Hírfolyam
Önműködő robotjárművek viadala a RobonAUT versenyen
2021. 02. 22.A VIK mesterképzésben résztvevő hallgatóinak saját építésű, emberi beavatkozás nélkül működő robotjai már 12. alkalommal mérték össze tudásukat a BME Q épületében.
„Egy szakmailag vonzó és egyben kihívást jelentő versenyt álmodtunk meg 12 évvel ezelőtt az akkor újonnan induló mesterképzésünk hallgatóinak, akik azóta is egyre nagyobb létszámban vesznek részt önműködő járműveikkel a leendő mérnököknek szóló viadalon. A RobonAUT 2021 versenyen való eredményes szereplés kitűnő ajánlólevél a jövő intelligens autóinak fejlesztéseivel foglalkozó vállalatokhoz történő belépésre, miután a Műegyetem a robotika terület reménységeit képezi. A megmérettetésen való sikeres részvétel komoly mérnöki ismereteket igényel. A feladat teljesítéséhez el kell mélyedni a mikrokontrollerek világában, az irányítástechnika, az elektronikus áramkörök, valamint a programozás rejtelmeiben. Ezen akadályokat leküzdve hatalmas élmény egy olyan berendezés tervezése és építése, mely engedelmesen végzi el a számára betanított feladatokat” – hangsúlyozta Tevesz Gábor a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének (AUT) egyetemi docense, a RobonAUT verseny egyik fővédnöke, aki a rendezvény megnyitóján online köszöntötte a fiatalokat és az érdeklődő közönséget.
A BME VIK RobonAUT megrendezésének ötlete Tevesz Gábor egyetemi docens és doktoranduszokból álló csapatának egyik találkozóján vetődött fel 2009-ben. Az alapgondolatot az Eurobot nemzetközi robotikai verseny adta, de kapcsolódik a karon mesterképzésben tanulók „Robotirányítás rendszertechnikája” című tantárgyához is. A műegyetemi kihívás lényege, hogy a versengő csapatoknak úgy kell átalakítaniuk egy játékautót, hogy az képes legyen emberi beavatkozás nélkül, a lehető legrövidebb idő alatt teljesíteni egy akadálypályát és egy gyorsasági versenyfutamot. A pálya elrendezése előre ismert volt, de az elvárt bejárási útvonalat nem tudták előre a résztvevők. A viadal alatt tilos bármilyen kommunikáció a robot és a külvilág között. |
A pandémia miatt rendhagyó körülmények között, egy későbbre halasztott időpontban tartották meg a viadalt kizárólag az egymással megmérkőző csapatok részvételével. A járványügyi óvintézkedések és előírások betartása miatt a szurkoló közönség ezúttal valós időben online követhette nyomon a futamok alakulását, a közvetítést több helyszíni és egy, az autókra szerelt kamera segítette. (A közvetítés teljes terjedelmében visszanézhető a rendezvény honlapján, az esemény érdekes szemelvényeiből a videók menüpont alatt látható válogatás.)
A verseny előtt megtartott online tájékoztatón Kiss Domokos főszervező, a VIK AUT tanársegédje ismertette a szabályokat. Összesen 100 pontot szerezhetett minden induló 3 fős hallgatói csapat: legfeljebb 10 kvalifikációs pontot hoztak magukkal a felkészülés időszakából, maximum 40-40 pontot nyerhettek a gyorsasági és az ügyességi futamokon, és idén sem maradt el a közönségszavazás: a VIK mobilapplikációján keresztül leadott szavazatok legfeljebb 10 pontot értek.
Az ügyességi feladatot egy előre ismert útvonalhálózatnak (várostérképnek) és 15 kapujának a futam közben megismert előírás szerinti bejárása adta úgy, hogy a pálya egyes kijelölt pontjain elhelyezett rádióadók előre nem ismert sorrendben rendelték magukhoz a járműveket. Az adott cél lehető leggyorsabb megközelítését visszaszámláló óra mérte, a megmaradó menetidők pluszpontokat jelentettek a csapatok számára. A gyorsasági pálya idén is tartalmazott két előzési, és ezzel egy lekörözési lehetőséget is, a cél a legjobb köridő elérése volt.
A 2021-es RobonAUT végeredménye: A csapatok junior (először versenyző) és senior („visszatérő” versenyző) kategóriában indulhattak. 2021-ben 9 csapat: 6 junior és 3 senior formáció állt rajthoz. Junior kategória 1. Fuxoskondenzátor 93 pont - csapattagok: Babud Lia Erika, Bakos Bálint, Karz Gergely Jakab 2. Mad Watts 78 pont - csapattagok: Gulyás Márton Bálint, Pádár Gergely, Marosi Dániel 3. CoronAUT 72 pont - csapattagok: Hajdú Máté Miklós, Lefebvre Viktor, Pápa Dániel Összesített verseny 1. Fuxoskondenzátor 90 pont – csapattagok: Babud Lia Erika, Bakos Bálint, Karz Gergely Jakab 2. Unemployed and Single 83 pont – új abszolút köridő rekorddal – csapattagok: Veszelovszki Soma, Nagy Bálint, Sebők Bence 3. Tesla Monsters 77 pont – csapattagok: Albrecht Domonkos, Havasi Dávid, Szabó Benjámin Idén 635 közönségszavazat érkezett, a legtöbbet, 160 szavazatot a Fuxoskondenzátor kapta. A kezdetek óta eddig összesen 165 csapatnyi hallgató vett részt a versengésben, többen közülük a szakmai megmérettetést támogató vállalatok munkatársai, fejlesztői lettek. További érdekességek, aktualitások a RobonAUT Fb-oldalán olvashatók. |
„Az önműködő robotjárművek térnyerése lesz az elkövetkezendő évek technológiai forradalmának középpontjában. Az egészségügy, a járműipar és a logisztika után a mindennapokban is általánossá válhat az emberi beavatkozást nem igénylő járművek megjelenése. A dinamikusan fejlődő tudományterületet a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként helyezi középpontba a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. A BME évek óta tudatosan követi nyomon a robotika újításait, ami mérnökképzésükben gyakorlati ismeretek formájában is megjelenik” – olvasható a RobonAUT sajtóközleményében.
A rendezvény szervezője a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar és az Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék (AUT), főtámogatója az evosoft Hungary Kft. Kiemelt támogatók: Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Lightware Kft., Silicon Laboratories Hungary Kft., KUKA Hungária Kft., Balluff Elektronika Kft., ST Microelectronics SA, Altium Ltd. képviselőjeként a Computer Controls Hungary Kft. További támogatók: MyActionCam Bt., Modell & Hobby Kft., Allegro MicroSystems LLC. DL-TECH Elektronikai Kft. BME-n belüli partnerszervezetek: BME Gépészmérnöki Kar (GPK) Gép- és Terméktervezés Tanszék (GT3), Simonyi Károly Szakkollégium, AC Stúdió & Live, Budavári Schönherz Stúdió, SPOT, Schönherz Design Stúdió A szervezésben a Pro Progressio Alapítvány volt a tanszék partnere. |
TZS
Fotó: SPOT