Új pontszerzési és ismerkedési lehetőség a középiskolás kutatóknak

A 240. tanévét ünneplő Műegyetem 2022. őszi Tudományos Diákköri Konferenciáján középiskolások is megmérettették tudásukat és bemutatták kutatási eredményeiket.

„Aki már most, középiskolásként kutatni kezd velünk, nemcsak egy új tudásterület, hanem a Műegyetem megismerésére is lehetőséget kap. Az elkezdett kutatómunka folytatódhat a Műegyetemen, ahol számos jövőformáló kutatási programon dolgozunk, többek között az önvezető járművek, a mesterséges intelligencia és a kvantuminformatika területéhez kapcsolódóan. A BME oktatói a legtehetségesebb diákokkal tanulmányaik kezdetétől külön is foglalkoznak, segítik őket, hogy minél hamarabb bekapcsolódhassanak az egyetemi tudományos diákköri tevékenységekbe, szakmai és tanulmányi versenyekbe”- írta februárban a középiskolás TDK-t meghirdető köszöntőjében  Czigány Tibor, a BME rektora. 

A megmérettetésre BME minden karának oktatói ajánlottak középiskolás TDK témákat, végül három szekcióban, összesen 22 előadást hallgathattak meg az érdeklődők.

A legtöbb előadást a Természettudományi Karon a Középiskolás Kutatók szekcióban, a H607-es teremben egyetemisták és középiskolások vegyesen hallgatták. Jóni Boglárka a Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium 12. évfolyamának tanulója a Young-tablók rejtelmeibe avatta be a hallgatóságot. Jóni Boglárkával közvetlenül az előadása után beszélgettünk.

 

Miért választotta ezt a témát?

A csoportelmélet területe azóta nagyon érdekel, amióta előszór hallottam róla. Jobban utánanéztem és akkor hallottam a Young-tablókról. Nagyon megörültem, amikor megláttam a hirdetést a BME TDK honlapon, hogy van ilyen kutatási lehetőség a BME középiskolásoknak meghirdetett TDK-ján. Úgy gondoltam, hogy ez egy jó lehetőség, hogy elinduljak a csoportelmélet mélyebb megismerése felé vezető úton. Felvettem a kapcsolatot Hegedűs Pállal, az Algebra Tanszék oktatójával, aki a témavezetőm lett. Székesfehérvári vagyok, így a konzultációk nagy része online folyt, de voltak személyes találkozásaink is, itt az egyetemen.

 

Mennyi időt vett igénybe a mai prezentációra a felkészülés?

A felkészülést májusban kezdtem el, nyáron intenzíven folytattam, a konzultációk 1-1,5 órások voltak. Ahogy közeledett a verseny, egyre több időt töltöttem a felkészüléssel. A felkészülésnek azért voltak kicsit stresszesebb részei, amikor közeledett a határidő és nem úgy álltam, ahogy szerettem volna.

 

Túl van az előadásán, az azt követő kérdéseken. Hogy érzi magát?

Nagyon izgalmas volt, kicsit féltem is, mert soha nem voltam még ilyen helyzetben. Nem tudtam, hogy mire számítsak. Nagyon jó, hogy a BME ilyen lehetőséget biztosít a középiskolásoknak. Úgy gondolom, hogy ez nekem is egy hatalmas lehetőség. Összességében nagyon megérte részt venni és mindenkinek nagyon ajánlom.

 

Ön végzős gimnazista, eldöntötte már hova fog jelentkezni?  

Nem döntöttem még el, hogy a matematikus vagy a vegyészmérnöki szakra jelentkezzek, ami biztos, hogy ide, a Műegyetemre fogok jelentkezni.

 

Jóni Boglárka dolgozatával szekciójában 3. helyezést ért el.

Első helyezettek

 

Középiskolás tehetségek, Gépészmérnöki Kar

Antal Sámuel, Koncsik Nataniel, Kreisz Dániel

 

Középiskolás kutatók szekció, Természettudományi Kar

Zhang Yu JieSzántó Donát, Gyimesi Norbert, Cséza Dávid, Halmos Balázs Paszkál

 

Középiskolás interdiszciplináris szekció, Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Kemecsei Kornél, Csaplár Miklós

 

Középiskolás interdiszciplináris szekció, Építőmérnöki kar

Jandó Benedek

A TDK nemcsak egy jó lehetőség, hogy a fiatalok már középiskolásként bekapcsolódhassanak a tudományos tevékenységekbe, de a legjobbaknak Országos Tudomány Diákköri Konferencia (OTDK) részvételi lehetőséget is jelenthet. Ezen felül minden résztvevő számára alkalmat biztosít a BME középiskolásoknak tervezett pontszerző programjába való bekapcsolódásra is.  

A BME olyan, középiskolásoknak szóló ösztönzőrendszert vezetett be, melynek célja, hogy a diákok részt vegyenek a Műegyetem által szervezett programokon, és már akár gimnáziumi éveik elején elkezdjenek megismerkedni az intézménnyel, illetve a műszaki és gazdasági tudományokkal. A program keretein belül a fiatalok részt vehetnek olyan hagyományos műegyetemi rendezvényeken, mint például a BME Science Camp, az Oláh György Kémiaverseny vagy a Lányok Napja kezdeményezés. Lehetőségük nyílik a pontszerzésre iskolai mentorprogram keretében, és még számos országosan meghirdetett eseményen, valamint további BME specifikus programokon. A BME-re felvételt nyert hallgatók a program keretében szerzett pontjaik alapján műegyetemi hallgatóként ösztöndíjra pályázhatnak, vagy akár tárgyi jutalmakat kaphatnak. A középiskolás TDK szekción való részvétel 25 pontot ér a BME pontszerző versenyében.

 

KJ

Fotók forrása: Geberle B.