Hírfolyam
Hányszor kell még a Duna mellett élők érdekében mozgósítani az egész országot?
2013. 07. 29.A múlt században sérülékenyebbé vált a Duna-medence a csapadék mennyiségének és eloszlásának szélsőséges váltakozásai miatt. A következményeket az ún. alvízi országok, köztük hazánk szenvedi el.
Az idei árhullám a tetőzés idején elérte a másodpercenként 10 100 köbméteres rekordhozamot. Ez 10%-kal haladja meg az eddig ismert dunai árvizek csúcs-vízhozamát. Az elmúlt 11 évben ezen kívül még két ún. legnagyobb vízállás, szakmai nyelven LNV volt a Dunán, 2002-ben és 2006-ban. A XIX. század (1876) jégmentes árvízmagassági rekordja még 90 évig tartotta magát, az 1965-ös árvíz döntötte meg. Minderről az Építőmérnöki Kar két tanszékvezetője, Józsa János és Nagy László adott áttekintést az idei árvíz legfontosabb szakmai tanulságait összefoglaló írásában.
Magyarországon az árvízvédekezés szakmai irányítását a Vízügyi Igazgatóságok árvíz-védekezési munkáján keresztül az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) végzi. A júniusi rekord-árvíznél az OMIT a Műegyetem Építőmérnöki Karának Geotechnikai, valamint Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszékét is felkérte szakmai-tudományos közreműködésre. A Geotechnikai Tanszékről Dr. Nagy László tanszékvezető egyetemi docens és Dr. Takács Attila adjunktus az operatív árvízvédekezést támogatta a Töltésfeltáró Szakcsoport keretében. A Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszékről az ott működő MTA-BME Vízgazdálkodási Kutatócsoporttal karöltve a Dr. Józsa János tanszékvezető egyetemi tanár, Dr. Baranya Sándor adjunktus, Dr. Krámer Tamás egyetemi docens és Tóth Károly technikus alkotta csapat az árvízi tetőzés vízhozam- és sebességviszonyainak mérését koordinálta a Szigetköz-Nagymaros folyószakaszon. |
„Az LNV feletti vízállásnál minden centiméter számít, ugyanakkor az új árvízi jelenségek is ilyenkor keletkeznek”– osztotta meg az operatív védekezéssel kapcsolatos tapasztalatokat Nagy László. Az idei árvízi jelenségek és a védekezés jellegzetessége volt, hogy a magasabb vízállás miatt hosszabb szakaszokon kellett ideiglenes nyúlgátakat építeni. Ezek közül a legveszélyesebbek az árvízi előrejelzésre „rohammunkával” készült gyenge minőségű ún. önkormányzati gátak voltak. Ezek magassága rendszerint csak a várható árvízi szintet érte el, és az ár levonulását követően elbontásra kerülnek.
A mentett oldali rézsű suvadása Győrújfalu térségében, illetve egymás melletti törpebuzgárok a Nagy-Duna jobb partján
Buzgárok az ellennyomó medence külső szélénél a Nagy-Duna jobb parti töltésénél, illetve mintavétel a buzgár által kimosott talajból a Mosoni-Duna jobb partján a későbbi tudományos elemzések végzésére
Az idei árvíz szakmai sikere volt a Margitszigeten egy több mint egy kilométeres szakaszon használt ún. tömlős gát és a szentendrei mobilgát. A vízzel feltöltött „hurka” előnye, hogy mérete rövid idő alatt egy méter magasra emelhető”– hangsúlyozta Nagy László – hozzátéve, hogy emellett Szentendrén “jelesre vizsgázott” a még újnak számító árvízvédelmi fal is. Ott a mintegy háromszáz méteres városi szakaszon körültekintő tervezés és előkészítés alapján a mobil védművet csak az árvíz idejére állítják fel. Mivel talapzata a parti műút szintjén fut, az év árvízmentes időszakában esztétikai és egyben turisztikai célokat is szolgált: használatával mind a vízen haladó, mind a városban sétáló turisták számára élvezhető maradt a Duna-parti város, illetve a folyó látványa.
A szentendrei tapasztalatok egyben hozzájárulhatnak a mára közismertté vált Római-parti árvédelmi fejlesztési viták nyugvópontra jutásához – egészítette ki a gondolatot Józsa János, emlékeztetve arra, hogy az MTA ad hoc bizottsága közelmúltbeli szakvéleményében – megfelelő tervezési kiegészítésekkel – támogatja a Római-part tervezett szakaszának felszerelését mobilgáttal.
Józsa professzor beszámolt arról is, hogy tanszéke és a MTA-BME Kutatócsoportja vizsgálta az árvíz áramlási viszonyait az előállt rendkívüli körülmények között. A helyszíni mérésekhez a Doppler-elvű mérési technikán alapuló ADCP (Acoustic Doppler Current Profiler) műszerrel felszerelt mérőcsónakot használták. A felszínről kiindulva a folyó teljes mélységében mérték a sebesség térbeli eloszlását. A professzor kiemelte, hogy először vált lehetővé bizonyos szakaszok részletes árvízi terepi mérése az ADCP használatával. „Ilyen a dömösi szűkület és gázló szelvénye, ahol a helyenként 10 métert meghaladó vízmélység mellett az áramlási sebesség túllépte a 3 méteres másodpercenkénti értéket. Itt a sebességeloszláson túl jól kivehetővé váltak a sziklazátonyos mederfenék fölött kialakuló ún. koherens áramlási struktúrák is.”
ADCP műszer mérés közben
ADCP sebességmérő műszer pihenőállásban
Számítógépes fedélzeti mérésvezérlés
A mérésekhez kapcsolódó on-line GPS támogatásnak köszönhetően rekonstruálták a mederfelszín hordalékmozgási sebességét, valamint a lebegtetett hordaléktöménység eloszlását is. „Az utóbbi a Duna árvízi hordalékmozgásának eddig nem ismert részleteibe adhat újszerű betekintést.”
Az adatok feldolgozása a folyó hidromorfológiai kutatásának keretében már zajlik. „Az eredmények várhatóan jelentősen hozzájárulnak a Duna helyenként már akut mederváltozási folyamatainak jobb megértéséhez, valamint a folyó hordalék-gazdálkodásának tudományos vizsgálatához.”
A két tanszékvezető szerint „most, amikor túl vagyunk egy újabb sikeres árvízvédekezésen” fontos feladat a szakmai következtetések széleskörű levonása. „A leglényegesebb az önkormányzati védművek helyzetének és állapotának újragondolása, hiszen kialakításuk nehezen egyeztethető össze az árvízvédelem országos stratégiájával, a megelőzéssel”– összegezték egyöntetűen, kiemelve a folyamatban lévő Duna-projekt még meg nem valósult elemeinek alapos vizsgálatát is. „Zajlik továbbá a feltárása annak, hogy hol volt elegendő a védművek kiépítettsége és hogy hol szükséges azokat megerősíteni”. A Duna esetében ugyanis nem lehetséges a Tisza-völgyhöz hasonló árvízi szükségtározók kialakítása. A töltések magasítása és megerősítése mellett fontos elem például a hullámtéri erdők rendezése és levezető sávok létesítése. Természetesen mindez összekapcsolódik az erdészet, a környezet-, valamint a természetvédelem érdekeivel, és minderre közös megoldást kell találni.
Mérési szemelvények a Dunakanyarban
A tetőző árvíz dömösi szűkületben mért sebességeloszlása
Józsa professzor tanszékének szakemberei árvízi hidrológiai és hidraulikai tapasztalataik alapján vezető szerepet töltenek be abban a már zajló projektben, amely a magyarországi Duna-szakasz mértékadó árvízi szintjeit definiálja újra. E mellett világossá vált, hogy el kell végezni mindazon tényezők körültekintő, széleskörű tudományos vizsgálatát, amelyek hatására az új dunai legnagyobb vízállások kialakulnak.
Zárógondolatként Nagy László több évszázadot átívelő véleményt formált: „az elmúlt bő egy évtized árvízi gyakoriságából ítélve az is lehet, hogy mindezek csak magasvizek voltak, az igazi nagy árvíz (mint amilyen pl. 1501-ben volt) még csak ezután alakul ki! Csak remélhetjük, hogy az árvíz időbeli távolodásával nem csökken exponenciálisan a döntéshozók érdeklődése hazánk legnagyobb természeti veszélyeztetettsége, az árvíz és az ellene való védekezés biztonságosabbá tétele iránt.”