Németországban népszerűsítik a zalaegerszegi járműipari tesztpályát

Berlinben tartott ismeretterjesztő rendezvényeken tudhatnak meg többet a szakemberek a ZalaZONE-ról, amely szorosan kapcsolódik a műegyetemi oktatáshoz és kutatáshoz.

A ZalaZONE-nak kiemelkedő szerepe lehet a magyar-német járműipari együttműködésben, hiszen egész Európában, ”de talán az egész világon sincsen” annyira sokoldalú tesztpálya, mint a zalaegerszegi, ez pedig komoly lehetőség a német fejlesztőknek termékeik kipróbálására – mondta a nagy érdeklődés mellett, ágazati szakemberek és politikusok részvételével lezajlott fórum után Szalay Zsolt, a próbapályát működtető társaság kutatási és innovációs részlegének vezetője, és a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Gépjárműtechnológia Tanszék tanszékvezető egyetemi docense, aki egyike volt a rendezvény előadóinak. Hozzátette: lényeges tényező az is, hogy a ZalaZONE úgynevezett tudásközpontként is működik majd. A pálya körüli infrastruktúra elemeként tervezett egyetemi kutatóközpontot révén a tudományos és az üzleti célú kutatás olyan szintű integrációja, összefogása valósul meg, amely eddig ismeretlen a hasonló autóipari teszpályáknál. A műegyetemi oktató hangsúlyozta: a ZalaZONE megépítésével az egyetemi képzés is gazdagodik két új, speciális mérnöki szakkal. Az egyik az önvezető járművekre szakosodott járműmérnöki, a másik pedig a terület informatikai hátterére összpontosító informatikai képzés lesz, angol nyelvű oktatással; mindez ”nagyon tetszik a német partnereknek is”, akik pontosan tudják, hogy kulcsfontosságú a magasan képzett munkaerő utánpótlása. Mint fogalmazott, legszívesebben valamennyi szakmabelit elhívná Zalaegerszegre, hogy bemutassa nekik a nagyszabású fejlesztést. Ez azonban ”sajnos nem lehetséges, ezért mi jövünk ide”, Németországba, a magyar autóipar első számú partnerországába. Az ismeretterjesztő rendezvénysorozat első állomása München volt, Berlin után pedig Stuttgartban és Düsseldorfban is bemutatkoznak – árulta el a szakember. (Az autonóm járműfejlesztéshez kapcsolódó műegyetemi feladatokat Szalay Zsolt korábban a bme.hu-nak is részletezte – szerk.)

A BME önvezető autójának manővere a ZalaZONE járműipari tesztpálya első ütemének átadásán (Fotó: digitalhungary.hu)

A berlini fórumon a résztvevők feltehették kérdéseiket az előadóknak, és nemcsak a ZalaZONE-nal vagy a magyar-német együttműködéssel kapcsolatban, hanem egyebek mellett arról is, hogy miként foghat össze a szakma az önvezető járművek tesztelésére vonatkozó szabályok európai szintű harmonizációja érdekében.

Az épülő zalaegerszegi komplexum látványterve (Illusztráció: automotor.hu)

A tesztpályát a zalai megyeszékhely mellett egy 265 hektáros területen építik, alapkövét 2017 májusában tették le, első ütemét 2019. május 20-án avatták fel, az összesen 45 milliárd forintos beruházás befejezése 2020-ra várható. (Az átadó ünnepségről a bme.hu is beszámolt – a szerk.) A fejlesztés egyik különleges eleme lesz egy úgynevezett okos város (Smart City), amelyhez hasonlót csak az amerikai Michigan államban építettek járműipari tesztpálya részeként. A Smart City révén a jövő meghatározó technológiáit belvárosi és külvárosi környezetben is lehet kutatni és tesztelni a ZalaZONE-on, és a pálya ”okosvárosi” részén nemcsak utakat, utcákat, kereszteződéseket, körforgalmakat vagy éppen buszsávokat építenek ki, hanem még épülethomlokzatokat is.

A fékező pálya is épül (Fotó: totalcar.hu)

A ZalaZONE további egyedülálló adottsága a határokon átnyúló mobilitás kutatásának és tesztelésének lehetősége, ugyanis egy különleges magyar-osztrák-szlovén együttműködési megállapodás révén kialakítanak egy nemzetközi közúti tesztfolyosót a Zalaegerszeg-Graz-Maribor háromszögben. (Az összefogás jelentőségéről korábban a bme.hu is közölt cikket – szerk.)

Forrás: MTI
Bélyegkép forrása: digitalhungary.hu