Ugrás a tartalomra

Hírfolyam

Átadták a Digital Twins-mesterképzés első közös diplomáit

2024. 10. 07.
Digital Twins mesterképzés

A Műegyetem aktív szerepet vállal az EELISA szövetség égisze alatt futó programban.

Szeptember 19-én és 20-án a párizsi École des Ponts ParisTech adott otthont a Digital Twins Executive Master első évfolyama záró projektprezentációinak és diplomaosztó ünnepségének.

A Digitwin4CIUE projekt az Európai Unió Digital Europe Programjának része, melynek célja a társadalom és a gazdaság digitális átalakulásának felgyorsítása Európa-szerte. A projekt fókusza a digitális készségek fejlesztése és a legújabb technológiák beépítése az építőmérnöki és építőipari szektorokba. Ennek a kezdeményezésnek az egyik kulcsfontosságú eleme a Digital Twins for Infrastructures & Cities Executive Master, egy egyedülálló, közös diplomát adó mesterképzés, amelyet rangos európai intézmények kínálnak: az Universidad Politécnica de Madrid, az École des Ponts ParisTech, az Isztambuli Műszaki Egyetem (ITÜ) és a BME.

Diplomások

Az EELISA egyetemi szövetség támogatásával működő képzés ötvözi az online oktatást a személyes, helyszíni eseményekkel, amelyeket Madridban, Párizsban és Budapesten rendeznek meg. Célja a jövő vezetőinek képzése az építőmérnöki és építőipari ágazatokban, gyakorlati tapasztalatokat nyújtva a digitális ikrek használatában és felvértezve a diplomázókat a digitális és zöld átállás irányításához szükséges készségekkel.

A digitális iker egy valós rendszer, folyamat, termék vagy akár szolgáltatás komplex virtuális modellje, összetett számítógépes szimulációja. A fizikai világot és annak körülményeit a rendszer az eredetivel megegyező paraméterekkel megalkotja, valós idejű adatokból frissíti, szimulációt, gépi tanulást használ a megfelelő döntéshozatal elősegítésére. Az eredeti és a virtuálisan létrehozott iker párosításával lehetővé válik a valós idejű adatok elemzése gépi tanulással és felügyeleti rendszerek segítségével. Ezzel az eszközzel megelőzhetők bizonyos, például tervezésbeli problémák még a bekövetkezésük előtt. Az iparban elkerülhetők a leállások, időzíthetők a karbantartások, növelhető a hatékonyság, és még megvalósítás előtt kipróbálhatók új fejlesztések. A levont következtetésekből a ténylegesen megvalósított fejlesztés potenciálisan jobban működő, hatékonyabb lesz.

A két nap során a hallgatók hat záróprojektet mutattak be. (Bár néhány résztvevő nem tudott személyesen jelen lenni, a szakdolgozatvédéseket élőben közvetítették, így mindenki megtekinthette a bemutatókat. Így az új évfolyamot kezdő közel 30 hallgató is kapott némi betekintést abba, hogy mi vár rájuk a képzésen.)

1. A Scan2BIM optimalizálása a francia vasúti infrastruktúrára alkalmazva.
Résztvevők: Víctor Aparici Godoy, Fouad Harrag, Beatriz Crespo Martín, Heusz György. Mentorok: Livaï Quintard, Anis Chaarana (Altametris). Koordinátor: Nicolas Audebert (École des Ponts ParisTech)

2. Eszközadatok megbízhatósága távoli, többforrású mérésekkel.
Résztvevők: Juan Manuel Aguado López, Borja Bergara, Salihcan Karaman, Nagy András. Mentorok: Maxime Gueguin, Daniel Chauveheid (Eurobios Mews Labs). Koordinátor: Loïc Landrieu (École nationale des ponts et chaussées)

3. Szélturbina-szenzorok szimulációja valós adatok alapján.
Résztvevők: Abba Mohammed Abubakar, Edmore Hamandishe. Mentor és koordinátor: Samy Z. (Siemens Gamesa)

4. Gátak fejlesztése – Digitális iker a biztonságkezeléshez és üzemeltetéshez.
Résztvevők: Luis Madruga, Iván Campos-Guereta Díez, Ángel Martín de la Sierra López Romero, David Cuenca-Velázquez. Mentorok: Fidel San Emeterio, Carlos Rodríguez, Luis Castillo Cano-Cortés (Ayesa). Koordinátorok: Miguel Ángel Toledo Municio, Eduardo Salete (Universidad Politécnica de Madrid)

5. Egy közösségi kerékpármegosztó digitális ikre: a működés optimalizálása mesterséges intelligencia segítségével.
Résztvevők: Alberto Navas, Iván Revilla Hernández. Mentorok: Javier Burrieza Galán, Oliva Garcia Cantu Ros (Nommon). Koordinátorok: Natalia Sobrino Vázquez (UPM), Juan Benavente Ponce (Universidad de Cantabria)

6. Tömegesemények előrejelző modelljének fejlesztése.
Résztvevők: Antía Fernández, Pachi Cartelle. Mentorok: Javier Burrieza (Nommon), Rodrigo Vázquez (INECO). Koordinátor: Javier Vaca (CaminosUPM). Mentoráló cégek: Nommon, INECO

Remote video URL

A diplomaosztó előtti kerekasztal-beszélgetésen a Digitwin4CIUE projekt főbb aspektusait vitatták meg. A beszélgetést Sofía D’Aguiar (az EELISA ügyvezető igazgatója) moderálta, és a résztvevő intézmények elismert szakértői vettek részt: Fernando García Molina (a DigiTwin4CIUE koordinátora, UPM), Isabel Rosa (kutatás-fejlesztési finanszírozásért felelős vezető, Altametris), Cristian Dumitru Tranca (dékánhelyettes, UPB), Mathieu Arquier (a mesterképzés igazgatója, ENPC), Lovas Tamás (egyetemi docens, BME), és  Birgul Çolakoglu (a MArch Program koordinátora, ITÜ).

Lovas Tamás a kerekasztal-beszélgetésen

Lovas Tamás (jobbra) a kerekasztal-beszélgetésen

Az együttműködés részeként létrejön a Digital Twins in Civil Infrastructures and Cities Kiválósági Központja (CoE), amelyben a BME aktív szerepet vállal. A CoE négy kulcsfontosságú pillérre épül: innovatív kutatás, tudásmegosztás, ipari együttműködés és startup-fejlesztés. E pillérek célja a digitális technológiák elterjedésének elősegítése, a fenntarthatóság növelése, valamint az építőipar termelékenységének javítása Európában, biztosítva az iparág folyamatos fejlődését és innovációját.

Jó volt a hangulat

A diplomák értékelésének befejezése után az esemény a diplomaosztó ünnepséggel folytatódott. A hallgatók ideiglenes oklevelet kaptak, amely igazolja elért eredményeiket, amíg meg nem kapják a hivatalos közös diplomát, amelyet az EELISA program támogat. Ezt a diplomát az École des Ponts ParisTech, az Universidad Politécnica de Madrid és a BME rektorai fogják aláírni.

Antía Fernández

Az első évfolyam legjobb eredménnyel végzett hallgatója, Antía Fernández (középen)

Az ünnepség egy gálavacsorával zárult a Szajnán. A BME gratulál az első évfolyamnak, amelynek tagjai komoly víziókkal és kitartással vágtak bele a munkába, egyúttal üdvözli a második évfolyamosokat és bátorítja az ötletek, iparági kihívások és kapcsolatépítési lehetőségek cseréjét.

Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság