Újraéledt a Lányok Napja rendezvény a Műegyetemen

Egy teljes napra mérnökök és a kutatók bőrébe bújhattak azok a pályaválasztás előtt álló ifjú hölgyek, akik ellátogattak a Lányok Napja idei BME-s programjaira.

„Az lehetsz, ami csak lenni szeretnél!” Ezzel a jelmondattal várták országszerte különböző programokra a Lányok Napja érdeklődőit. Az ifjú hölgyek a műszaki, a természettudományi és az informatikai pályában rejlő lehetőségeket ismerhették meg Műegyetemen az immáron 12. alkalommal, újra személyes jelenlét mellett megrendezett Lányok Napján.

A 2023. április 27-ei országos kezdeményezéshez a Műegyetem 5 kara: az Építőmérnöki Kar (BME ÉMK), a Gépészmérnöki Kar (BME GPK), a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (BME KJK), a Természettudományi Kar (BME TTK), valamint a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) is csatlakozott. Egész nap interaktív előadásokkal, bemutatókkal és pályaorientációs beszélgetésekkel várták az intézmény iránt érdeklődő hölgyeket.

Összesen körülbelül 350 középiskolás lány vett részt a programokon, ami a szervezők szerint kiváló eredmény két olyan esztendő után, amikor a pandémia miatt elmaradtak a jelenléti események 2020-ban és 2021-ben. A hosszabb szünet után a hagyományokat fel kellett éleszteni 2022-ben, idén pedig még tovább nőtt az érdeklődők száma.

A Műegyetem programjaira 14 és 16 év közötti, még pályaválasztás előtt álló középiskolás lányokat vártak, akik a műszaki, az informatikai és a természettudományi területek és életpályák iránt érdeklődtek, és szerettek volna többet megtudni e területeken folytatható tanulmányokról, vagy azokról a munkalehetőségekről, amelyek ezen a téren megszerzett végzettséggel betölthetők.

Lányok Napja egy országos pályaorientációs program diáklányok részére, amit a Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) 2012 óta megszervez, idén 12. alkalommal hívták életre az eseményt

A kezdeményezés célja, hogy a pályaválasztás előtt álló lányok megismerhessék a felsőoktatási intézmények, a kutatóintézetek, a technológiai vállalatok szakmai-képzési lehetőségeit, a STEM (természettudományok, technológia, mérnöki tudományok, matematika) területekhez közel álló képzéseket és karrierlehetőségeket. A BME már a kezdetektől csatlakozott a rendezvényhez.

A rendezvényt Bihari Péter a BME oktatási rektorhelyettesének beszéde zárta, melyben kihangsúlyozva a nők a műszaki fejlődésben játszott fontos szerepét a műszaki pályára jelentkezésre biztatta a fiatal lányokat. 

Az Építőmérnöki Karon (BME ÉMK) bemutatták, hogy egy csipet cementből, egy marék kavicsból és építőmérnöki tudással számtalan dolog kivitelezhető, még betonból készült használati tárgyak is. A folytatásban a kar földmérő kollégáival feltárultak a „GPS kincsei”, a vízmérnökök pedig „Boszorkánykonyhában” főzték ki, mi minden rejlik a vízben. Terepre is hívták a (híd)ász lányokat: az érdeklődők elkirándultak a Petőfi hídhoz, ahol megismerhették a híd történetét, szerkezetét, és belépve a híd alatti kezelőjárdára Budapest egyik emblematikus építményét egy különleges, kevesek által látogatott helyről is megszemlélhették.

A Gépészmérnöki Kar (BME GPK) kutatói zenével keltettek hullámokat égés közben lángorgonán, bemutatták az emberi artériás véráramlást, annak modelljét, és azt is, hogy milyen aneurizma-sztentek készülnek a karon. Kiderült, valójában mi is az autóknál a gumiköpeny-talaj kapcsolatból adódó kerékshimmy probléma, majd a kari kutatók a lányokkal közösen próbáltak rájönni, mitől süllyedhetett el a Titanic. Aki terepre vágyott, itt is megkaphatta: az érdeklődők ellátogattak a kar szélcsatornájába, és a polimertechnika félüzemi laboratóriumba is, ahol megnézhették, hogyan készülnek a kompozit hajók, az evezőlapátok, egy repülőgép szerkezeti és beltéri elemei, egyáltalán mit lehet 3D-nyomtatással előállítani, és azt is, hogyan készülnek a palackok, a fóliák vagy olyan fröccsöntött termékek, mint például a LEGO-kockák.

Földön, vízen és levegőben is járhattak a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (BME KJK) programjainak látogatói. Fény derült arra, hogyan kerülhetők el rossz döntések a kar vasúti forgalmat irányító szimulátorával, és hogyan működik az irányítás a légiközlekedésben. A Lányok Napja látogatói belebújhattak a szervezés mestere, a logisztikai mérnök bőrébe, és akár újjá tervezhettek egy városi teret is. Megismerhették a jövő közlekedését: az önvezető modellautókat, az elektromos gokartot, és beleláthattak egy drón által végzett „baleseti helyszínelés” pillanataiba is.

A Természettudományi Kar (BME TTK) matematikusai valószínűségszámítással kapcsolatos előadásokon keresték a választ olyan kérdésekre, mint melyik a valószínűbb, hogy cápatámadásban halunk meg, vagy hogy ránk esik egy repülőgép darabja. Tényleg lehet-e fogyni a csokitól, ha a statisztika azt állítja? Idén is népszerű programelem volt a reaktorlátogatás, a laborokban pedig olyan extrémen érzékeny eszközöket is ismerhettek meg a lányok, amelyekkel a kutatók atomokat, molekulákat, mágneseket, sőt, még az emberi agyat is vizsgálják. A bemutatókat javarészt a BME TTK kutatónői tartották, akik arról is meséltek, lányként mennyire van nehéz vagy éppen könnyű dolguk a természettudományi pályán.

A Villamosmérnöki és Informatika Kar (BME VIK) is változatos programokkal várta a lányokat, akik megismerhették többek között a kar high-tech laborjait, megtudhatták, hogyan lehet kivédeni egy elektromos hálózat ellen indított kibertámadást, milyen áramkörök rejlenek a mobiltelefonokban, sőt, még egy Rubik-kockát is áthelyezhettek a kiterjesztett valóságba. A reggeli gyülekező után a kar felsőbbéves hallgatói körbekísérték a lányokat az I épületből indulva, e közben megmutatták a legérdekesebb projekteket és ellátogattak az IT-s szabadulószobába is.

A BME VIK programjai és képzései iránt érdeklődők a „A főszerepben a lányok”  című kiadványban olyan lányok, hölgyek történeteivel ismerkedhettek meg, akik egykor diákként pályaválasztáskor a BME VIK és az itteni képzések valamelyike mellett döntöttek. Vannak köztük a Műegyetemen tanuló vagy frissen végzett hallgatók, tudományos kutatói vagy oktatói karrierjüket megkezdett szakemberek, és iskolát teremtő tanárok, akik a BME-n megszerzett tudás és tapasztalatok birtokában nőként vágtak neki a műszaki, informatikai vagy természettudományos pályának, különböző életutakat járnak be, és a személyes tapasztalataikat, élményeiket és fiataloknak szánt tanácsaikat mondják el ebben a kiadványban.

 

A női hallgatók aránya a 2022/2023-as tanév őszi félévében képzési területenként:

 

alapképzések

gazdaságtudományok

48,51%

informatika

13,79%

műszaki

26,50%

pedagógusképzés

24,14%

társadalomtudomány

62,36%

természettudomány

28,14%

 

 

mesterképzések

bölcsészettudomány

81,25%

gazdaságtudományok

58,39%

informatika

16,13%

műszaki

28,04%

pedagógusképzés

56,52%

társadalomtudomány

84,44%

természettudomány

42,42%

 

 

doktori képzések

bölcsészettudományok

79,31%

műszaki tudományok

28,08%

művészetek

54,35%

társadalomtudományok

60,98%

természettudományok

27,03%

 

 

szakirányú továbbképzések

bölcsészettudomány

85,71%

műszaki

38,49%

pedagógusképzés

79,67%

társadalomtudomány

89,52%

 

Az alap-, mester- és osztatlan képzésben résztvevő női hallgatók aránya

 

összesen (fő)

nő (fő)

nő (%)

műszaki

11437

3469

30,30%

informatika

3549

504

14,20%

természettudományok

461

158

34,30%

 

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem fontosnak tartja a nők műszaki és természettudományos pályaválasztását, ösztönzi szerepvállalásukat a tudományos életben, kutatásokban és publikációkban. Ennek tanúbizonysága a „BME Gender Equality Plan 2022-2025” (BME GEP), magyarul „Nemek Közötti Egyenlőségi Terv 2022-2025” című dokumentum kiadása, melyet hosszas előkészületeket követően 2021 decemberében fogadott el a Műegyetem Szenátusa.

Az országos és műegyetemi kezdeményezésű pályaorientációs tevékenységeknek is köszönhetően a női hallgatók aránya fokozatosan bővül minden képzési területen, és a BME-n tanuló hallgatók között a nők aránya 2021-re meghaladta a 34%-ot (34,11%).

 

A Műegyetem több gyerekeknek, fiataloknak szóló pályaorientációs rendezvényt is szervez az év további részében. 2023. július 10. és 14. között rendezik meg a BME Gyerekegyetemet, majd 2023. július 16. és 21. között a középiskolásoknak szóló BME Science Camp programot, novemberben pedig újra lesz nyílt nap a BME-n.

 

Hasznos információk, ajánlók:

Mérnöklányok a családban: felhívás

Milyen mérnök legyek?

Ahol kevesebb lány van a BME-n. Változtass!

 

 

TZS-KJ

Fotók forrása: Geberle B.