Újra játszva tanultak a BME ALFA résztvevői!

Ismét nagy sikert aratott a BME Természettudományi Kara (BME TTK) középiskolásoknak meghirdetett matematikai tehetséggondozó programja és versenye.

„2015 óta minden évben megszervezzük a januártól áprilisig tartó programot, amelynek célja, hogy segítsük a 9-12. évfolyamos középiskolás tanulók matematikai tudásának gyarapodását, továbbá támogassuk az érettségire készülőket a gyakorlásban” – foglalta össze a BME ALFA  matematikai pontgyűjtő verseny küldetéséről a szervezők nevében Lángné Lázi Márta, a BME TTK Matematika Intézet Analízis Tanszékének egyetemi docense. „Egy olyan kezdeményezés létrehozására törekedtünk, amelyben bárki ingyenesen részt vehet, függetlenül a lakhelyétől, iskolájától, közösségétől vagy akár a pedagógusaitól. Arra szerettük volna ösztönözi a diákokat, hogy saját elhatározásukból fejlesszék tudásukat, e közben ízelítőt kapjanak abból, milyen követelményeknek kell megfelelniük az érettségi vizsgán. Fontos célunk volt az is, hogy lehetőséget adjunk a fiataloknak gondolatmenetük ellenőrzésére, standard megoldási módszerek elsajátítására, továbbá arra is, hogy saját tapasztalatokat gyűjtve szerezzenek információkat arról, milyen szintű tudást várnak el tőlük a műszaki, illetve természettudományos felsőoktatási képzéseken.”

A verseny hat online fordulóból, illetve egy, a BME TTK Matematika Intézetében személyes jelenléttel megrendezett döntőből állt. A BME Természettudományi Kara (BME TTK) kezdeményezésére életre hívott megmérettetésen 2 kategóriát hirdettek meg: az első korcsoportba a 9-10. osztályosokat, a még a második kategóriába a 11. és 12. évfolyamosokat várták csoportonként eltérő nehézségi szintű feladatokkal. A versenyzők valamennyi forduló során, illetve a fináléban is a BME ALFA gyakorlófelületét használták a feladatok megoldására. Az anonim online fordulók során előre megadott témakörökből kategóriánként 6 feleletválasztós tesztet kellett megoldaniuk a diákoknak. A feladatokat bármikor elkezdhették a fiatalok, ám azok megoldására csak korlátozott számítógépidő állt rendelkezésre. A helyes válaszok 4 pontot értek, a hibás megoldásokért 1 pont levonás járt, míg a válasz nélkül hagyott kérdések 0 pontot értek. A leadott megoldásokat a rendszer azonnal kiértékelte, így a diákok a verseny állását is folyamatosan nyomon követhették.

A megmérettetés két kategóriájára összesen 250 fiatal nevezett, köztük határon túli diákok és a Budapesttől távoli kistelepüléseken élők is.

„A verseny erősen épít a kétszintű érettségi rendszert megelőző ún. felvételi ismeretanyagra, a régi örökség továbbvitelére is kísérletet tesz, ám mindezt korszerűen. A korábbi elmélyült problémamegoldó hagyományt ötvözi annak az igénynek a kialakításával, hogy a ma bármelyikünk rendelkezésére álló online ismeretanyagot is mozgósítani kell a feladatok elvégzése során. Pl. intuíció tesztelését vagy bonyolultabb számolások elvégzését komputer-algebra programok alkalmazásával” - ecsetelte a kezdeményezés további részleteit Lángné Lázi Márta.

A műegyetemi kutatónő kifejtette, a versenyen fordulóról fordulóra volt lemorzsolódás, majd az online szakaszban elért eredményeik alapján végül 17 diák vehetett részt a döntőn. A legjobbak a jutalom részeként hazavihették a BME egyik „találmányát”, a Gömböcöt is.

A BME ALFA matematikai pontgyűjtő verseny 2022-es eredményei:

 

1.kategória (9-10. évfolyam):

 

  1. helyezett: Takács Flóra (Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium; 9. évfolyam - matematikatanár neve: Herbayné Dudás Éva)
  2. helyezett: Dancs Bálint (Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda; 9. évfolyam - matematikatanár neve: Makláriné Gubik Anna)
  3. helyezett: Kosztolányi Karina (László Gyula Gimnázium és Általános Iskola, Budapest; 10. évfolyam - matematikatanár neve: Tomcsányiné Oláh Ágnes)

 

2.kategória (11-12. évfolyam):

 

  1. helyezett Mázsa Marcell Dezső (Újpesti Babits Mihály Gimnázium, Budapest; 11. évfolyam - matematikatanár neve: Martonné Czemel Katalin)
  2. helyezett Sipeki Márton (Verseghy Ferenc Gimnázium, Szolnok; 11. évfolyam - matematikatanár neve: Drávucz Anita, Pécsi István)
  3. helyezett Szabó Benedek (Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium; 11. évfolyam - matematikatanár neve: Czirók Adrienn)

A döntő programjának részeként a fináléra érkezett diákoknak, tanáraiknak és szüleiknek ismeretterjesztő előadásokkal is készültek a szervezők: Molnár Zoltán (egyetemi adjunktus, BMT TTK Matematika Intézet Algebra Tanszék) a matematika oktatásával kapcsolatos pedagógiai kérdésekről tartott előadást a számítógépes bizonyítás témakörében, míg Pécsi István középiskolai tanár geogebrával készült 3D-s szerkesztések témájában prezentált.

„Szervezőként örömmel tölt el, hogy programunk minden évben népszerű, sokan próbára teszik magukat a feladatok megoldásával, és végül révbe is érnek a fináléban. Külön öröm az is, hogy két hosszú pandémiás év után végre személyes jelenlét mellett rendezhettük meg a végső fordulót, ráadásul a BME TTK Matematika Intézetében, és találkozhattunk azokkal az ifjakkal, akikkel eddig ’csak’ a gyakorlófelület lévén voltunk kapcsolatban” – hangsúlyozta a Lángné Lázi Márta, aki az évek során már jól bejáratott szabályok alkalmazása mellett felhívta a figyelmet arra, hogy „a BME ALFA matematikaverseny is része lett az EFOP pályázat keretében kidolgozott ösztönző rendszernek. Ez azt jelenti, hogy azok a középiskolások, akik különböző műegyetemi szakmai rendezvényeken vesznek részt, a részvételért pontokat kapnak, amelyeket később, a Műegyetemre kerülve különböző kedvezményekre válthatnak”. (További részletek a pontgyűjtés rendszeréről a Bepillantás a jövődbe!”  oldalon olvashatók.)

 

A 8. BME ALFA matematikai pontgyűjtő versenyt tervezetten 2023 januárjában indítják el újból a szervezők.

 

Gratulálunk a nyerteseknek!

 

TZS-HA

Fotó: BME ALFA