Hírfolyam
Az adatok hatékony kezelése az építőiparban is csak MI-vel lehetséges
2025. 06. 23.
Az Építőmérnöki Kar mesterséges intelligenciáról szóló konferenciáján a felsőoktatási tantervfejlesztés és az ágazati szereplők oktatásba való bevonása is téma volt.
„Az építőipar közös nyelve az informatika. A szakmabeliek pedig állítják, hogy azért olcsóbb Ausztriában az építés, mint Magyarországon, mert itthon alacsony szintű a digitalizáció” – ezekkel a szavakkal nyitotta meg Charaf Hassan rektor a Gépi intelligencia és emberi tudás – MI az építőiparban és a mérnöki tevékenységekben című konferenciát a BME-n.
Már pusztán ezzel a két mondattal indokolni lehetett volna a konferencia megtartását, de a BME rektora arra is kitért, hogy a BME nyitottabb a szoros együttműködésre, mint valaha.
„Nem támogatókat, hanem partereket keresünk, szeretnénk szolgáltatóként megjelenni az ipar mögött”
– jelentette ki Charaf Hassan. Hozzátette, az egyetem azt kéri a vállalatoktól, hogy segítsenek a tudás átadásában a fiataloknak, hiszen az utánpótlás megfelelő képzettsége közös érdek.
Rózsa Szabolcs, a szervező Építőmérnöki Kar dékánja felidézte, hogy már akkor is foglalkoztak a karon mesterséges intelligenciával, amikor ő volt hallgató, most azonban minden eddiginél nagyobb szükség van erre. „Adatrobbanáson vagyunk túl, és ezen adatok hatékony kezelése csak MI-vel lehetséges” – mondta Rózsa Szabolcs. (Egy ezt alátámasztó BME-s fejlesztésről nemrég a bme.hu is írt.) Azt ajánlotta a megjelent cégvezetőknek, hogy a Műegyetem olyan innovációs tevékenységeket támogatna, amelyekre az ágazati szereplőknek nem feltétlenül van meg a kapacitásuk.

Lovas Tamás, a Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék vezetője mindennek az oktatási vonatkozásairól beszélt. Az oktatásban fel kell készülni még nem létező munkakörökre is, ennek része a BME tantervfejlesztési koncepciója: kevesebb specializáció, a fenntarthatóság és a digitalizáció fókuszba helyezése, gyakorlatorientált képzés, a generációs sajátosságokhoz alkalmazkodó oktatási módszertan, egyéni tanulási utak és transzverzális kompetenciák.
Új képzések
Mindez olyan újdonságokban is testet ölt, mint a BIM (építmény-információs modellezés és menedzsment) specializáció, a nukleáris építmények szakmérnöki képzés és az építményinformatikai mérnök MSc megjelenése. A nemzetközi térben pedig a közös diplomás képzések, mint amilyen a Digital Twins for Infrastructures & Cities, melynek tavaly végzett az első évfolyama.
Lovas Tamás azt is elmondta, milyen szerepet vállalhatnak az ipari szereplők a felsőoktatásban: működhetnek szakmai gyakorlóhelyként, kihelyezett szakmai programok helyszíneként, küldhetnek vendégelőadókat, bekapcsolódhatnak szakdolgozatok készítésébe, hirdethetnek ösztöndíjakat, sőt részt vehetnek akár kooperatív képzésekben is, amelyek elismerik a munkahelyen szerzett kompetenciákat. Az egyetem pedig a maga részéről igyekszik a lehető legkorszerűbb tudással felvértezni a leendő munkavállalókat, az IT/MI-kompetenciáktól a nyelvi jártasságon át a gazdasági és humán ismeretekig.
Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság