A múlt értékei a jövő kihívásai

Konferenciát rendeztek a Műegyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának 70. évfordulója alkalmából. A megjelenteket Palkovics László technológiai és ipari miniszter köszöntötte.

Köszöntőjében Palkovics László felelevenítette a kar történetét. „A közlekedésmérnöki képzés 1951-ben Szegeden indult, azóta is ezen a területen fut Magyarország egyik legsikeresebb ipari és képzési programja, és ez ennek a karnak az érdeme is" – hangsúlyozta a miniszter. „A járműgyártás területén jól állunk, a járműipar a magyar gazdaság legmeghatározóbb eleme, a GDP jelentős részét állítja elő. Magyarország iparának mintegy 70 százaléka high tech, ez az arány megközelíti Németországot és Dániát. Magyarország már nemcsak a járműgyártásban, de a kutatásfejlesztésben is jól áll. Mintegy tízezer fejlesztő mérnök dolgozik a területen. A napokban adtak át egy új mérnöki központot Zalaegerszegen, a Bosch Kutató-Fejlesztő és Teszt Kampuszt" – ismertette a miniszter.

„Az elektromos hajtás kiemelt ágazata a járműgyártásnak Magyarországon, Európában itt lesz a legnagyobb volumenű akkumulátorgyártás, nagyobb, mint Németországban" – tette hozzá. „A járműgyártás és kutatás-fejlesztés mellett a közúti és vasúti közlekedési rendszerek fejlesztésébe is jól áll az ország, 4 milliárd forintos vasúti hálózatfejlesztés indul, és e téren is jelentős szerepet vállal a kar, mint ahogy a vállalton belüli és vállalaton kívüli logisztikában. A kar mindhárom szakának tevékenysége az ország számára fontos és világszerte kiemelt területeken zajlik" – hangsúlyozta Palkovics László akadémikus, a kar egykori tanára, tanszékvezetője.

A konferenciát megnyitó Varga István dékán elmondta, hogy a kar eddigi történetét a vasút foglalja keretbe. Az első közlekedésmérnöki képzést a magyar vasút villamosítása indokolta, a tavaly újra indított Vasúti járművek és járműrendszeranalízis Tanszék feladata pedig a vasúti hálózatfejlesztéshez szükséges jólképzett szakember-utánpótlás biztosítása. A dékán beszédében röviden összefoglalta a kar történetét, a most folyó munkát, és a jövő feladatait. Kiemelten fontosnak tartja az oktatás-kutatás-gazdálkodás hármas egységének menedzselését, hiszen ezen a három pilléren nyugszik a kar sikere. A BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kara jelenleg három alapszakon és négy mesterszakon képez jármű-, közlekedés-, logisztikai és autonóm járműirányítási mérnököket. Az elmúlt 10 évben a hallgatók számában volt egy kis visszaesés, de számuk már újra emelkedésnek indult. Fájó pont, hogy csak minden harmadik BSc szakot végzett hallgató folytatja a karon az MSc képzést. A cél ennek az aránynak az 50%-osra emelése. A kar büszke arra, hogy kevés oktatóval nagy oktatási teljesítményt produkál. Varga István kiemelte: humán erőforrásunk az egyik legnagyobb értékünk, a siker kulcsa nem az épületekben és laborokban, hanem a kar munkatársaiban, oktatóiban rejlik.

A kutatási területen jelentős javulás következett be a tudományos publikációk számában, és minőségében, több MTA doktort tudhatnak oktatóik között. A kar az egyetem súlyponti kutatásainak többségébe aktívan bekapcsolódik, részt vesz a Nemzeti Laboratóriumok Programban, amely plusz kutatási forrást biztosít számukra.   

„A karnak 10 éve még 10 tanszéke volt, de ezek működtetése nem volt rentábilis, így összevonásokra volt szükség. Ma 6 tanszéken oktatunk, a kar gazdálkodása stabil, ez elsősorban annak köszönhető, hogy magas a kar saját bevételeinek aránya” – mondta el a dékán.  A jövőre átalakuló felvételi rendszer a kart is kettős kihívás elé állítja: nem szeretnének hallgatókat veszíteni, de továbbra is a legjobb diákokat szeretnék oktatni, azaz az új rendszer bevezetésével nem szeretnének sem mennyiséget, sem minőséget veszíteni. „Közlekedés nélkül megáll az élet! Közlekedés nélkül nincs jövő! Ezt valljuk mi is a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karon, és ahogy az elmúlt hetven évben, úgy a következő évtizedekben is azért dolgozunk majd, hogy a jövő mérnökei a legmagasabb szintű tudással lépjenek ki az egyetem falai közül. Hogy ők legyenek azok, akik megalkotják a jövő közlekedését” – mondta végezetül  Varga István dékán.

 

 

Rektori Kabinet Kommunikációs Csoport - KJ

Fotók: Geberle B.