Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

„Hiánypótló, szükséges, sorsformáló rendezvény”

2018. 07. 16.

Véget ért az idén is két hétig tartó BME Gyerekegyetem, amelynek záró foglalkozásán a diplomázó diákok által elképzelt technológiai vívmányokat mutatták be.

„Ennek az intézménynek jelentős múltja van, de ti vagytok a jövő, és ha rátok nézek, biztató jövőt látok” – hangsúlyozta köszöntésében az általános iskolások előtt Veszprémi Károly oktatási rektorhelyettes a Gyerekegyetem diplomaosztó ünnepségén. A professzor úgy fogalmazott: „sok kollégámmal vallom, hogy azért szeretünk a BME-n dolgozni, mert itt folyamatosan fiatalok között lehetünk. A Gyerekegyetem tovább erősíti ezt az érzést bennünk. Őrizzétek meg az őszinte érdeklődést, amit tapasztaltunk és találkozzunk a padsorokban akkor is, amikor már ténylegesen egyetemisták lesztek!”

„Egy héttel ezelőtt azért ültetek a padokba, hogy tanulva játsszatok, és játszva tanuljatok” – emlékeztette a diákokat motivációjukra Orosz László egyetemi docens, az elmúlt két hét ceremóniamestere, a Bagoly. Úgy vélte, a negyedik éve megrendezett, immáron hetedik kurzuson ismét sok érdekességet megismerhettetek a tanulók. „Ennek során mi, az idősebb generáció képviselői megpróbáltuk átadni nektek az alkotás stafétabotját” – tette hozzá.

A Gyerekegyetem leendő diplomásai a hagyományokhoz híven a jövőben megvalósuló találmányaikat mutatták be egymásnak és a Heller Farkas teremben helyet foglaló, az ünnepséget kivetítőn követő szüleiknek. A tanköri projektfeladatokban a gyerekek ezúttal is bizonyították kreativitásukat, és az elkövetkező korok iránti felelősségérzetüket: terveztek például tengeri kertet, ami nem foglal helyet a szárazföldön, nem szennyezi a környezetét és a túlnépesedés okozta gondok megoldásában egyaránt segítséget nyújt, továbbá megálmodtak energiát és oxigént termelő repülő dobozt is. Az elképzelések között szerepelt még mesterséges égitest építése, megvédve az emberiséget, ha „eljön a világvége”, valamint napszél-kollektor megvalósítása a közeli exbolygók környezetbarát elérésének biztosításához.

Az ötletek sorát gazdagította a Tumor City program, amely óriási felhőkarcolókból álló gigavárosai nemcsak a felhőket tudnák a szárazabb vidékek felé terelni, hanem a földrengések révén energiát is termelhetnek. További, méltán figyelemreméltó vívmány volt a draxi, azaz dróntaxi. A fejlesztői szerint a jármű többféle árfekvésben szállíthatja majd utasát, az első fuvar viszont kedvcsinálónak ingyenes.

Kisebb léptékű, ámde nagyon praktikus víziókat is bemutattak a gyerekek: a masszírozó cipő például a nevében jelzett célja mellett képes önmagát bekötni, és rendelkezik lépésszámlálóval. Érdekességként két csoport rukkolt elő az intelligens kuka vázlataival, valamint a vakokat és gyengénlátókat segítő okosszemüveggel, míg egy másik tankör a halasztást nem tűrő élethelyzetekre kínált gyors és hatékony megoldást a „Nagyon klotyó 2000” elnevezésű szerkezettel, amely GPS alapján találja meg és érkezik ahhoz, akinek éppen szüksége van rá.

A Gyerekegyetem egyik idei újdonsága az a szemináriumon volt, amely a Műegyetem elődintézményének az 1848-as forradalom idején megszületett 12 pontját dolgozta fel. A diákok saját gondolataikat is pontokba foglalták, amelyekből kiderült: nem tartanak a keményebb tanulástól és a fegyelemtől, egyúttal szeretnének több elgondolkodtató feladattal megismerkedni az iskolában.

„Az egyetem a felnőttkor olyan meghatározó fóruma, ahol sokszor talán túlságosan is a tananyagra kerül a hangsúly, pedig a klasszikus felsőoktatási intézményi ideában benne van a tanár-hallgató közti közösségi kapcsolat is. Gratulálok a Műegyetem kezdeményezéséhez, amely már a nagyon fiatalok körében megismerteti ezt a szellemiséget a jövő értelmiségével” – hangsúlyozta a bme.hu kérdésére Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportért felelős uniós biztos, aki a gyermekjogokról tartott előadást a BME rendezvényén, egyúttal örömét fejezte ki, amiért az ifjú közönség ennyire érdeklődő volt, és aktívan kérdezett.

A politikus témaválasztásával a fiatalok jogtudatosságának fontosságára hívta fel a figyelmet, amelyet már közigazgatási és igazságügyi tárcavezetőként sem tapasztalt megfelelő szintűnek Magyarországon, nem kizárólag csak a gyerekek, hanem az állam részéről akkor fennálló hiányosságok miatt. Mindezt minisztersége idején hozott, a gyermekbarát igazságszolgáltatást elősegítő törvényekkel igyekezett orvosolni – tette hozzá. Kiemelte: „a demokrácia abban különbözik minden más politikai berendezkedéstől, hogy a fennmaradásához két dolog szükséges: egyrészt a benne élők ismerjék jogaikat, másrészt tudjanak vele élni. Ezért fontos, hogy az iskolában és a tanárképzésben, valamint a hatóságok munkájában is nagyobb szerepet kapjon a jogtudatosság”.

Az uniós biztos úgy vélte, a BME előtt óriási lehetőségek nyílhatnak meg a nemzetközi felsőoktatási együttműködésben, amely három pillérre épül: az Erasmus ösztöndíjrendszer 2021-től megduplázódó költségvetésére, az ún. STEM tárgyak (tudományos, technológiai, mérnöki tárgyak és a matematika) oktatásának prioritására, továbbá az ún. európai egyetemek hálózatának létrehozására irányuló, szeptembertől megjelenő pályázati kiírásokra. A cél, hogy az európai közösség egyetemei között olyan speciális összefogás jöjjön létre, amely túlmutat a hagyományos kapcsolatokon, és lehetővé teszi az együtt szervezett kurzusokat, közös diplomák kiadását, valamint intézményesített mobilitást a hallgatók és az oktatók számára. Úgy fogalmazott, „e törekvések európai szintre emelnék az oktatóhelyek működését, és a BME, mint magasan jegyzett intézmény, jól ki tudná használni a lehetőségeket”.

A BME Gyerekegyetem diplomáit a két turnusban végzett több mint 600 gyerekegyetemistának Kotán Attila kancellár, Veszprémi Károly oktatási rektorhelyettes, Pakucs János, a Pro Progressio Alapítvány elnöke, valamint Jakab Roland, az Ericsson Magyarország Kft. vezérigazgató-helyettese adta át. A ceremónia levezetője Dallos Györgyi, a Pro Progressio Alapítvány titkára volt, a szervező csapat további tagjai Lángné Lázi Márta (TTK), Hornyánszky Gábor (VBK), Farkas László (VIK), és Lukács Mónika (VIK) voltak.

Néhány vélemény az első heti szülői visszajelzésekből:

„Nagyon jó ötlet, hogy van ilyen tábor. A fiam már első nap azzal jött haza, hogy anya, ez nagyon jó. Megtapasztalhatták, hogy van helye a természettudományoknak, nem fura hogy kísérletezni és felfedezni akarnak. Kislányom volt előadáson, amihez csupa felkiáltójellel odaírta: ez nagyon jó volt. Pedig őt nehéz lekötni.”

„Nagyon hálásak vagyunk ennek az egy hétnek, nemcsak a gyerekek, az egész család mosolygós lett tőle. Plusz öröm, hogy tudtak kérdezgetni mást is rajtunk kívül napokig. Köszönjük!”

„Ez egy lenyűgöző tábor volt. Professzionális tábori vezetés. Nagyon-nagyon büszke voltam arra, hogy ez az alma materem és nemhogy nem csalódtunk, de minden szempontból megerősödött az a jövőkép, hogy egyetemre fog menni a gyerek. Ez független attól, hogy természettudomány, matek vagy mérnöki tudomány. Meglepő felfedezés volt, hogy fiam szereti a kémiát és érti is, a legtöbbet és legalaposabban ezen előadásokról beszélt. Magamtól nem jöttem volna rá, ezt is köszönöm. Az építészetet kissé hiányoltam, de meggyőződésem hogy van valami oka, amiért ez most nem kapott akkora szerepet. A részvételi díj szerintem az önköltséget sem fedezi, míg sok tábor profitorientált. Végtelenül hálás vagyok Önöknek, hogy ennyire korán megmutathattam: ez a Műegyetem. Nagyon sajnáljuk, hogy nem lehet ismételni.”

„Kérem, folytassák tovább a rendkívül fontos, ám igen kemény munkát. Hiánypótló és szükséges, amit csinálnak. Minden nagyrabecsülésem az Önöké!”

„Életem második legjobb ’befektetése’ volt, hogy beírattam a gyereket erre a táborra! :-) Sorsformáló, sorsalakító.”

„Bárcsak ilyen érdekes lenne az általános iskolai tanítás is!”

„Két évet vártunk a bekerülésre, ez hosszú volt, de százszor többet ért ez a tábor, mint egy bejárós napközis tábor. A gyerek a tábor után belekezdett egy robotépítő projektbe, amibe apát is belevonta és megbeszéléseket hív össze (apa mire szerezzen pénzt, meetingek) Teljesen meg voltunk elégedve a tábor színvonalával, értékes és akár életre szóló élményekkel gazdagodott a gyerek.”

„Luca (10 éves) elmondása alapján, kevés az egy hét ebből a táborból. Az tetszett a legjobban neki, hogy valós egyetemistaként, szinte felnőttként kezelték őket. Luca a Lambda csoportban volt, ahol rendkívül jól érezte magát, mert minden tankör vezető minden percet kihasználva játszva tanította a gyerekeket.  Az eseményekről több fotót és videót is szívesen vennénk, amely a gyerekeknek is segítene felidézni az átélt élményeket. Nagyon köszönjük a lehetőséget! Ha lehetne, akkor minden évben menne Luca.”

„A zárkózott gyerekem is nagyon jól érezte magát. Köszönet érte nemcsak az egyetemnek, hanem a tankörben tevékenykedő egyetemista segítőknek is.”

„Idén kapott lehetőséget mindhárom gyermekem a tábori részvételre. (2016-ban regisztráltunk.) Nagy fiam most jár épp a felsős táborba, de a két kicsi múlt héten volt. Ők már első nap úgy jöttek haza, hogy ide akarnak járni egyetemre. Nagyon sajnálták, hogy véget ért, és hogy nem mehetnek újra - csak felsőben. Alig várják az évközi programokat.”

„Gyermekemnek egy negatív észrevétele volt: a csoportok különböző témákat jártak át és szeretett volna azokban is részt venni, amire az ő csoportjában nem került sor.”

Facebook vélemény:

„Szuper, profi, tökéletes. A gyerek kinyílt, érdeklődő lett és rájött: a tanulás nem feltétlenül rossz dolog. Látszik, hogy mindenki örömmel csinálja, amit csinál.”

További fotók elérhetők a BME Gyeregyetem honlapján és Facebook oldalán.

HA - GI

Fotó: SPOT