalmazó gyakorlati tudásra is szert tegyenek. A csapatok munkáját a tanszék doktoranduszai és oktatói közül kikerülő mentorok kísérték figyelemmel az elmúlt hónapokban.
A RobonaAUT 2017 összetett győztes csapata az ARMageddon, közönségdíjasa a Mozaik, a leggyorsabb köridő (16,76 mp) a Slackers csapaté volt.
A győztes csapat egy GO PRO Hero 5 akciókamerát kapott ajándékba.
Versenyeredmények:
Helyzés | Csapatnév | Összpontszám |
1 | ARMageddon | 93 |
2 | Beta Romeo | 78 |
3 | Különben Dühbe Gurulunk | 67 |
4 | Zsírlézer | 46 |
5 | AUTóka | 25 |
6 | HumanError | 21 |
7 | CharloT | 18 |
Összesített rangsor:
Helyezés | Csapatnév | Összpontszám |
1 | ARMageddon | 93 |
2 | mozaik | 91 |
3 | Beta Romeo | 78 |
4 | Slackers | 68 |
5 | Különben Dühbe Gurulunk | 67 |
6 | Második helyezett | 50 |
7 | Zsírlézer | 46 |
8 | AUTóka | 25 |
9 | HumaError | 21 |
10 | CharloT | 18 |
A Zsírlézer csapatot Gyulai Gábor, Mester Ádám és Mucsi Ákos alkotta. Versenytársaikhoz hasonlóan rengeteg erőfeszítést tettek, hogy járművük jól teljesítsen a megmérettetésen. „Nagyon sok új dolgot tanultunk a robotautó fejlesztése során” – vallotta a bme.hu-nak Gyulai Gábor, a csapat szóvivője. „Nemcsak azt, hogy az elméleti tervezés és a gyakorlati megvalósítás között időnként távolság feszül, hanem magunkat és a csapatban végzett munkát is jobban megismertük.” A Zsírlézer csapat negyedik helyezést ért el a Junior kategóriában. „Kicsit csalódottak vagyunk, nem úgy történtek a dolgok, ahogyan elterveztük” – mesélte Gábor. „A drónos és a forgóhordó elemet nem tudtuk teljesíteni és a gyorsasági-lassítási rész sem sikerült igazán. Pozitívum, hogy autónk az ügyességi és a gyorsasági pályán is végigment. Különös érzés volt látni, hogy fél éves munkánk tíz perc alatt mérettetik meg. Összességében nagyon élveztük a versenyt.” |
HA - TJ
Fotó: SPOT
Fotók forrása: RobonAUT