Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

A jövő megoldása a hétköznapi külső mögött: különleges buszok szerepeltek a TechDayen

2024. 10. 10.
A Volánbusz különleges járművei a BME-n

Újabb sikeres pályaorientációs napot tartottak október 4-én a Műegyetemen, ezúttal a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar szolgált érdekes témával.

Még a szemerkélő eső sem tartotta vissza a középiskolásokat és a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának (KJK) hallgatóit attól, hogy részt vegyenek a Volánbusz támogatásával október 4-én megtartott buszmustrán. A gyanútlan nézelődő három autóbuszt látott és nem sejtette, hogy közülük az egyik a maga nemében az egyetlen magyarországi példány, sőt a mellette álló másik kettő sem számít éppen gyakorinak a hazai utakon.

Elektromos-sűrített földgáz és hidrogén hajtású buszok a Műegyetemen

A Műegyetem Támogatói és Baráti Köre (MTBK) ebben a tanévben már másodszor szervezett pályaorientációs eseményt, a Természettudományi Kar Fizikaszentélye után a KJK ST épülete előtti parkolóba hívta a diákokat. Simonné Kádár Csenge, az egyesület titkára szervezésében a barátságtalan időjárás ellenére több mint 40 diák jött el 14 középiskolából. 

Mint kidetült, a három főszereplő mindegyike 100 százalékban klímasemleges:

Toyota Caetano hidrogén-elektromos hibridbusz
Mercedes-Benz e-Citaro tisztán elektromos busz
M.A.N. nagynyomású sűrített földgázzal működő busz
Lakatos András előadása a TechDay-en

A hallgatóknak és középiskolásoknak is szóló rendezvény főszervezőjét, Lakatos Andrást, a KJK tudományos munkatársát a programok közötti szünetben kérdeztük.

Hogyan vetődött fel a TechDay összekapcsolása egy hallgatóknak szóló eseménnyel?

A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar többször vett részt TechDay-eseményeken, úgy éreztük, a tanteremi foglalkozások mellett a szabadtéri bemutató is felkeltheti a hallgatók, oktatók, diákok figyelmét. A Volánbusz támogatásának köszönhetően ma különleges, alternatív hajtású autóbuszokat nézhetnek meg a hallgatóink és - reményeink szerint - a leendő Műegyetemisták. A klímaválság, valamint az innovatív, új technológiák folyamatos térnyerése miatt különösen érdekes ez a buszbemutató mindenki számára. A rendezvény jó alkalom arra is, hogy megismertessük a középiskolás diákokat a karon folyó képzésekkel és az elsajátítható tudásanyaggal, ugyanis közlekedésmérnökként könnyen elképzelhető, hogy a jövőben alternatív hajtású autóbuszok üzemeltetésével is foglalkozni fognak. A délelőtti programon a Volánbusz szakemberei hallgatóinkkal és oktatóinkkal olyan értékes üzemeltetési tapasztalatokat osztottak meg, amelyekről az akadémiai szférának kevés a szakmai ismerete. A tisztán elektromos járművekkel, illetve a hidrogén-elektromos hajtású busszal kapcsolatban egyre több tapasztalat áll rendelkezésre, amelyek megosztása kulcsfontosságú. Az említett, hidrogéngázzal üzemelő Toyota busz, a rendezvény sztárja, az egyetlen ilyen darab Magyarországon. A Volánbusz szakembereitől kapott tudást beépítjük a tananyagunkba, ezzel is hozzájárulva az innovatív és vonzó képzés kialakításához.

Középiskolás diákok a TechDay-en

A Nagy László Általános Iskola és Gimnáziumból is érkeztek diákok, miért rájuk esett a választás?

Őket én hívtam meg mint az iskola öregdiákja. Megkeresésemre a régi középiskolám igazgatóhelyettese nagy örömmel szervezte meg ezt a látogatást. A mai rendezvényre 31 diák érkezett a gimnáziumból, akik közül már a bemutató során többen jelezték, hogy a Műegyetemen szeretnének továbbtanulni. Az MTBK szervezésében közel 50-en jöttek el. Bevallom, ennyi csillogó tekintetet, mint a mai napon, már régen láttam! Rengeteg nagyon jó, rendszerszintű összefüggéseket firtató kérdést tettek fel, ez szerintem önmagáért beszél. Ebből arra következtetek, hogy minden bemutató érthető és érdekes volt számukra. Nagyon kíváncsiak az innovatív technológiákra, az alternatív megoldásokra, de kritikusak is, szeretnék jobbá tenni a közlekedést, még inkább csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, még többet tenni a klímaváltozás ellen. 

Sűrített földgázüzemű autóbusz motortere

A diákokat Nyírő Tibor, a Volánbusz Zrt. főmérnöke avatta be a buszokkal kapcsolatos tapasztalatokba és válaszolt a kérdéseikre. A bemutatók közötti szünetben pedig a bme.hu kérdéseire is válaszolt.

Miért vesz részt egy közlekedési vállalat egy középiskolásoknak szóló pályaorientációs rendezvényen?

Szerintem minden egyes közösségi szolgáltatónak, így a Volánbusznak is felelőssége, hogy bemutassa a jövő nemzedékének a legújabb innovatív technológiákat. Ezzel az alternatív hajtásmódok, illetve a közösségi közlekedés használatára ösztönözzük a fiatalokat. Ma bemutatjuk az általunk használt legújabb technológiákat, a sűrítettföldgáz-üzemű, a tisztán elektromos és a hidrogén-elektromos hibrid hajtású autóbuszokat. A másik fontos tényező, hogy cégünk most is és a jövőben is számít a BME-n végzett szakemberekre, ezért nekünk is fontos, hogy sok jó képességű középiskolás diák válassza a Műegyetemet. 

Nyírő Tibor  a Volánbusz főmérnökének előadását hallgatják a diákok

Mennyire számítanak újnak az itt bemutatott járművek?

2021-ben szereztük be az első Mercedes-Benz e-Citaro tisztán elektromos hajtású autóbuszokat, majd 2023-ban a CNG meghajtású MAN-ek voltak a következők. Az üzemeltetésükkel kapcsolatban azóta is folyamatosan gyűjtjük a tapasztalatokat, tanuljuk ezeket a technológiákat. Az itt látható hidrogénhajtású Toyota Caetano autóbusz egy jövőbe mutató, nagy lehetőségekkel bíró megoldás. Egy évre kaptuk meg, ez az időszak decemberben jár le. Pozitív tapasztalataink vannak a hidrogénhajtásról. Esetünkben azt jelenti, hogy magasnyomású hidrogéngázból fordított elektrolízissel elektromos áramot állít elő a jármű, miközben vízpárát pufog ki. A hidrogén töltése és zöld előállítása ma még szűk keresztmetszet, ezért nem olcsó üzemanyag. Jelenlegi, kilométerre vetített költsége a gázolaj árának nagyjából másfélszerese. A busz egyébként egy tankkal, ami körülbelül 37 kg hidrogéngázt jelent, 350 kilométert tud megtenni városi forgalomban, országúton pedig akár 450–500-at is. Általános vélekedés, hogy a jövőben nem szabad egyetlen energiahordozóra, egyfajta hajtásra feltenni mindent. A megoldás az ésszerű energiamix, ebben hiszek én is. Azaz többféle alternatív működésű hajtás egymás mellett létezése lehet a legjobb megoldás a klímaváltozás hatásainak lassítására.

A három alternatív hajtású busz nyitott motorterekkel

Milyen benyomásokat tettek önre a diákok?

Pozitív élményként éltem meg a diákok érdeklődését és aktív részvételüket a programon. Szerintem jól sikerült a rendezvény, a diákok érdeklődők voltak a téma iránt, nem csak a tapasztaltabb KJK-s hallgatók, hanem a középiskolások is értelmes kérdéseket tettek fel. Azt gondolom, sikerült felkeltenünk a figyelmüket, az alternatív hajtások, az innovatív közlekedési megoldások iránt. Remélem, hogy ezzel a bemutatóval hozzájárultunk a felelős, klímatudatos életmód kialakításához, illetve megerősítéséhez.

Hidrogén-elektromos hibrid autóbusz

A hidrogénhajtásról és ezeknek a járműveknek a töltéséről szólt Horváth Zoltán, a Linde Kft. munkatársának előadása is. A Linde nemcsak a TechDayen vállalt aktív szerepet, hanem a Természettudományi Kar idén 8. alkalommal megrendezett nyári ScienceCamp  táborában a cég munkatársai ismertették meg a résztvevő középiskolásokat a hidrogénhajtású közlekedési eszközökkel.

A TechDay sorozat következő eseménye október 22-én lesz, a házigazda a Gépészmérnöki Kar Mechatronika Tanszéke.

KJ