Mesterséges intelligencia segítségével gyorsan tájékozódtak a RobonAUT járművei

13. alkalommal rendezték meg a műegyetemi mérnökhallgatók saját építésű, önműködő robotjárműveinek viadalát a Q épület aulájában.

Az idei évben is emberi beavatkozás nélkül kellett teljesítenie a megújult ügyességi és gyorsasági pályákat a 13. RobonAUT  versenyen induló hallgatók robotjárműveinek. A 2022-es viadalon 8 formáció (6 junior és 2 senior kategóriájú), a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének (AUT) mesterképzéses hallgatóiból álló csapatok mérkőztek meg egymással. A vírushelyzetre tekintettel a megmérettetésen a versenyzők vettek részt személyes jelenléttel, a közönség számára több helyszíni és a versenyautókra szerelt kamera közvetítette az élő képet, melyet interneten, valós időben követhettek a nézők.

(A közvetítés teljes terjedelmében visszanézhető  a rendezvény honlapján, az esemény érdekes szemelvényeiből a videók menüpont alatt látható válogatás .)

A BME VIK RobonAUT  megrendezésének ötlete Tevesz Gábor egyetemi docens és doktoranduszokból álló csapatának egyik találkozóján vetődött fel 2009-ben. Az alapgondolatot az Eurobot nemzetközi robotikai verseny adta, de kapcsolódik a karon mesterképzésben tanulók „Robotirányítás rendszertechnikája” című tantárgyához is. A megmérettetéssel az egyetem célja a hallgatók gyakorlati ismereteinek bővítése és a kapcsolatteremtés lehetősége a vállalati szektor képviselőivel.

A műegyetemi kihívás lényege, hogy a versengő csapatoknak úgy kell átalakítaniuk egy játékautót, modellautót, hogy az képes legyen emberi beavatkozás nélkül, a lehető legrövidebb idő alatt teljesíteni egy akadálypályát és egy gyorsasági versenyfutamot. A pálya elrendezése előre ismert, de az elvárt bejárási útvonalat nem tudják előre a résztvevők. A viadal alatt tilos bármilyen kommunikáció a robot és a külvilág között.

A kezdetek óta közel 170 csapatnyi hallgató vett részt a versengésben, többen közülük a szakmai megmérettetést támogató vállalatok munkatársai, fejlesztői lettek.

A pálya elrendezését előre ismertették a versenyzőkkel, ám a bejárási útvonal pontos részletei egészen a starthoz állásig rejtve maradtak a hallgatók előtt. Az ügyességi feladatot az ismert útvonalhálózatnak (várostérképnek) a futam közben megismert előírás szerinti bejárása adta úgy, hogy a pálya egyes kijelölt pontjaira elhelyezett rádióadók előre nem ismert sorrendben rendelték magukhoz a versenyjárműveket. Az éppen adott cél lehető leggyorsabb megközelítését egy visszaszámláló óra mérte. A célpont elérése közben fennmaradó menetidők plusz pontokat hoztak a csapatoknak. A gyorsasági pálya idén is két előzési és egy lekörözési lehetőséget tartalmazott.

A 3 millió forintos összdíjazású viadalon 3 fős csapatok mérkőztek meg egymással. Végeredményt junior kategóriában és az összesített versenyben hirdettek a szervezők.

A RobonAUT 2022 hallgatói mérnökverseny eredményei

 

A junior csapatok kategóriájában a következő csapatok állhattak fel a dobogóra:

 

Junior 1. helyezett: GőzfogAUT Társaság

A csapat tagjai: Boroncsok Bence, Pollner Barnabás, Szatmári Judit Réka

 

Junior 2. helyezett: Circuit Breaker

A csapat tagjai: Abonyi-Tóth Barbara, Majoros Tamás, Tolmácsi Ágnes

 

Junior 3. helyezett: CarPit

A csapat tagjai: Honti Kristóf, Rácz Donát, Vinkovics Balázs

 

Az összesített 1. helyezést a Rekeszkutató Intézet senior csapat szerezte meg.

A csapat tagjai: Fraknói Tamás Gábor, Frey Balázs, Izsó András Zsolt          

 

A legtöbb közönségszavazatot a GőzfogAUT Társaság csapat kapta.

RobonAUT 2022 díjazottak: CarPit (junior 3.), Rekeszkutató Intézet (összesített 1.), GőzfogAUT Társaság (junior 1.), Circuit Breaker (junior 2.)

 

További érdekességek, aktualitások a RobonAUT Fb-oldalán  olvashatók.

„A RobonAUT 2022 versenyen való eredményes szereplés kitűnő ajánlólevél a jövő intelligens autóinak fejlesztéseivel foglalkozó vállalatokhoz történő belépésre, miután a Műegyetem a robotika terület reménységeit képezi. A versenyen való sikeres részvétel komoly mérnöki ismereteket igényel. A feladat teljesítéséhez el kell mélyedni a mikrokontrollerek világában, az irányítástechnika, az elektronikus áramkörök, valamint a programozás rejtelmeiben. Ezen akadályokat leküzdve hatalmas élmény egy olyan berendezés tervezése és építése, mely engedelmesen végzi el a számára betanított feladatokat” – összegezte a mérnökhallgatói megmérettetés kihívásairól Tevesz Gábor, a BME VIK Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének (AUT) egyetemi docense, a RobonAUT verseny egyik fővédnöke.

Az elkövetkezendő évek technológiai forradalmának középpontjában az önműködő robotjárművek térnyerése várható. A kutatók prognózisa szerint az egészségügy, a járműipar és a logisztika után a mindennapokban is általánossá válhat az emberi beavatkozást nem igénylő gépezetek megjelenése. E dinamikusan fejlődő tudományterületet a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként helyezi középpontba a BME, amely évek óta tudatosan nyomon követi a robotika újításait, ami a műegyetemi mérnökképzésen gyakorlati ismeretek formájában is megjelenik.

 

TZS-HA

Képek forrása: Bányász Gábor, Hartmann Ábel