Hírfolyam
A cél hatékony, társadalmi felelősséget érző, autonóm és aktív állampolgárok kinevelése
2016. 02. 10.Navracsics Tibor, az Európai Bizottság kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa is előadást tartott a BME 2. Nemzetközi Nyílt Napján.
„Amit a diákoknak nyújthatunk, az a tudomány, az oktatás és a technológia szoros együttműködése” – hangsúlyozta László Krisztina egyetemi tanár, nemzetközi rektorhelyettes, aki a BME 2. Nemzetközi Nyílt Napján az egyetem nemzetközi kapcsolatairól adott áttekintést. A rektorhelyettes hozzáfűzte, hogy – a kormány törekvéseivel összhangban – a Műegyetem is növelni szeretné külföldi hallgatói létszámát, erősíteni a külföldi intézményekkel kötött kétoldalú kapcsolatokat, valamint fejleszteni az idegen nyelvű tudományos programokat.
„Az oktatáspolitika alapvető célja, hogy az oktatás révén a munkaerőpiacon jobban teljesítő fiatal generáció jöjjön létre, de ez nem jelenti azt, hogy az uniós politika pusztán gazdasági kérdésként kezeli az oktatást”– hangsúlyozta Navracsics Tibor, az Európai Bizottság kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa, aki az Európai Unió oktatáspolitikájáról tartott előadást. „Nemcsak hatékonyabb és produktívabb munkaerőt akarunk, hanem társadalmi felelősséget érző, autonóm és aktív állampolgárokat. A közelmúlt terrorcselekményei azt is mutatják, hogy az oktatásnak nemcsak a technikai-akadémiai tudást kell közvetítenie, hanem a társadalmi háttér kérdéseire is reflektálnia kell.” Az oktatási biztos rámutatott arra, hogy az egységes uniós felsőoktatási rendszer legfontosabb pilléreit a diákok mobilitása, valamint a vizsgák, a diplomák és a tudás egyenértékűsége alkotja, amelynek eredményeként a jövő munkaerőpiacára versenyképes tudással rendelkező diplomások léphetnek ki.
A BME angol nyelvű képzési programjának fontos célja, hogy megszólítsa leendő külföldi diákjait így – az elmúlt évekhez hasonlóan – törekszik a gyakorlati információk minél szélesebb körű terjesztésére. Az e célból rendezett 2. Nemzetközi Nyílt Nap célja volt az is, hogy meggyőzze a jelenlévőket – főként az oktatókat, a nagykövetségek képviselőit, valamint a BME külföldi diáktoborzóit – az intézmény egyre erősödő nemzetközi jellegéről, a képzés kimagasló színvonaláról. Többek között Irán, Egyiptom, Szaúd-Arábia, Törökország, Ciprus, Kazahsztán, Azerbajdzsán képviselői, valamint magyarországi egyetemek – például az ELTE, a Szegedi Tudományegyetem, a Dunaújvárosi Egyetem, a Magyar Képzőművészeti Egyetem, az Aquincumi Technológiai Intézet– megbízottjai is jelen voltak a Nemzetközi Nyílt Napon. |
A házigazda nevében Vígh László Gergely egyetemi docens, a Rektori Kabinet idegennyelvű képzés megbízottja köszöntötte a megjelenteket.
Horváth György Ádám, a BME Környezetgazdaságtan Tanszék adjunktusa, a rendezvény moderátora pedig a Műegyetem történetét, értékeit, az igényekhez mindig alkalmazkodó képzés rendszerét és a jövőbeli terveket ismertette. Nemcsak a múlt és a jelen jeles diákjairól emlékezett meg, hanem az egyetemi élet olyan mindennapos feladatait is érintette, mint a kreditszerzés vagy a Neptun-rendszer használata.
„A BME-n igényes oktatásban részesülnek a diákok” – vallotta Aryan Choroomi iráni építészhallgató, aki választott egyeteme előnyeiről beszélt. „A tanulás és az egyetemista élet alatta különféle országokból érkezett diákok megtanulnak egymáshoz és az oktatókhoz alkalmazkodni és az időbeosztási képességük is fejlődik” – tette hozzá.
„A rendezvény sikerességét nem tudjuk azonnal lemérni, ez inkább néhány év múlva éreztetheti hatását, amikor diáktoborzó képviselőink elviszik hírünket az oktatás színvonaláról” – ecsetelte a bme.hu kérdésére Balogh Valéria nemzetközi referens, az esemény szervezője. „Bíztató, hogy a jelenlévők kifejezték igényüket a folytatásra, hogy minden évben legyen hasonló szimpózium. A képviselőink személyes tapasztalatai különösen fontosak, amikor a BME nevében lépnek fel valahol a világban. A tőlünk eltérő profilú hazai egyetemek megbízottjai pedig kapcsolatot építhettek e toborzókkal, akik így hazájukba visszatérve nemcsak a műszaki érdeklődésű diákokat szólíthatják meg. Bíztató az is, hogy a BME karai nagyon komolyan veszik az angol nyelvű képzést: a délutáni workshopon kimagasló színvonalú kari ismertetők hangzottak el.” |
HA - TJ
Fotó: Burger Zsolt, Philip János