Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Két BME-s projekt nyert támogatást az idei CELSA-pályázaton

2025. 07. 18.
CELSA

A kutatói produktivitás összefüggései a hallgatói percepciókkal, valamint beton-fa kompozit szerkezetek – a TTK és az ÉMK kutatói is leuveni kollégákkal társulnak.

A Central Europe Leuven Strategic Alliance (CELSA) aktuális pályázatán 7 BME-s kötődésű projektből 6 került a támogatható sávba, de az intézményenkénti kvóta miatt csak kettő nyerhetett:

„The Impact of Research Productivity, Student Perceptions, and Online Teaching on Student Evaluation of Teaching” – a BME TTK és a Leuveni Katolikus Egyetem (KUL),

és

„Hybrid structures for demountability and reuse” – a BME ÉMK, a KUL és a prágai Cseh Műszaki Egyetem közös kutatása.

A CELSA-t 7 európai egyetem alapította 2016-ban, azóta már 10 tagja van, Magyarországról a BME mellett az ELTE és a Semmelweis Egyetem. A program a közös kutatásokat igyekszik elősegíteni, többek között azzal a céllal, hogy a nyertes kutatócsoportok a projektjük révén pályázati rutint szerezzenek, és így eséllyel induljanak a Horizon Europe pályázatain.

A több tízezer euróval támogatott projektek kezdési időpontja 2025. október 1., záró dátuma 2027. szeptember 30.

Hallgatói véleményezés

Az első kutatás az oktatói munka hallgatói véleményezésének (OMHV) rendszerét vizsgálja. Két fő kérdéskörre összpontosít: arra, hogy milyen összefüggés van az oktatók kutatási teljesítménye és a hallgatói értékelések között, valamint arra, hogyan hatott a Covid-járvány alatti online oktatás – például a szinkron és az aszinkron formák – a hallgatói véleményekre és az oktatási eredményekre.

„Korábban végeztünk már belső elemzéseket például arról, hogy 

mennyire díjazzák a hallgatók az engedékenyebb osztályozást. 

Most ezt visszük tovább, immár nemzetközi együttműködésben, és olyan kérdéseket is vizsgálunk, hogy a szabad szöveges értékelésekben milyen típusú visszajelzések dominálnak” – mondta a bme.hu-nak Molontay Roland, a TTK Matematika Intézetének docense, a projekt műegyetemi lábának vezető kutatója (a csoport további meghatározó tagjai: Köller Donát doktorandusz (BME), Kristof De Witte professzor (KU Leuven) és Robert Boute professzor (Vlerick Business School).

A vizsgálat során a kutatók fejlett oksági következtetési módszereket és gépi tanulási algoritmusokat alkalmaznak annak érdekében, hogy elkülönítsék az oktatás minőségétől független, mégis hatást gyakorló tényezőket. A modellek a hallgatói visszajelzések mellett figyelembe veszik az oktatók életkorát, tudományterületét és oktatási terhelését is.

Fával helyettesített beton

A másik projekt témája egy viszonylag keveset kutatott terület, a beton-fa kompozit szerkezetek kialakítása. A leuveni és a prágai egyetemmel is régóta együttműködik az Építőmérnöki Kar, nem ez lesz tehát az első közös projekt.

„Lényegében arról van szó, hogy a betont részben fával helyettesítjük, így alacsonyabb lesz a szerkezet karbonlábnyoma, összhangban a fenntarthatósági törekvésekkel. 

A fa építőanyagként a reneszánszát éli, amellett kiváló tulajdonságai vannak: 

húzó- és a nyomószilárdsága is nagy, míg a betonnak csak az utóbbi” – mondta kérdésünkre Balázs György, az Építőanyagok és Magasépítés Tanszék egyetemi tanára. A pályázatnak a beadásakor még ő volt a felelőse, időközben azonban Sólyom Sándor, a tanszék docense átvette a témavezetést – Leuvenből pedig Lin Wan-Wendner lesz a partnerük.

Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság