„5 hónapja működnek kiválóan és küldenek adatokat a BME-s fejlesztésű zsebműholdak”

Egyelőre még az űrben van a SMOG-P és az ATL-1, de már most egy következő kutatáshoz elegendő mennyiségű információt küldtek haza.

„Mindkét műhold berendezései kiválóan fukcionálnak. Az energiaellátással és a termikus viselkedéssel kapcsolatos aggodalmunk feleslegesnek bizonyult, köszönhetően villamos és gépész hallgatóink jó munkájának. Gondot a 380 km magasságú, lassan csökkenő tendenciájú pálya okoz, amelynek jellemzője, a Földünket körülvevő ionoszféra felső rétege, a szabad elektronokkal való telítettség. Ezek az elektronok a műholdak falán áthatolva megzavarják a fedélzeti elektronika működését. Hatásukra gyakran történik átkapcsolás a tartalékegységekre. Figyelembe véve, hogy az áramkörökben nincs űrminősített alkatrész, már az öt hónapos élettartam is nagyon jónak mondható” – hangsúlyozta a bme.hu-nak Gschwindt András, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszékének címzetes egyetemi docense, a SMOG projekt vezetője, hozzátéve: a pálya magasságából adódó várható élettartamuk 8-10 hónap, ami azt jeleni, hogy szeptember-október hónapokban várható az elégésük. „A SMOG-P, mint előfutár már teljesítette feladatát. Reméljük, hogy rendben megvárja követőjét, a SMOG-1-et, amelynek startja ez év szeptemberében várható.” (A műholdak kilövéséről korábban a bme.hu is beszámolt – szerk.)

A SMOG-P és az ATL-1 útvonala a kilövés után öt hónappal

A SMOG-P az első magyar 1-PocketQube (5x5x5cm) méretű műhold teljes egészében a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen készült, oktatók irányításával, egyetemi hallgatók aktív részvételével, a képzési rendszerbe illesztve, szponzorok támogatásával. A fejlesztés a Villamosmérnöki és Informatikai Karon (VIK) a Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszék tanárainak koordinálása mellett zajlott. A munkában jelentős szerepük volt a Gépészmérnöki Kar (GPK) diákjainak, valamint külső szakértőknek is. A felbocsátás költségét a VIK, valamint a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) együttesen biztosították. A műhold neve az ”elektroszmog” szóra utal, a P pedig a ”precursor”, azaz az előfutár rövidítése, miután a SMOG-P feladata az űrbe kijutó elektroszmog vizsgálata.

Az ATL-1 az első magyar 2-PocketQube (5x5x10cm) méretű, teljes egészében magánvállalkozásban, a SMOG-csapat bevonásával megvalósult műhold. Küldetése során feladata speciális akkumulátor hőszigetelő anyagok tulajdonságainak tesztelése súlytalanságban, extrém hőmérsékleti viszonyok mellett.

 

Elhelyezésre várva a SMOG-P (jobbra) és ATL-1 (balra) műholdak 2019-ben

Mindkét zsebműhold felügyelete a Műegyetem E épületének tetején lévő, interneten távkezelt vezérlőállomással történik, Dudás Levente, a BME VIK Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszék adjunktusa és Hödl Emil (a VIK egykori hallgatója) rendszergazda irányításával. „Az elmúlt időszak során az űreszközökkel napi 4-6 alkalommal van kiváló, kétoldali kapcsolatunk. Az első hónap beüzemelési feladatait követően elkezdték küldetésük teljesítését. A SMOG-P a Föld körüli környezetünk elektromágneses szennyezettségét méri. Adatainak vételében több, saját vevőállomását használó, Földünk különböző helyein lakó, önkéntes, többnyire lelkes rádióamatőr segít. A gyűjtött információkat interneten juttatják a BME szerverébe” – részletezte Gschwindt András.

A VIK docense elmondta: megindult a vett adatok feldolgozása, amelyben hat egyetemi hallgató is részt vesz. „Már most egy új kutatáshoz elegendő mennyiségű információt tudtunk felhalmozni” – fogalmazott a kutató, kiemelve, az elemzés várhatóan ősszel kezdődhet meg, a műholdak elégése után.

A vezérlőállomás működése elérhető, míg a fedélzeti, főbb egységek állapota két műszerfalon is követhető:

http://gnd.bme.hu/grafana/d/jyKiTk_Wz/smog-p-status?orgId=1&kiosk

http://gnd.bme.hu/grafana/d/JMBTjxlZz/atl-1-status?orgId=1&kiosk

– GI –
Fotó: Gschwindt András